سوله آکام فلز

آزمایش موشک اسپیس‌ایکس قبل از پرتاب فضانوردان ناسا

موشک «فالکون ۹» به همراه کپسول «دراگون اندیور» و خدمه آن روز دوشنبه ۲۷ فوریه پس از پایان یک آزمایش کلیدی که توسط اسپیس‌ایکس انجام شد، راهی فضا و ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس برای پرتاب فضانوردان و اعزام خدمه جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا در یک «تمرین لباس خیس» آزمایش شد.

در این آزمایش یک موشک فالکون ۹ با کپسول کرو دراگون اندیور(Crew Dragon Endeavor) در بالای آن، روی سکوی پرتاب تمام موتورهای خود را روشن و آزمایش کرد.

این تمرین موسوم به تمرین لباس خیس(dress rehearsal) یکی از آخرین نقاط عطف قبل از پرتاب چهار فضانورد اسپیس‌ایکس در مأموریت کرو-۶(Crew-۶) به ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز دوشنبه(۲۷ فوریه) بود.

گفتنی است که این پرتاب برای ساعت ۱:۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۰:۱۵ به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است و می‌توان آن را به صورت زنده تماشا کرد.

مقامات ناسا درباره این آزمایش موفقیت‌آمیز نوشتند: در حالی که موشک روی سکوی پرتاب مجتمع پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی در فلوریدا ایستاده بود، ۹ موتور مرحله اول آن به مدت ۷ ثانیه غرش کردند و آزمایش آتش ثابت یکپارچه معمول اما حیاتی را تکمیل کردند.

ماموریت Crew-۶ شرکت اسپیس‌ایکس حامل استیون بوون(Stephen Bowen) و وارن هوبرگ(Warren Hoburg) فضانوردان ناسا در کنار یک فضانورد روس به نام آندری فدیایف(Andrey Fedyaev) و همچنین یک فضانورد اهل امارات متحده عربی به نام سلطان النیادی(Sultan Al-Neyadi) به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

کپسول کرو دراگون مورد استفاده برای این ماموریت، اندیور(Endeavour) نام دارد که حالا می‌خواهد چهارمین پرواز خود را پس از پرواز آزمایشی سرنشین‌دار Demo-۲  در سال ۲۰۲۰، پرواز Crew-۲ در سال ۲۰۲۱ و پرواز خصوصی Axiom Mission-۱ در سال ۲۰۲۲ انجام دهد.

آزمایش موشک اسپیس‌ایکس قبل از پرتاب فضانوردان ناسا

ماموریت Crew-۶ هفتمین مأموریت سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس برای ناسا تحت برنامه خدمه تجاری این آژانس و نهمین باری است که انسان به فضا می‌فرستد.

در عین حال، آژانس فضایی روسیه «روسکاسموس»(Roscosmos) یک کپسول خالی سایوز MS-۲۳ را روز پنجشنبه(۲۳ فوریه) با موفقیت به فضا پرتاب کرد تا جایگزین کپسول آسیب دیده سایوز MS-۲۲ شود که در ماه دسامبر دچار نشت مایع خنک کننده شد.

کپسول MS-۲۳ ساعاتی پیش به ایستگاه فضایی رسید و آماده می‌شود تا فرانک روبیو فضانورد ناسا و سرگی پروکوپیف و دیمیتری پتلین فضانوردان روس را به خانه بازگرداند. اقامت آنها در ایستگاه فضایی شش ماه تمدید شده و به ماه سپتامبر موکول شده است تا مدت اقامت‌شان برخلاف روند معمول به یک سال برسد.

البته در مواقع اضطراری، روبیو می‌تواند به کپسول کرو دراگون پناه ببرد، در حالی که پروکوپیف و پتلین می‌توانند سوار کپسول آسیب‌دیده MS-۲۲ شوند.

شرکت اسپیس‌ایکس در عین حال در حال بررسی پرتاب یک موشک فالکون ۹ دیگر با ماهواره‌های اینترنتی استارلینک در امروز(۲۶ فوریه) ساعت ۱۳:۱۲ به وقت شرقی(۲۱:۴۲ به وقت ایران) است، اما ممکن است به دلیل اهمیت پرتاب ماموریت Crew-۶ به تعویق بیفتد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز-پیام امروز

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم تجلیل از خادمان سلامت نوروزی گفت: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *