نقش انجمن‌های علمی در تصمیم‌گیری‌های رسمی پررنگ‌تر شود

رئیس دانشگاه تهران، پیشنهادی برای قرار دادن نقش رسمی برای انجمن‌های علمی ارائه کرد و گفت: پیشنهاد من این است که نقش انجمن‌های علمی را در تصمیم‌گیری‌های رسمی به ویژه در گروه‌های آموزشی پررنگ کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در آیین افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت که امروز در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور برگزار شد، گفت: شعار دانشگاه تهران جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با محوریت مسئولیت اجتماعی است.

وی با بیان این‌که دانشجویان یکی از ارکان تحقق این شعار هستند، گفت: بر همین اساس، یکی از اولویت‌های ما توجه به انجمن‌های علمی است.

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: انجمن‌های علمی، نهادهای داوطلبانه‌ای‌ هستند که به دنبال تحقق ماموریت دانشگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به مفهوم «رفتار شهروندی سازمانی دانشجویان»، توضیح داد: این مفهموم سال‌هاست که در ادبیات مدیریت و دانشگاه کارآفرین مطرح شده و مؤلفه‌های مختلفی برای آن بیان شده است.

مقیمی با اشاره به این‌ موضوع که دانشجویی که در تراز یک دانشگاه کارآفرین است، رفتارهای فرانقشی دارد، گفت:‌ فعالیت در انجمن‌های علمی، امتیاز و نمره و جایگاهی ندارد و دانشجویان به خاطر تعلق خاطر به نهاد علم، تعهد و مسئولیت‌پذیری در آن نقش ایفا می‌کنند تا در پیش‌برد علم کمک کنند.

وی با بیان این‌که با صلاحیت‌ترین افراد، افرادی هستند که جزو انجمن‌های علمی هستند، خاطرنشان کرد: کمبودها اجازه نداده به اندازه کافی به این حوزه بپردازیم و به این افراد کمک کنیم. در حال حاضر تلاش‌هایی برای کمک به افرادی که دغدغه آن‌ها توسعه و پیشرفت علمی دارند، در حال انجام است تا به سمت دانشگاه کارآفرین حرکت کنیم.

رییس دانشگاه تهران در این مراسم پیشنهادی برای قرار دادن نقش رسمی برای انجمن‌های علمی ارائه داد و گفت: پیشنهاد من این است که نقش رسمی برای انجمن‌های علمی قائل شویم و نقش آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های رسمی به‌ویژه در گروه‌های آموزشی پررنگ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر انجمن‌های علمی بیشتر نقش مشورتی و نقش انتقادی دارند و بازخوردها و انتقادهایی انجام می‌دهند. همچنین بازخوردهایی داده می‌شود که بعضاً در گروه‌های آموزشی ممکن است مورد توجه قرار گیرد و یا مورد بی اعتنایی قرار گیرد.

مقیمی تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم تحولی در رشته‌ها ایجاد کنیم، ذی‌نفع اصلی آن‌ها دانشجویان هستند و باید از نظرات ‌آن‌ها استفاده کنیم. ممکن است آن‌ها نتوانند نقش طراح داشته باشند، ولی انجمن‌های علمی می‌توانند نقش گردآوری کننده اطلاعات داشته باشند.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که ما باید از دانش‌بنیان بودن، به سمت دانش‌زا بودن حرکت کنیم، گفت: جشنواره حرکت باید حرکت به این مسیر را دنبال کند.

وی ادامه داد: در دانش‌بنیانی به دنبال حفاظت از وضع موجود هستیم، می‌خواهیم از رشته‌های موجود حفاظت کنیم و تغییرات جزئی دهیم و وضع موجود را استمرار دهیم، ولی وقتی صحبت از دانش‌زا بودن دانشگاه می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی کارآفرینانه، مطابق نیازسنجی جامعه تلاش می‌کنیم  تا علم و دانش را درخدمت توسعه و رفاه جامعه قرار دهیم.

وی با تاکید بر این‌که برای این‌که دانشجویان نقش مؤثری در این فضا داشته باشند و رفتار شهروندی دانشجویان را ارتقا دهیم، باید به تفکر انتقادی توجه کنیم، گفت: گاهی انتقادهای بسیار تندی می‌شود، ولی من معتقدم که اگر بخواهیم دانش‌زا باشیم، باید انتقادپذیر باشیم. اجازه بدهیم دانشجویان به‌ویژه آن‌ها که در عمل ثابت کرده‌اند دلسوز هستند، نقش‌هایی فراتر از تکالیف رسمی را بر عهده بگیرند.

مقیمی اظهار کرد: آنها باصلاحیت‌ترین افراد برای انتقاد، مؤاخذه کردن ما از سطح عالی مدیریت دانشگاه تا گروه‌های آموزشی هستند و ما باید تحمل آن را داشته باشیم و خودمان تفکر انتقادی و نقد کردن دانشجویان را تشویق کنیم.

وی ویژگی دوم رفتار شهروندی دانشجویان را فضیلت مدنی دانست و گفت: دانشجویان باید نسبت به محیط بیرونی احساس مسئولیت داشته باشند. دانشجویان رفتارهای تک‌بعدی ندارند و نمونه‌های مختلفی از توجه دانشجویان نسبت به جامعه، هم‌کلاسی‌ها و … وجود دارد که جای تقدیر دارد.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌ که افرادی که در انجمن‌های علمی فعال هستند، بعد از فارغ‌التحصیلی رهبری بخشی از جامعه را بر عهده می‌گیرند، گفت: انجمن‌های علمی بخشی برای تمرین مهارت‌های رهبری و مدیرت در سطح جامعه هستند و این انجمن‌ها محملی برای ارتقای هوش فرهنگی جامعه هستند. چرا که از تمام قومیت‌های کشور در خوابگاه‌ها حضور دارند. همچنین از ۱۸ کشور نیز در دانشگاه‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: فضای انجمن علمی کمک می‌کند که دانشجویان، هوشمندی فرهنگی را که یکی از مؤلفه‌های مورد نیاز برای مدیران آینده است، در خود تقویت کنند. همچنین کار گروهی و مهارت کار تیمی را ارتقاء دهند. این‌ها در انجمن‌های علمی قابل توسعه است و برای دستیابی به دانشگاه کارآفرین، این رکن علمی باید مورد توجه قرار گیرد.

مقیمی در پایان اظهار امیدواری کرد: در جشنواره‌های بعدی شاهد ابتکارات جدیدتری باشیم و در سال‌های آینده شاهد این باشیم که انجمن‌های علمی به‌ویژه در دانشگاه تهران، در کلیه تصمیمات دانشگاه نقش اثربخش و کارآمدی داشته باشند.

وی افزود: ما نیز تلاش می‌کنیم در جهت ارتقای انجمن‌های علمی و کارآمدسازی آنها قدم‌های مؤثری برداریم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *