به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیام امروز، مهدی شیخالاسلامی؛ مدیرکل عملیات فرودگاه پیام در حاشیه تور فناورانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری درجمع خبرنگاران اظهار کرد: فلسفه وجودی فرودگاه پیام برای ورود بارهای هوایی به کشور بوده است.
وی تصریح کرد: فرودگاه پیام به منظور واردات مرسولات مخابراتی در سال ۱۳۷۴ ایجاد شد و وزارت پست و تلگراف و مخابرات برای اینکه مرسولات پستی خود را وارد کند، فرودگاهی با یک زیرساخت مناسب برای پذیرش انواع هواپیماهای پهنپیکر ایجاد کرد. در ادامه زمانی که موضوع مخابراتی اشباع شد فضای مناسبی برای ورود بارهای تجاری به کشور ایجاد شده و درنهایت فرودگاه پیام، بارهای تجاری را از کشورهای همسایه وارد میکرد.
شیخالاسلامی گفت: مرکز آموزش خلبانی بعدها در فرودگاه ایجاد شد و امروز بزرگترین مدرسه خلبانی کشور را داریم که بیش از ۸۰ درصد خلبانهای کشور در این فرودگاه آموزش میبینند.
وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: در ابتدا شرکتهای صنعتی و سپس شرکتهای دانشبنیان در حوزههای عمدتاً IT و ICT در این منطقه فعال شدند. ما تنها منطقه ویژه اقتصادی در کشور هستیم که دارای فرودگاه بینالمللی است.
مدیرکل عملیات فرودگاه پیام تصریح کرد: چند سالی است که مجوز پروازهای مسافربری را نیز اخذ کردیم و پروازهای داخلی را انجام میدادیم که از سال گذشته به برکت امام حسین (ع) و اربعین حسینی مجوز پروازهای مسافری بینالمللی را نیز گرفتیم و امسال بخش زیادی از مسافران عتبات را از فرودگاه پیام پذیرش کردیم.
شیخالاسلامی تصریح کرد: فرودگاه بینالمللی پیام زیرساخت مناسبی برای انواع هواپیماهای پهنپیکر ایجاد کرده و تجهیزات مناسبی را نیز در این حوزه دراختیار دارد و یکی از فرودگاههای مادرتخصصی در حوزه بار هوایی است. هرچند که از این ظرفیت خیلی در کشور استفاده نمیشود اما این قابلیت را دارد انواع هواپیماها در حوزه بار هوایی را پذیرش کند و در حال حاضر بخش زیادی از واردات به ویژه کالاهای اساسی را از طریق پیام از کشورهای قزاقستان و قرقیزستان وارد کشور میکنیم.
وی گفت: در حال حاضر ۹ مدرسه خلبانی داریم که شرکتهای بخش خصوصی هستند که در فرودگاه پیام فعالیت میکنند و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرواز آموزشی در پیام انجام میشود.
مدیرکل عملیات فرودگاه پیام خاطرنشان کرد: امارات و عمان و ترکیه جزو کشورهای هدف ما برای برقراری پروازهای مسافری هستند. بازدیدهای شرکتهای هواپیمایی خارجی از فرودگاه ما انجام شده است چراکه شرایط استانداردی را فرودگاه بایستی لحاظ کند؛ امروز هواپیماهایی که در کشور موجود هستند معمولاً هواپیماهای MD هستند که ظرفیت ۱۶۰ مسافر را در هر پرواز دارند.
شیخالاسلامی با اشاره به پروازهای مسافری در ایام اربعین گفت: در ایام اربعین نزدیک ۴۵۰۰ مسافر را جابهجا کردیم. ما امکان پذیرش دو پرواز همزمان را در ترمینال فرودگاه پیام داریم و همچنین روزانه ظرفیت ۱۰ پرواز را داریم.
وی افزود: ما تعدادی هواپیمای فوق سبک در فرودگاه پیام داریم که وزن آنها زیر ۵۰۰ کیلوگرم است و هواپیماهای سبک بالای ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند.
مدیرکل عملیات فرودگاه پیام گفت: نوعی از هواپیماهای فوق سبک در فرودگاه پیام وجود دارد که جزو بروزترینها در دنیا است، طول پروازی مستمر دارند، اتوپایلوت هستند و به صورت اتوماتیک پرواز میکنند و ۴۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند و از پیام تا کیش میتوانند به صورت مستمر پرواز کنند.
وی تصریح کرد: همچنین یک آشیانهای وجود دارد که مملو از هواپیماهای آموزشی شرکتهای بخش خصوصی است.
“مفصلهای فیبر نوری” توسط یک شرکت دانشبنیان ایرانی بومیسازی شد + تصاویر
شیخالاسلامی با اشاره به مشکلات تاکسی هواییها گفت: موضوع تاکسیها، مجوزهای خاصی را طلب میکرد که الحمدالله فضای امنیتی کشور تا حدودی بهتر شده است و برای نخستین بار در کشور مجوزهای این نوع فعالیت صادر شده و خدمات این طرح از سوی شرکتهای خصوصی برای شهرهای نزدیک ارائه میشود.
به گفته وی خدمات تاکسی هوایی این فرودگاه معمولاً به مسیرهای نزدیک مانند شهرهای شمالی کشور است و امسال مجوز تاکسیهای هوایی صادر شده است. نکته بسیار مهم این است که مشکل مجوز تاکسیها برای پروازهای خارجی است و در داخل مشکل مجوز نداریم.
انتهای پیام/