سوله آکام فلز

افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد برای سال ۱۴۰۲

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید مرتضی بختیاری در نشست خبری با تشریح عملکرد کمیته امداد در سال ۱۴۰۱ گفت: در زمینه تهیه جهیزیه برای مددجویان کمیته امداد تلاش کرده‌ایم با همراهی خیران، دولت و بنیاد مستضعفان یک بسته جهیزیه کامل شامل یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون به نوعروسان خانواده‌های نیازمند تقدیم کنیم.

وی با بیان اینکه امسال نیز ۸۱ هزار سری جهیزیه به مددجویان اهدا شد، اضافه کرد: در بحث لوازم ضروری زندگی نیز ۱۱۸ هزار کالای اساسی از قبیل یخچال، کولر آبی و گازی و … به جامعه هدف ارائه شده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به خدمات مشاوره پیش از ازدواج به مددجویان تصریح کرد: خدمات مشاوره‌ای کمیته امداد پیش، حین و پس از ازدواج، باعث کاهش چشمگیر آمار طلاق در خانواده‌های تحت حمایت شده است.

وی با اشاره لزوم توانمندسازی مددجویان اظهار کرد: در همین راستا تلاش شده است که هر مددجوی کمیته امداد که به لحاظ جسمانی و سنی امکان کار کردن داشته باشد، در حوزه اشتغال نیز حمایت شود.

بختیاری«اشتغال»، «مسکن» و «ارتقای فرهنگی» را سه رکن اصلی کار کمیته امداد برشمرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها قرار بر این بود که در سال جاری ۵۰۰ هزار شغل از سوی کمیته امداد ایجاد شود که طبق آمار تاکنون ۴۱۰ هزار شغل از محقق شده است.

وی ادامه داد: کمیته امداد موظف است ۵۰ درصد از مشاغل ایجاد شده را به مددجویان خود اختصاص دهد و الباقی را نیز برای نیازمندان پنج دهک کم‌برخوردار در نظر بگیرد.

رئیس کمیته امداد عنوان کرد: از ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه اشتغال، با کمک و همراهی شبکه بانکی بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان جذب شده است. البته برای امر اشتغال در سال آینده پیشنهاد تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان داده شده بود که در بودجه سال آینده عدد ۳۵ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده که باید الباقی این مبلغ از سایر منابع جذب شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال پیش رو ۴۰۰ هزار شغل از طریق کمیته امداد ایجاد خواهد شد که سیاست مشاغل و درآمد پایدار در مشاغل مذکور قطعا دنبال خواهد شد.

وی توجه جدی به امر آموزش در مسیر توانمندسازی را از دیگر وظایف مجموعه کمیته امداد دانست و افزود: امسال ۱۰۰ هزار خدمت در حوزه مهارت آموزشی به مددجویان ارائه شده که ۲,۵ برابر مدت مشابه نسبت به سال قبل بوده است.

رئیس کمیته امداد گفت: در حوزه اشتغال نگاه ما معطوف به مسائل دانش‌بنیان و علوم روز است و برای مددجویان موضوعاتی همچون نوع ورود آنها به سکوی‌های فروش آنلاین و خدمات حوزه فناوری‌های نوین در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه در بحث آموزش از سبک‌هایی استفاده خواهد شد که بر اساس آن مهارت‌ها منجر به اشتغال دنبال شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»؛ کمیته امداد توانسته بیش از ۹۳ درصد از اهداف خود در حوزه اشتغال را محقق کند و با فاصله زیادی نسبت به سایر نهادها و سازمان‌ها در این حوزه قرار بگیرد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به فعالیت‌های «صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت» خاطرنشان کرد: در سال جاری به ۳۰۹ هزار مددجوی کمیته امداد تسهیلات ارائه شده که مجموع این تسهیلات ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بختیاری تأکید کرد: در حوزه ضمانت‌نامه برای مشاغل نیز صندوق امداد ولایت ۶ هزار فقره ضمانت‌نامه اعطا کرده که عددی بالغ بر ۳۱۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود. در حوزه ایجاد اشتغال و توانمندسازی و حتی اعطای خدمات ضمانتی، بیشترین تمرکز بر روی خانواده‌هایی است که زنان سرپرست آنها هستند. زیرا نیاز است شرایطی فراهم شود تا زنان در کنار شغل خود، بتوانند به امورات تربیتی فرزندان خود نیز رسیدگی کنند.

رئیس کمیته امداد با تشریح اقدامات در حوزه مسکن مددجویان، گفت: به همت کمیته امداد و حمایت دولت و سایر بخش‌ها و نهادها، سال آینده هیچ مددجویی در مناطق روستایی فاقد مسکن نخواهد بود. این موضوع نیز به گونه‌ای دنبال می‌شود که تمامی مددجویان ساکن مناطق روستایی تملک خانه‌های اهدایی و یا ساخته شده را داشته باشند.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال ۳۰ هزار واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد واگذار شده و طبق برنامه پیش رو قرار است؛ در سه حوزه «احداث و خرید»، «تعمیرات» و «احداث فضای جانبی» ۱۲۰ هزار خدمت به مددجویان سراسر کشور ارائه شود.

بختیاری اضافه کرد: کل خانوارهایی که کمک معیشت دریافت می‌کنند ۲ میلیون ۲۷۵ هزار خانوار هستند که جمعیتی بیش از ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر را شامل می‌شوند.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: ۹۲۴ هزار نفر از مددجویان در خانواده‌های تک نفره، ۷۰۴ هزار نفر در خانواده‌های دونفره، ۳۳۴ هزار نفر در خانواده‌های سه نفره، ۱۸۳ هزار نفر در خانواده‌های چهارنفره و ۱۱۸ هزار نفره در خانواده‌های پنج نفر و بیشتر حضور دارند.

وی اظهار کرد: مستمری پرداختی فعلی ماحصل دو افزایش در طول سال جاری بوده که به ترتیب ۲۰ درصد در ابتدای امسال و ۳۰ درصد نیز در شش ماهه دوم اعمال شده است.

وی افزود: در سال جاری ۴۶۰ هزار خانواده جدید به مجموعه کمیته امداد اضافه شده است. البته یک سامانه هوشمند تمامی آمارهای مربوط به مددجویان را به صورت شبانه‌روزی رصد و پایش می‌کند و طبق آن ورودی‌ها و خروجی‌ها از شمول دریافت خدمات کمیته امداد مشخص می‌شود.

رئیس کمیته امداد در خصوص ارائه یک خدمت مهم به تمامی مددجویان  کمیته امداد تصریح کرد: با مساعدت مجلس شورای اسلامی هزینه قبوض مصرفی خانواده‌های کمیته امداد اعم از آب، برق و گاز تا سقف میزان الگوی مصرف معاف از پرداخت خواهد بود.

بختیاری در خصوص سهام عدالت گفت: به تمامی مددجویان کمیته امداد در سال جدید سهام عدالت تعلق خواهد گرفت. ضمن اینکه در حوزه بهداشت و درمان و خدمات بیمه‌ای نیز شرایط مطلوب خدمتی را برای خانواده کمیته فراهم آورده‌ایم.

وی در خصوص سامانه هوشمند امداد ادامه داد: سال گذشته و با حضور رئیس‌جمهور سامانه‌ای به نام «سُها» راه‌اندازی شد تا از طریق آن خانواده تحت حمایت کمیته امداد و حتی سایر اقشار جامعه بتوانند نیازهای خود را به صورت غیرحضوری مرتفع کنند.

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: امروز ۳۰ وب سرویس از طریق ۲۸ سازمان تمامی استعلام‌های موردنیاز در خصوص یک فرد نیازمند و یا مددجو را انجام می‌دهند که مجموعه استعلام‌ها تا پیش در یک سال اخیر به ۷۰ میلیون عدد رسیده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: البته در سامانه سُها خدمت دیگری نیز در حال فراهم شدن است که خیرین و نیکوکاران بتوانند به صورت مستقیم و در یک فرایند کاملا شفاف در جریان نیازهای محرومان و مددجویان قرار بگیرند. همچنین سامانه دیگری نیز به نام «حیات» در حال راه‌اندازی است که از طریق آن خدمات حوزه اشتغال به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد. همچنین در ۱۱ ماه اخیر ۱۴ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی، کالا و خدمات از سوی مردم اهدا شده است.

وی در خصوص فرزندان تحت پوشش در طرح اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد افزود: ۴۲۰ هزار فرزند نیازمند تحت حمایت کمیته امداد هستند که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار حامی آنها را تحت پوشش قرار داده‌اند.

رئیس کمیته امداد درباره برنامه‌های پیش روی کمیته امداد در ماه رمضان گفت: برنامه «اطعام مهدوی» در سال جدید نیز دنبال خواهد شد و بنا داریم تا ۳۰ میلیون غذای گرم را در میان افراد نیازمند توزیع کنیم.

بختیاری به اجرای پویش جشن نیکوکاری پرداخت و ادامه داد: مردم و خیران می‌توانند از طریق کد دستوری #۱۲* و همچنین سایر سامانه‌های برخط کمیته امداد، کمک‌های خود را به نیازمندان اهدا کنند.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی ۱۴۰۲ منتشر شد-پیام امروز

آمار صدور مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ اعلام شد. در دی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *