راهکارهای ترویج بیانیه گام دوم انقلاب در کلاس‌های دانشگاه

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به بیان اهمیت ترویج و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در فضای کلاس‌ها و محیط دانشگاه پرداخت و صدور این بیانیه را یک اقدام راهبردی در مقابله باجنگ شناختی دشمن انقلاب توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری مرکز هم‌اندیشی استادان اقدام به برگزاری نشست تعاملی آنلاین با حضور بیش از ۹۰۰  نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع تبیین و بررسی نقش استادان دانشگاه در گفتمان سازی و ترویج بیانیه گام دوم انقلاب در فضای کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها نمود.

درابتدای این نشست “دکتر مرتضی فاضلی”، رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به بیان اهمیت ترویج و گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در فضای کلاس‌ها و محیط دانشگاه پرداخت و صدور این بیانیه را یک اقدام راهبردی در مقابله باجنگ شناختی دشمن انقلاب توصیف کرد.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک اقدام به‌موقع در مقابله با جنگ شناختی دشمن علیه انقلاب اسلامی و ایجاد تردید و ناامیدی در میان هواداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان محسوب می‌شود .

وی افزود که در طول سالیان گذشته بعد از ناامیدی جریان سلطه  در به انزوا کشاندن و شکست نظام  جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدند  که برای متوقف کردن انقلاب اسلامی باید تصویر ذهنی و ادراک نسل سوم و چهارم انقلاب را نسبت به کارآمدی و درست و بجا بودن انقلاب  و آینده ی امیدبخش آن تغییر دهند.

فاضلی افزود: در هر سه بخش تهاجم سنگین رسانه‌ای و یک نبرد شناختی را بر  کلیت جامعه ایران و به ویژه کسانی که دلبسته و وابسته انقلاب اسلامی هستند تحمیل کردند و در چهلمین سالگرد انقلاب علاوه بر زیر سؤال بردن دستاوردهای انقلاب در اصل آن تشکیک کردند تا نسل جوان  را ناامید  و از تداوم انقلاب منصرف نمایند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در چنین فضایی برای ترسیم اینکه انقلاب امر به‌جایی بوده و باعث گشایش و تغییروتحول در سرنوشت ایرانیان و مسلمانان جهان شده اقدام هوشمندانه‌ای توسط رهبر حکیم و فرزانه انقلاب انجام شد که همان بیانیه گام دوم انقلاب بود.

فاضلی تاکید کرد: برخی از سران جریان سلطه ادعا داشتند که انقلاب اسلامی ایران چهلمین سالگرد خودش را نخواهد دید اما برخلاف ادعای آنها انقلاب اسلامی همچنان بالنده و پرافتخار و قوی‌تر از گذشته درحال عبور از مرزهای جغرافیایی و جمله گفتمانی در محیط اندیشه‌ها و جلب نظر فرهیختگان دنیا قرار دارد.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: ترسیم چهره انقلاب و دستاوردهای آن به‌عنوان یک حرکت درست به‌ویژه در محیط‌های دانشگاهی و ترسیم یک آینده روشن برای انقلاب و امیدبخش بودن آینده انقلاب برای جوانان مهم‌ترین وظیفه استادان دانشگاه است که باید برای تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد.

وی به تولیدات محتوایی نهاد در این زمینه اشاره کرد  و افزود: مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اقدام به تولید درس های مجازی با محتوای بیانیه گام دوم انقلاب نموده و تا کنون بیش از ۲۵۰  هزار نفر از دانشجویان این دوره های آموزشی راگذرانده اند.

در ادامه این نشست ، “دکتر عبدالله معتمدی” رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به راهکارهای گفتمان‌سازی، تبیین و ترویج بیانیه گام دوم انقلاب در کلاس‌های درسی پرداخت و گفت: معتقدم بیانیه گام دوم یک بیانیه تبیینی است که شرایط قبل و پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، شعارها، دستاوردها و افق آینده انقلاب را ترسیم می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ضرورت گفتمان‌سازی برای بیانیه گام دوم در حوزه ترویج دانشگاهی، گفت: باید واقعیت‎های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بازگو و تبیین شود. ایران پس از انقلاب اسلامی از رتبه‌های بالای علمی برخوردار بوده است؛ این مسئله را نیز ما نمی‌گوییم بلکه آمارهایی است که از سوی مراکز معتبر جهانی منتشر شده است.

دکتر معتمدی توجه به سه رکن اساسی مرجعیت علمی، نفوذ شخصیتی و ارتباط با دانش جهانی را به‌عنوان ویژگی‌های اساسی اساتید در جهت شکل‌گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و نهادینه شدن ارزش‌های آن در ارکان ذهنی و فکری دانشجویان مهم تلقی کردند و این عناصر را در گفتمان‌سازی انقلاب مهم دانستند.

معتمدی در ادامه گفت: استادان دانشگاه به‌عنوان ظرفیت‌هایی بزرگ برای پرورش جوانان انقلابی در دانشگاه‌های کشور هستند چرا که دارای فرصت تعامل با دانشجویان، ظرفیت تقویت‌کنندگی، ظرفیت الگویی، فرصت طراحی آموزشی، فرصت تحقیق و پژوهش و فرصت ارتباط ملی و بین‌المللی هستند و می‌توانند مرزهای اندیشه را در گام دوم انقلاب فراتر از مرزهای جغرافیایی جابه‌جا کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی این بیانیه جوانان هستند، افزود: طبق مطالعات روان‌شناسی در دنیا امر هویت‌یابی فرد از سن ۱۸ سالگی به سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی انتقال‌یافته است که عامل تأخیر در امر هویت‌یابی شده و این وظیفه دستگاه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی ماست تا فضای فعلی جوان را به گذشته و ریشه‌های تاریخی‌اش پیوند بزند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران مدل جدیدی از سیاست جهانی است که نظیر آن وجود ندارد چرا که  ترکیب دشوار  جمهوریت و اسلامیت در آن نقطه عطف  محسوب می شود و  ویژگی منحصربه‌فردآن است.

عبدالله معتمدی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران زمانی می‌تواند به‌ رشد خود ادامه دهد که یک بلوغ فکری در بخش جمهور رخ دهد ومردم به سمت اسلام گرایش پیدا کنند که این مسئله وابسته به تاکید اساتید بر آموزش نسل جوان با تکیه متون و مفاهیم اسلامی و بالابردن ادراک آنها از این موضوع است تا نظام سیاسی و اجتماعی‌شان را با استفاده از آموزه‌های خود شکل دهند چرا که این افراد جمهوریت را تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد:  یکی از کانون‌های تمرکز دشمنان را استفاده از جنگ نرم، تبلیغات روانی و ابزارسازی تصویری برند اصل انقلاب اسلامی دانست که توجه ویژه‌ای برای مقابله با آن را می‌طلبد.

عبدالله معتمدی باتوجه‌به این موضوع که اهمیت توجه و حضور جوانان در این بیانیه به‌روشنی مشاهده می‌شود، شکل‌دهی به حرکت عمومی گسترده با پرچم‌داری جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب را مهم دانست و چهار عنصر شناخت صحنه، وضعیت خود و دشمنان و شناخت نقاط ضعف خود و دشمن را لازمه حرکت کنونی اعلام نمود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب را باید در قالب ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها ارائه دهیم که در این زمینه اقدام به تألیف متون درسی کرده‌ایم و به‌زودی در سطح دانشگاه‌های کشور تدریس خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرفصل دروس باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: هنوز بیانیه به‌درستی حتی برای اساتید تبیین نشده است و سهم دانشگاه را مشخص نکرده‌ایم و گام دوم انقلاب در حد کلام و عبارت‌ها جابه‌جا می‌شود؛ درحالی‌که باید تبیین شود و پس از آن گفتمان‌سازی فرهنگی انجام شود.

معتمدی با بیان اینکه توانمندی درخت انقلاب مدیون زحمات بسیاری است که باید پاس داشته شود، یادآور شد: باید استادان دانشگاه بدون کلی‌گویی و با ورود به جزئیات وارد حوزه تبیین این بیانیه شوند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در پایان این نشست تعاملی، اساتید و اعضای هیئت‌علمی شرکت کنندگان به بیان سؤالات، نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص مطالب مطرح شده و بیانیه گام دوم انقلاب پرداختن و چند راهکار عملیاتی در این زمینه ارائه کردند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *