سوله آکام فلز
تیرآهن از جمله مقاطع فولادی پرکابرد در صنعت ساختمان است

آینده قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۳؛ رشد محتاطانه یا سقوط آزد؟

به گزارش آهن آنلاین – در پی آمار منتشر‌شده از انجمن فولاد کشور؛ تولید تیر‌آهن در فرودین‌ماه سال‌جاری (۱۴۰۳) با کاهش ۱۴٫۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه شده است که این مساله در کنار سایر شرایط از جمله: ابهامات سیاسی اقتصادی کشور، کاهش میزان تقاضا، نوسانات ارزی، تورم شدید و رکود در صنعت فولاد نگرانی‌های جدی درخصوص روند تولید تیر‌آهن کشور ایجاد کرده است.

تیرآهن، از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین نهاده در صنعت ساخت‌وساز کشور به‌حساب می‌آید؛ به همین جهت میزان رشد تولید این محصول و قیمت آن در سازندگی و اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است.

“تیرآهن، از جمله محصولاتی است که نرخ تقاضا و نوسانات بازار آن به صورت روزانه و لحظه‌ای تغییر می‌کند و ممکن است قیمت تیرآهن امروز اختلاف بسیار زیادی با قیمت تیرآهن روز بعد داشته باشد؛ از جمله تیرآهن‌هایی که نوسان قیمت زیادی دارند می‌توان به قیمت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه اشاره کرد. بخشی از علت تغییر قیمت روز تیرآهن مربوط به تولیدکنندگان و همچنین سایزهای آن است، به طور مثال: قیمت تیرآهن ۱۴، با توجه به میزان تقاضایی که برای آن وجود دارد ممکن است بیشتر و کمتر از قیمت تیرآهن ۱۶ باشد.”

کاهش تولید تیرآهن در ابتدای سال ۱۴۰۳

چندی پیش انجمن فولاد کشور اعلام کرد، کل تولیدات فولاد میانی در ماه نخست امسال به ۳ میلیون و ۱۶۶ هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۲)، رشد دو درصدی داشته است. اما محصول تیرآهن برخلاف سایر محصولات با کاهش ۱۴٫۹ درصدی در تولید مواجه شده است این در حالی است که تولید سایر محصولات فولادی با روند افزایشی روبرو بوده است.

میزان تولید محصولات فولادی در فروردین 1403 به نسبت مدت مشابه 1402

طبق این آمار، تولید محصولات طویل به حدود یک میلیون تن رسیده است و محصولات تخت نیز تولید ۸۶۷ هزار تنی را در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ داشته است. همچنین میلگرد ۸۰۷ هزار تن، گندله ۶ میلیون و ۹۵ هزار تن، کنسانتره سنگ‌آهن ۶ میلیون و ۹۵ هزار تن، ورق گرم ۸۴۶ هزار تن، آهن اسفنجی ۳ میلیون و ۸۰۷ هزار تن تولید را در فرودین امسال داشته است.

چالش عرضه و تقاضای آهن در روزهای پیش‌رو

آمار مرکز جهانی فولاد حاکی از آن است که تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ از سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است. اما به‌دلیل مشکلاتی که در بخش صادرات، رکود صنایع مصرف‌کننده و کاهش تقاضا در بازار وجود داشته است، این صنعت استراتژیک را دچار بحران کرده است.

از طرف دیگر کاهش تقاضای محصولات فولادی ایران در منطقه نیز از جمله چالش‌های کارخانه‌های فولادی ایران در سال ۱۴۰۲ بوده است. به‌گونه‌ای‌که در سال ۱۴۰۲ با وجود اینکه قیمت میلگرد صادراتی ایران به کمترین حد خود رسیده بود اما برای این محصول مشتری در منطقه نداشتیم.

اگر چالش انرژی برای صنایع، خصوصا صنعت فولاد حل نشود، التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی خصوصا تیرآهن در سال پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر رکود ایجاد شده موجب می‌شود تا کاهش میزان عرضه تأثیر بر قیمت آهن ‌آلات نداشته باشد، بنابراین با احتمال افزایش تولید مقاطع فولادی، رکود در بخش تقاضا و صنایع مصرف‌کننده، سبب رکود در بازار ۱۴۰۳ خواهد شد.

آیا چالش رکود در صنعت فولاد در ۱۴۰۳ پایان می‌یابد؟

تنها در شرایطی می‌توان به رونق تقاضای داخلی صنعت فولاد امیدوار بود که کشور رشد اقتصادی مثبت را تجربه کند، تورم به حداقل برسد و در کنار آن با افزایش قدرت خرید مردم، رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند صنعت ساختمان کم شود در‌این‌صورت می‌توان شاهد خروج صنعت فولاد را از بحران بود، اما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی جامعه بعید است این مهم در سال ۱۴۰۳ تحقق پیدا کند.

امسال به‌علت رکود در بازارهای داخلی، قطعا با کاهش مصرف داخلی فولاد نسبت به میزان تولید آن مواجه خواهیم بود، این در‌حالی است که  تولیدکنندگان به درآمد ارزی حاصل از صادرات مازاد فولاد تولیدی فکر می‌کنند؛ از سوی دیگر  تورم شدید قیمت آهن آلات در اواخر سال ۱۴۰۱ منجر به پیش‌خور کردن بازار در بخش تقاضا شده بود که این مساله با ثبات دستوری قیمت ارز باعث رکود بازار آهن در سال ۱۴۰۲ شد.

مقایسه صادرات 4 ماهه ابتدایی سال 1401 و 1402

این نمودار نشان می‌دهدکه سال ۱۴۰۲ میزان تولید تیرآهن، رشد ۲۴ درصدی در چهارماهه نخست نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است، با این وجود باید منتظر ماند تا روند تولید تیرآهن را در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۳ کامل شود تا بتوانیم در خصوص آینده تیرآهن در این سال پیش‌بینی‌های دقیق‌تری انجام دهیم.

برگرفته از آهن آنلاین: https://ahanonline.com/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مهاجرت به گرجستان

بهترین شرکت خدمات ارائه دهنده  ثبت شرکت در گرجستان, مهاجرت به گرجستان و خرید ملک در گرجستان

گرجستان، کشوری با پیشینه‌ای غنی و فرهنگی کهن، در تقاطع اروپا و آسیا واقع شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *