سوله آکام فلز

سند ملی کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیام امروز، علی اسفندیاری؛ دبیر ستاد توسعه فناوری اپتیک و کوانتوم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان صبح امروز در حاشیه نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری اپتیک و کوانتوم امسال تصمیم گرفت که همزمان با نمایشگاه نانو و صنعت در این نمایشگاه حضور پیدا کند که عرصه‌ای است که خوشبختانه صنعتگران، فناوران و دانشگاهیان صله رحم و دید و بازدید خوبی دارند؛ به خاطر همین تلاش کردیم شرکت‌های فعال در حوزه لیزر، اپتیک و کوانتوم  و فناوری‌های کوانتومی در نمایشگاه حاضر شوند و شرکت‌ها یا تیم‌های دانشگاهی فعال که مستعد دانش‌بنیانی را دارند دعوت کنیم تا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این برای نخستین بار است که شرکت‌های حوزه اپتیک و لیزر در نمایشگاه نانو حضور دارد، ادامه داد: در سال‌های گذشته دستاورد‌های شرکت‌های‌های این حوزه در نمایشگاهی تحت عنوان اپتیک و لیزر مشارکت داشتند ولی فعالان این عرصه با تأکید بر فناوری‌های فوتونیک و لیزر و اپتیک همراه با فناوری‌های مبتنی بر کوانتوم که در حال حاضر اشتراکات زیادی با فناوری‌های نوری یا اپتیکی دارند، در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

اسفندیاری با بیان اینکه در این نمایشگاه ۳ تا ۴ شرکت فعال در حوزه کوانتوم و ۱۵ شرکت در حوزه اپتیک، فوتونیک و لیزر دستاورد‌های خود را در نمایشگاه نانو عرضه کرده‌اند، ادامه داد: در این نمایشگاه از تیم‌هایی با یک محصول تا شرکت‌های صادراتی حاضر شدند اما نکته حائز اهمیت این تیم‌ها دارا بودن بخش‌های تحقیق و توسعه قوی است و می‌توانند میزبان بسیاری از پژوهشگران و فناوران و شرکت‌های کوچک باشند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم یکی از چالش‌های موجود در حوزه دانش بنیان‌ها را تمایل شرکت‌های کوچک به تبدیل شدن به شرکت‌های پیشران عنوان کرد و یادآور شد: این در حالی است که برخی اوقات نیاز است که شرکت‌های کوچک با شرکت‌های بزرگتر که بازار تأمین سرمایه و تجاری‌سازی را می‌شناسند، ادغام شوند؛ از این رو ما در این نمایشگاه در کنار شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط را مستقر کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فوتونیک و لیزر حدود ۸۰ تا ۱۰۰ شرکت فعال در کشور داریم، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها دارای بخش‌های تحقیق و توسعه فعال هستند.

دبیر ستاد توسعه اپتیک و کوانتوم در خصوص سطح فناوری‌های تولید شده در این حوزه گفت: TRL‌های محصولات فناورانه حوزه اپتیک ۶ تا ۸ و نزدیک به خط تولید و ارائه خدمات به صنعت است و نیاز است ابزار آن را به منظور کاربرد برای صنعتگران فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: TRL‌های محصولات حوزه کوانتوم بین ۲ تا ۴ است و چون به تازگی آغاز شده است، از تولید نمونه‌های آزمایشگاهی و دانشگاهی به سمت تولید قائل ارائه در حرکتیم.

اسفندیاری تأکید کرد: ممکن است محصولات حوزه کوانتوم متقاضی صنعتی نداشته باشد اما پتانسیل‌های آن وجود دارد و ما‌ امیدواریم این نمایشگاه نقطه شروع برای حوزه کوانتوم باشد.

وی در خصوص زیر ساخت‌های توسعه فناوری‌های کوانتوم گفت: حوزه کوانتوم به زیرساخت‌های منحصر به فردتری نیاز دارد، ما در حوزه نانو، و حتی اپتیک، فوتونیک و لیزر نیاز به زیرساخت‌هایی چون دانش و علم مواد، شیمی و یا الکترونیک نیاز بوده است.

وی ادامه داد: اما در حوزه کوانتوم نیاز به یکسری دانش‌های پیشرفته فیزیکی، الکترونیک و آزمایشگاه‌های بسیار منحصر به فرد است چرا که فناوری کوانتومی در مقیاس تک اتم و یا تک فوتون کار می‌کند از این رو محققان این حوزه نیاز به ابزار الات بسیار دقیق دارند.

اسفندیاری با بیان اینکه سایر حوزه‌ها الزامی برای کاربرد ابزار‌های بسیار دقیق ندارند، خاطرنشان کرد: در حوزه کوانتوم به شدت نیاز به این ابزار‌ها دارد و این آزمایشگاه‌های حوزه کوانتوم به طور پراکنده در کشور وجود داشته است که در کنار هم، ‌یه کار گرفته نمی‌شده ضمن آنکه این آزمایشگاه‌ها به‌روز‌رسانی نشده است.

وی دلیل این کمبود زیرساخت‌های حوزه کوانتوم را نوپا بودن آن در کشور دانست و افزود: ما نیاز داریم این آزمایشگاه‌ها به‌روز‌رسانی و تجهیز شود.

دبیر ستاد توسعه اپتیک و کوانتوم با اشاره به تدوین سند کوانتوم گفت: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است تا بر اساس آن نقشه راه کلی کشور در این حوزه تدوین شود. به گفته وی نقشه راه کوانتوم بعد از تدوین سند خواهد بود و بر اساس آن تقسیم کار ملی در این حوزه صورت گیرد.

اسفندیاری در پاسخ به این سؤال که چرا سند کوانتوم به جای ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌شود، توضیح داد: در تدوین این سند نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف دانشگاه، صنعت، دفاعی و ستاد کوانتوم معاونت علمی حضور دارند و این گروه با تدوین این سند، تقسیم کار ملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماموریت معاونت علمی در این حوزه مشخص نشده است، اظهار کرد: ولی این ستاد بیشترین نقش را خواهد داشت چون ذیل نهاد معاونت علمی ریاست جمهوری است که بروکراسی‌های کمتر است و از فعالان این عرصه می‌تواند چابک‌تر حمایت کند و از آنجایی که معاونت علمی ذی نفع نیست می‌تواند میان بخش‌های مختلف تعامل ایجاد کند. ولی این امر نیازمند آن است که اعتقاد به فعالیت‌های معاونت علمی در نهاد‌های دیگر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است-پیام امروز

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *