سرعت، هندلینگ و ظاهر خودرو معمولاً جزو مهمترین ویژگیهایی است که خریداران در نظر میگیرند؛ اما یکی از فاکتورهایی که ماشین بازها به آن علاقه زیادی دارند صدای تولیدی است. هر خودرویی صدای خاص و متمایز خود را دارد که اغلب نیز با هویت و کاراکتر خودرو در هماهنگی کامل است. چنین صدایی میتواند نشانگر قدرت تولیدی پیشرانه باشد و همه بینندگان را به وجد آورد. پیشرانههای درونسوز به تنهایی مسئول تولید صدای جذاب نیستند و بسیاری از مهندسان تلاش میکنند تمامی جنبههای مهم در تولید صدایی هیجانانگیز و جذاب را رعایت کنند. در لیست خوشصداترین خودروهای دنیا شاهد انواع خودروهایی خواهید بود که صدای غرش و یا جیغ آنها در دل هواداران جای دارد.
خوشصداترین خودروهای دنیا
لکسوس LFA
لکسوس LFA خودرویی کمیاب و نمادین است که به خاطر پرفورمنس احساسبرانگیز و صدای فوقالعاده خود شناخته میشود. مشابه این صدا در کمتر خودرویی وجود دارد و شما را به یاد صدای خودروهای فرمول یک چند دهه قبل میاندازد. LFA از پیشرانه ۱۰ سیلندر خورجینی با دور بالا استفاده کرده و سیستم اگزوز آن نیز توسط متخصصان یاماها تنظیم شده است. این اگزوز دارای سوپاپها و محفظههای چندگانه برای کنترل دقیق صدای تولیدی است. حتی سیستمهای ورودی و خروجی گازهای پیشرانه نیز باعث تقویت صدای تولیدی و به حداقل رسیدن نویزهای مزاحم میشوند. یاماها در توصیف اهمیت صدای LFA گفته صدا فاکتوری ارزشمند بین ارتباط راننده و خودروست.
آلفارومئو استلویو کوادروفولیو
شاید حضور یک شاسیبلند در لیست خوشصداترین خودروهای دنیا برای برخی افراد قابلقبول نباشد اما استلویو کوادروفولیو از پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربویی سود میبرد که در تولیدش به همه جزئیات از جمله صدای آن توجه ویژهای میشود. شایعاتی درباره اینکه پیشرانه موردبحث ساخت فراری بوده منتشر شده اما این موضوع درست نیست. هرچند آلفارومئو در توسعه پیشرانه شاسیبلند خود با مهندسان اسبق فراری همکاری داشته است. لولههای بزرگتر سیستم اگزوز خودرو نیز صدای تولیدی را تقویت کرده و مهندسان شرکت هم تنظیمات خاصی را روی قلب تپنده استلویو اعمال کردهاند تا از تولید صدایی جذاب و پرطنین مطمئن شوند.
فورد موستانگ GT
صدای فورد موستانگ GT شبیه خود آمریکاست. این خودرو چه در زمان استارت زدن و چه در زمان راندن صدای غرش خاص و متمایزی تولید میکند تا حضور یک خودروی عضلانی آمریکایی را نشان دهد. فورد در تولید پیشرانه موستانگ GT ایجاد صدای خاص را کاملاً مدنظر قرار داده و از ترتیب احتراق ویژه و سیلندرهای بزرگتر برای تولید چنین غرش عمیق و بم سود برده است. موستانگ GT با صدای بلند خود تجربه رانندگی هیجانانگیزی را فراهم میکند. یکی از موارد متمایز این خودرو سیستم اگزوز قابل تنظیم است که حالتهای مختلفی دارد.
پاگانی زوندا R
بیشک در لیست خوشصداترین خودروهای دنیا، سوپر اسپرتها جایگاه ویژهای دارند. پیشرانه ۱۲ سیلندر پاگانی زوندا R صدایی بلند، خام و گیرا تولید میکند که علت آن ترکیب بینقص پیشرانه و سیستم اگزوز است. این سیستم اگزوز توسط مهندسان پاگانی و با لولههای بزرگتر طراحی شده تا غرش پیشرانه را به حداکثر برساند. خود خودرو نیز به شاسی فیبر کربنی سبکوزن مجهز شده تا هم پرفورمنس فوقالعادهای داشته باشد و هم در ایجاد صدای گیرا آزادی عمل بیشتری به مهندسان بدهد. یکی از مالکان زوندا میگوید زمانی که مکانیکها مجبور هستند از گوشگیر محافظ استفاده کنند پس میدانید که با یک پاگانی روبرو هستید. جالب اینکه صدای تولیدی هوایرا به ۱۴۰ دسیبل میرسد که بیشتر از خودروی فرمول یک است اما صدای تولیدی زوندا R از آن هم بیشتر است!
دوج چلنجر SRT هلکت
معدود پیشرانههای دنیا به اندازه قلب تپنده هلکت خاص و مشهور هستند. دوج چلنجر SRT هلکت به لطف استفاده از سوپرشارژر بزرگ و سیستم اگزوز متمایز خود صدایی بسیار جذاب و گیرا دارد. پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری همی دوج طنین ترسناکی ایجاد میکند و زمانی که از سیستم اگزوز با قطر بیشتر و سوپاپهایی با کنترل الکترونیکی استفاده کنید صدای تولیدی با هیچ خودروی دیگری قابل مقایسه نخواهد بود. برخی از مالکان از ناله سوپرشارژر این خودرو به عنوان بهترین صدایی که یک وسیله نقلیه تولید میکند نام بردهاند.
استون مارتین ونتیج V8
تیم مهندسی استون مارتین در زمان طراحی نیروگاه آهنین ونتیج V8 تمرکز زیادی روی صدای تولیدی اسپرت و قدرتمند داشتهاند. با شنیدن صدای این خودرو در بزرگراه میتوانید تلاشهای آنها را تحسین کنید. در واقع صدای این خودرو شبیه یک خودروی عضلانی سطح بالاست به گونهای که یک غرش بم، عمیق و تقویت شده را تولید میکند. صدای تولیدی ونتیج V8 زیاد و دلنشین است و باعث میشود همواره به این فکر کنیم که آمریکا پیشرانه ۸ سیلندر بهتری میسازد یا اروپا. با اینکه هیچکسی نمیتواند از صدای عضلانیهای جذاب آمریکایی بگذرد اما بسیاری از افراد معتقدند ونتیج V8 خوشصداترین خودروی ۸ سیلندر اروپاست.
آئودی RS3
RS3 سریعاً به خاطر صدای تولیدی تیز و خشن خود که تقریباً غیرقابلکنترل حس شده شناخته میشود. دلیل این امر هم پیشرانه ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربویی است که ترتیب احتراق خاصی دارد تا با فریادهای خود توجه دیگران را جلب کند. تعداد فرد سیلندرهای خودرو باعث تولید صدایی میشود که شبیه هیچ وسیله نقلیه دیگری نیست. استفاده از سیستم اگزوز متفاوت هم تقویت صدای تولیدی را در پی دارد. تولید چنین صدایی بسیار احساسبرانگیز است مخصوصاً اینکه میدانیم آئودی RS3 یک هاچبک محسوب میشود. البته با قدرت فراتر از ۴۰۰ اسب بخار، این هیولای کوچک شبیه خودروهای رالی خیابانی بوده و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
فراری ۸۱۲
صدای فراری ۸۱۲ باعث ریختن اشک شوق توسط طرفداران میشود چراکه صدایی فوقالعاده جذاب و متمایز است. دلیل حضور فراری ۸۱۲ در لیست خوشصداترین خودروهای دنیا سیستم اگزوز ویژهای است که از سوپاپهای چندگانه استفاده میکند. ردلاین بالای خودرو هم حداکثر جذابیت را به همراه دارد. نتیجه تمامی این تمهیدات تولید صدایی شبیه جیغهای هیجانانگیز و کنترل شده است. فرانچسکو کاروسونه مهندس آکوستیک ارشد فراری قبلاً گفته است خودروهای ما صدایی تولید میکنند که خودروسازان دیگر به دنبال تولید مصنوعی آن هستند. در پایان باید گفت لامبورگینی آونتادور و فراری ۸۱۲ معمولاً به خاطر صدای جذاب پیشرانههای ۱۲ سیلندر خود مقایسه میشوند اما ۸۱۲ پیروز این مقایسه است زیرا در دورهای بالا صدایی بهتر و هماهنگتر تولید میکند و ما را به یاد خودروهای فرمول یک میاندازد.
انتهای پیام/
Source link