سوله آکام فلز
کشف دنیایی آبی با اقیانوسی در حال جوش در اعماق فضا

کشف دنیایی آبی با اقیانوسی در حال جوش در اعماق فضا

مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره‌ای را نشان می‌دهد که با اقیانوسی عمیق و در حال جوش پوشیده شده است.

در داده‌های جیمز وب، ستاره شناسان بخار آب و نشانه‌های شیمیایی متان و دی اکسید کربن را در جو سیاره فراخورشیدی که شعاع دو برابر زمین دارد، مشاهده کردند.

به گفته تیمی از دانشگاه کمبریج، این مخلوط شیمیایی با وجود اقیانوسی عمیق که تمام سطح سیاره را پوشانده است و همچنین جوی غنی از هیدروژن مطابقت دارد.

این جهان آبی TOI-۲۷۰ d نام دارد و یک سیاره فراخورشیدی است که فراتر از نپتون واقع شده و حدود ۷۰ سال نوری از ما فاصله دارد.

دانشمندان می‌گویند که اگرچه ممکن است این سیاره دارای سطحی باشد که توسط اقیانوس پوشیده شده است، اما چشم انداز دریایی را برای آن تصور نمی‌کنند.

پروفسور نیکو مادوسودان که این مطالعه را رهبری کرده افزود: دمای این اقیانوس می‌تواند به ۱۰۰ درجه یا بیشتر برسد.

این تیم تحقیقاتی اشاره می‌کند که اگر فشار اتمسفر به اندازه کافی بالا باشد، اقیانوسی در این دما می‌تواند مایع باقی بماند، اما مشخص نیست که آیا برای ظهور حیات مناسب است یا خیر.

تیمی از دانشمندان کانادایی به رهبری پروفسور بیورن بنکه از دانشگاه مونترال، پس از انجام مشاهدات تکمیلی، تردید‌های خود را در مورد فرضیه وجود اقیانوس در TOI-۲۷۰ d بیان کردند. آن ها اشاره می‌کنند که دما در این سیاره می‌تواند به ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد برسد و وجود آب مایع را غیرممکن می‌کند.

در عوض، آن ها پیشنهاد می‌کنند که سطح TOI-۲۷۰ d از مواد سنگی تشکیل شده و توسط اتمسفر غلیظی از هیدروژن و بخار آب پوشیده شده است.

شواهد اولیه برای یک اقیانوس در TOI-۲۷۰ d بر اساس عدم وجود آمونیاک بود که می‌تواند به طور طبیعی در یک جو غنی از هیدروژن رخ دهد. اما آمونیاک در آب بسیار محلول است، بنابراین اگر این سیاره فراخورشیدی دارای اقیانوس باشد، از جو ناپدید می‌شود.

هر دو تیم دی سولفید کربن را در جو TOI-۲۷۰ d شناسایی کردند که ممکن است مربوط به فرآیند‌های بیولوژیکی باشد، اما ممکن است منابع دیگری نیز داشته باشد. با این حال، آنها هیچ مدرکی از مولکول زیستی دیگر، یعنی دی متیل سولفید، پیدا نکردند.

سیاره TOI-۲۷۰ d از آنجایی که به صورت جزر و مدی قفل شده است، مورد توجه ویژه اخترشناسان است، به این معنی که همان سمت سیاره دائماً رو به ستاره میزبان خود است، همانطور که سمت نزدیک ماه همیشه رو به زمین است، بنابراین همیشه یک طرف آن روز و یک طرف آن همیشه در تاریکی است که باعث ایجاد کنتراست شدید دما می‌شود.

پروفسور مادوسودان گفت: سمت شب می‌تواند میزبان شرایط قابل سکونت باشد. همچنین تصور می‌شود که این سیاره دارای اتمسفر بسیار زیاد با فشار ده‌ها یا صد‌ها برابر سطح زمین است، زیرا بخار از اقیانوس به داخل جریان می‌یابد.

دانشمندان گفتند مشاهدات بیشتر برای تعیین فراوانی بخار آب در جو به روشن شدن احتمال وجود اقیانوس کمک می‌کند.

این مطالعه در مجله Astronomy and Astrophysics Letters منتشر شد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

برخی سازمان‌ها به آتش نشانی اجازه بازدید ایمنی نمی‌دهند-پیام امروز

سید محمد موسوی با اشاره به تعداد مراکز درمانی منطقه ۱۱ تهران گفت: در منطقه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *