سوله آکام فلز

آیا خوردن قهوه ناشتا ضرر دارد؟

بسیاری از ما این روزها عادت کردیم که صبح­مان را با نوشیدن قهوه شروع کنیم. ساعات طولانی کار همراه با فشار و استرس، دغدغه‌های زندگی روزمره، ترافیک طولانی صبحگاهی که همراه با کلافگی است، به­هم خوردن ساعات خواب شبانه‌روزی، تغییر سبک زندگی و عادت‌های غذایی همگی از دلایلی هستند که باعث شدند ما به نوشیدن قهوه عادت کنیم. حالا یک سؤال مهم برای آن دسته از کسانی که روزشان را با نوشیدن قهوه در حالت ناشتا و قبل از صبحانه شروع می‌کنند؛ آیا این سبک زندگی سالم است؟ ضرر خوردن قهوه ناشتا چیست؟ با ما همراه شوید تا بر اساس شواهد علمی به این سؤال پاسخ دهیم.

انواع روش‌های سرو قهوه

انواع روش‌های سرو قهوه

پیش از صحبت درباره ضرر خوردن قهوه ناشتا بیایید درباره انواع روش‌های سرو قهوه صحبت کنیم. قهوه‌ها معمولاً با دستگاه، موکاپات یا قهوه‌جوش روی گازی آماده شده و دو مدل بدون شیر و با شیر دارند. این دسته‌بندی ربطی به نوع رست کردن قهوه ندارد و صرفاً درباره روش سرو است.

طرز تهیه قهوه با موکاپات را بلدید؟

قهوه‌های با شیر مثل انواع لاته، موکا و… به‌خصوص اگر همراه با شکر باشند تقریباً کالری بالایی دارند و چندان در رژیم غذایی لاغری پیشنهاد نمی‌شوند. از آن طرف قهوه‌های بدون شیر مثل انواع قهوه ترک، آمریکانو و اسپرسو کالری بسیار کمی دارند؛ اما در صورت افراط در نوشیدن ممکن است با عوارضی مانند افزایش ضربان قلب یا اضطراب مواجه شوید. با این مقدمه ببینیم که نوشیدن قهوه قبل از خوردن صبحانه فایده دارد یا خیر؟! در مورد طبع قهوه هم پیشنهاد می‌کنیم مقاله طبع قهوه چیست را بخوانید.

نفخ، تهوع و سوءهاضمه با افراط در نوشیدن قهوه صبحگاهی

یکی از اولین ضررهای نوشیدن قهوه با معده خالی مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع و سوءهاضمه است؛ زیرا قهوه قبل از صبحانه باعث افزایش اسید معده شده و به سیستم گوارش بدن آسیب جدی می‌رساند. در نتیجه اگر در حالت ناشتا قهوه به‌خصوص قهوه‌های نسبتاً سنگین نوش جان کنید؛ ممکن است در طول روز دچار حالت تهوع شوید. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در حالت ناشتا یک لیوان آب ولرم نوشیده، صبحانه را میل کرده و سپس قهوه بخورید تا اگر هم اسید معده به مقدار زیادی ترشح شد، معده خالی نباشد. در صورت تمایل هم می‌توانید قهوه را با شیر مخلوط کنید که در مقاله نوشیدنی با شیر و قهوه مدل‌های مختلفش را معرفی کردیم.

آیا قهوه صبحگاهی واقعاً استرس‌زا است؟

آیا قهوه صبحگاهی واقعاً استرس‌زا است؟

بسیاری از مردم مهم‌ترین ضرر خوردن قهوه ناشتا را افزایش هورمون استرس در بدن می‌دانند. آیا این مسئله علمی و ثابت­ شده است؟

باید بگوییم بله! نوشیدن قهوه در حالت ناشتا باعث افزایش هورمون کورتیزول یعنی هورمون استرس شده و تأثیر ناخوشایندی روی سلامت بدن دارد. یادتان باشد اگرچه نوشیدن قهوه صبحگاهی باعث هوشیاری شده و حتی انرژی‌تان را هم بیشتر می‌کند اما می‌تواند با ترشح کورتیزول استرستان را بیشتر کرده و اثرات ناخوشایند روحی داشته باشد. پس قهوه را حتماً بعد از صبحانه  و در میانه روز نوش جان کنید.

قهوه باعث افزایش قند خون می‌شود!

دیگر ضرر خوردن قهوه با معده خالی افزایش قند خون است که برای همه افراد بد نیست؛ اما اگر دیابت دارید یا انسولین تزریق می‌کنید باید نسبت به این مسئله بسیار حساس باشید. از طرف دیگر نوشیدن قهوه با معده خالی مود شما را به شدت تغییر داده و زمانی که انرژی‌تان افت کند و اثر قهوه برود، دچار خستگی مضاعف، کم‌حالی یا بی‌حالی می‌شوید. در صورتی هم که اعتیاد جدی به قهوه داشته باشید، احساس کلافگی خواهید کرد، پس لازم است در طول روز این مورد را هم رعایت کرده و در نوشیدن قهوه افراط و زیاده‌روی نداشته باشید.

آیا می دانید چرا قهوه باعث بی خوابی می شود؟

کلام آخر

در این مقاله با ضررهای نوشیدن قهوه صبحگاهی با معده خالی آشنا شدیم. در این مورد لازم است بدانید که با یک مسئله عملی مواجه هستید و اگر واقعاً به سبک زندگی سالم و داشتن یک برنامه غذایی اصولی اهمیت می‌دهید؛ بهتر است که به جای تکیه بر باورهای عامیانه، مقالات معتبر علمی را درباره خواص و ضرر خوردن قهوه ناشتا بخوانید.

بسیاری از مردم بدون آگاهی این روزها درباره ضررهای بی‌شمار قهوه صحبت می‌کنند، در صورتی که در مقایسه با چای، قهوه مزایای بیشتری داشته و به سلامت بدن کمک می‌کند؛ منتها باید اصولی و به اندازه باشد. توجه داشته باشید که نوشیدن قهوه ناشتا با معده خالی به خصوص برای کسانی که دیابت یا مشکلات جدی مانند گاستریت معده یا ترشح بی‌رویه اسید معده دارند، چندان پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است که بعد از خوردن صبحانه با معده پر، یک فنجان قهوه هم نوش جان کنید. از طرف دیگر افراط در نوشیدن قهوه ضررهای جدی دارد و اصلاً توصیه نمی‌شود. با این توضیحات حالا می‌توانید برای برنامه غذایی هفتگی‌تان به‌خوبی برنامه‌ریزی کرده و به اندازه نیاز بدنتان قهوه نوش جان کنید.

سؤالات متداول

بهترین جایگزین قهوه برای رسیدن کافئین به بدن چیست؟

در حال حاضر بسیاری از پزشکان  تغذیه بهترین نوشیدنی با کافئین بالا را که برای بدن ضرری ندارد، چای ماچا می‌دانند که سبز رنگ است و اگر کمی شکر یا شیر بریزید، طعم خوبی پیدا می‌کند. پس اگر می‌خواهید میزان قهوه مصرفی‌تان را کم کنید پیشنهاد می‌کنیم حتماً چای ماچا را هم امتحان کنید.

آیا قهوه در بدنسازی تأثیر دارد؟

قهوه پروتئین ندارد که مستقیماً در ورزش و عضله‌سازی تأثیر داشته باشد؛ اما نوشیدن قهوه قبل از تمرین انرژی‌زا است و شما را برای تمرین بهتر و مؤثرتر آماده می‌کند.

آیا قهوه باعث اختلال در خواب می‎شود؟

کافئین قهوه شما را هوشیار می‌کند؛ به همین خاطر بسیاری از افراد با صبحانه‌شان قهوه نوش جان می‌کنند. بهتر است برای حفظ تعادل ساعات خواب از ساعت ۶ عصر به بعد قهوه نوش جان نکنید زیرا کافئین قهوه باعث اختلال خواب شده و نوشیدنی شبانگاهی مناسبی نیست و بهتر است که با انواع دمنوش مانند چای سبز یا دمنوش بهارنارنج و… جایگزین شود.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هنوز جانشین شهردار تهران معرفی نشده است-پیام امروز

 مهدی چمران روز سه‌شنبه در دویست و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *