تازه ها
سوله آکام فلز

آژانس فضایی اروپا همکاری با چین در فضا را متوقف کرد

آژانس فضایی اروپا می‌گوید که هیچ برنامه‌ای برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی تیانگونگ چین ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنیگ پست، اظهارات مدیرکل آژانس فضایی اروپا اولین موردی است که نشان می‌دهد این سازمان دیگر علاقه‌ای به همکاری با چین در زمینه اکتشافات فضایی انسانی ندارد.

جوزف اشباخر(Josef Aschbacher) می‌گوید ۲۲ کشور عضو این سازمان به جای همکاری با چین بر تعهدات خود در قبال ایستگاه فضایی بین‌المللی تمرکز کرده‌اند.

یک مقام ارشد آژانس فضایی اروپا گفت که هیچ برنامه‌ای برای اعزام فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی چین که به تازگی تکمیل شده است ندارند و برای اولین بار با صراحت نشان داد که این آژانس دیگر متعهد به همکاری با چین در پروازهای فضایی انسانی در آینده نزدیک نیست.

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت: ما مشغول حمایت از ایستگاه فضایی بین‌المللی و انجام فعالیت‌ در آن هستیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آژانس فضایی اروپا همچنان در حال بررسی امکان ارسال فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی تیانگونگ است، گفت: ما نه از نظر بودجه و نه از نظر سیاسی چراغ سبزی در این مورد نشان نداده‌ایم و قصدی برای مشارکت در این ایستگاه فضایی دوم یعنی ایستگاه فضایی چین نداریم.

تیانگونگ، اواخر سال گذشته ساخت آن در مدار پایین زمین به پایان رسید، زمینه‌ای برای همکاری بین آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی چین بود که در سال ۲۰۱۴ توافقنامه‌ای برای رساندن مشارکت‌شان به سطحی جدید امضا کرده بودند.

آژانس فضایی اروپا در آن سال گفت: هدف نهایی این است که آژانس فضایی اروپا همکاری طولانی مدتی با چین برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی چین داشته باشد.

یک دانشمند فضایی مستقر در پکن که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: اگرچه این خبر تاسف بار است، اما غیرمنتظره نیست. طی چند سال گذشته، کووید و وضعیت اوکراین همکاری ما با همکاران اروپایی را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.

اظهارات اشباخر در حالی بیان شد که بودجه رکوردشکنی نزدیک به ۱۷ میلیارد یورو(۱۷.۶ میلیارد دلار آمریکا) به تازگی توسط ۲۲ کشور عضو آژانس فضایی اروپا برای حمایت از فعالیت‌های این آژانس طی سه سال آینده تصویب شده است.

حدود پنج درصد از این پول به ایستگاه فضایی بین‌المللی اختصاص داده می‌شود که آژانس فضایی اروپا از دهه ۱۹۸۰ عضو آن بوده و ۸.۳ درصد از هزینه سالانه آن را بر عهده دارد.

این بودجه همچنین به دانشمندان اروپایی کمک می‌کند تا یک فرودگر جدید برای مریخ نورد اگزومارس خود بسازند، که آن را با مشارکت روسیه برای جستجوی نشانه‌هایی از حیات گذشته در مریخ ساخته بودند اما به دلیل جنگ اوکراین ماموریت آن به حالت تعلیق درآمد.

در ویدئویی که ماه گذشته توسط یک گروه از هواداران فضایی چینی در «Weibo» ارسال شد، از فضانورد اروپایی سامانتا کریستوفورتی پرسیده شد که آیا اگر فرصتی داشته باشد، دوست دارد روزی از ایستگاه فضایی چین بازدید کند یا خیر.

کریستوفورتی پاسخ داد: ما تلاش کردیم … اما می‌دانید، همه چیز به آسانی سابق نیست. او افزود: شخصاً خوشحال می‌شوم که از تیانگونگ دیدن کنم، شاید زمانی که سیاست‌ها دوباره آرام بگیرد.

در ماه نوامبر، مقامات آژانس فضایی چین گفتند که آنها از ورود فضانوردان خارجی به تیانگونگ همیشه استقبال می‌کنند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل-پیام امروز

 عباس کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای دارویی ایران در مراسم دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *