سوله آکام فلز

اراده مسئولان ایران و جمهوری آذربایجان افزایش حجم تبادلات است

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست مشترک خبری با همتای ایرانی خود اظهار کرد که اراده مسئولان دو کشور افزایش حجم تبادلات بین تهران و باکو است.

به گزارش ایسنا، جیحون بایراموف وزیر خارجه آذربایجان ظهر روز دوشنبه سیزدهم تیرماه در نشست مطبوعات مشترک با وزیر خارجه ایران در تهران در تشریح نتایج رایزنی‌های خود با مقامات تهران تصریح کرد: صبح امروز با آقای محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت‌وگو و تبادل نظر داشتم و بعد از دیدار با آقای امیرعبداللهیان، با رئیس جمهور محترم ایران دیدار و رایزنی خواهم کرد و از وزیر امور خارجه ایران برای فراهم کردن این دیدار متشکرم.

این دیپلمات عالی‌رتبه آذربایجانی با بیان این‌که در جریان رایزنی‌های امروز با آقای امیرعبداللهیان در ارتباط با طیفی از مسائل در حوزه روابط دوجانبه و مسائل منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردم، تصریح کرد: روابط دو کشور ایران و آذربایجان مبتنی بر اشتراکات تاریخی، فرهنگی، همسایگی و برادری مردمان دو کشور است. همانطور که آقای امیرعبداللهیان در جلسه امروز مطرح کردند در طی ۱۰ ماه گذشته روسای جمهور ایران و آذربایجان دو بار با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند که این دیدارها زمینه را برای سفرهای متقابل مقامات دو کشور فراهم کرده است. در همین چارچوب چندی قبل وزیر فرهنگ آذربایجان به تهران سفر کردند و امروز نیز وزیر نیروی ایران به باکو سفر کرده است.

بایراموف با تاکید بر این‌که در جریان دیدارهای امروز در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردیم اضافه کرد: اراده مسئولان دو کشور افزایش حجم تبادلات بین تهران و باکو است؛ در سال ۲۰۲۱ حجم مبادلات دو کشور ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و در پنج ماهه نخست سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است، اما ظرفیت‌های موجود بین دو کشور بیش از این ارقام است و برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید تلاش کنیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه آذربایجان با بیان این‌که در دیدار امروز براین موضوع تاکید کرده‌ایم که پروژه‌های مشترک نیمه تمام پیگیری شوند تا هر چه زودتر نهایی و اجرایی شوند و پروژه‌های جدیدی نیز تعریف کنیم، ادامه داد: در خصوص تولید مشترک خودرو، لوازم یدکی خودرو، تولید تراکتور و ادوات کشاورزی توافقات خوبی داشتیم که ان شاءالله اجرایی خواهند شد همچنین در ارتباط با تکمیل فاز دوم سد و نیروگاه‌های برق آبی خداآفرین و قیز قلعه سی و بهره‌برداری از این پروژه‌های اولویت‌دار و مهم بین دو کشور تصمیمات خوبی گرفتیم.

وزیر خارجه آذربایجان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که پروژه کریدور شمال – جنوب اهمیت خود را ثابت کرده است و از اهمیت ویژه‌ای در فرآیند سیاسی موجود برخودار است، گفت: کشور آذربایجان آمادگی دارد که در بالابردن ظرفیت کریدور شمال و جنوب و تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا و تکمیل بارانداز ریلی در آستارا همکاری و مشارکت کنند.

بایراموف همچنین به برخی تفاهمات صورت گرفته بین دو کشور در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان که در ماه مارس سال جاری برگزار شد اشاره و تصریح کرد: در این نشست پروژه اتصال منطقه اقتصادی زنگه زو به منطقه نخجوان از طرف خاک ایران تصویب شد که بحث‌های فنی آن از جمله مکانیابی آن انجام شده است و انشاالله در آینده نزدیک ساخت اولین پل در آن منطقه شروع خواهد شد و هماهنگی‌های لازم برای احداث پل دوم نیز انجام خواهد گرفت.

وزیر خارجه آذربایجان با بیان این‌که براهمیت کریدور خلیج فارس – دریای سیاه از مسیر ایران و آذربایجان نیز تاکید داریم، اضافه کرد: درهمین چارچوب بر اهمیت مشارکت تهران – باکو و تفلیس در تکمیل این کریدور تاکید کردیم.

بایراموف همچنین به همکاری‌های ایران و آذربایجان در قالب سازمان‌های بین‌المللی از جمله جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: در دیدارهای امروز با مقامات جمهوری اسلامی ایران براهمیت گسترش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور نیز تاکید کردیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: جمهوری آذربایجان خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان بعد از پایان دوران جنگ است و اقدامات و گام‌هایی را در این خصوص انجام داده و برداشته است.

وزیر خارجه آذربایجان ادامه داد: در همین راستا آمادگی خود را برای بازگشایی حمل و نقل و ارتباطات بین منطقه‌ای بین آذربایجان و ارمنستان و تحدید حدود مرزی بین دو کشور را اعلام کرده‌ایم و گام‌هایی برداشته‌ایم.

این دیپلمات عالی‌رتبه آذربایجانی با بیان این‌که بعد از ۳۰ سال اشغال اولویت اصلی بازسازی و آبادانی همه مناطق آزاد شده از اشغال است، افزود: در این خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و اجرای پروژه‌های مشترک با کشورهای منطقه از جمله ایران یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های ماست و در همین راستا و برای آغاز ساخت یک بیمارستان و مدرسه را به شرکت‌های ایرانی واگذار کرده‌ایم علاوه بر بحث بازسازی، بحث حضور شرکت‌های ایرانی در شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد تجاری کشور آذربایجان نیز پیش‌بینی شده و معافیت‌هایی را برای شرکت‌های فعال و سرمایه گذاران در آنجا در نظر گرفته شده است و معتقدیم این موضوع منجر به توسعه و رشد مناطق حاشیه مرزی ما خواهد شد.

وزیر خارجه آذربایجان با بیان این‌که همانطور که آقای امیرعبداللهیان مطرح کردند در این نشست در ارتباط با بحث محیط زیست از جمله محیط زیست ارس نیز رایزنی کردیم اضافه کرد: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است بحث محیط زیست یکی از بحث‌های مهمی است که بین دو کشور وجود دارد و معتقدیم همکاری و اقدامات مشترک دو کشور در این زمینه در رفع این دغدغه موثر خواهد بود.

وی همچنین با بیان این‌که لازم می‌دانم که از موضع‌گیری‌های ایران در مشارکت و همکاری در پلت‌فرم‌های منطقه‌ای از جمله پلت‌فرم ۳+۳ حمایت و استقبال کنم، اظهار کرد: ان شاءالله در آینده نزدیک ایران میزبان نشست وزیران امور خارجه پلت‌فرم ۳+۳ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آذربایجان بعد از انجام رایزنی با وزیر خارجه ایران عصر امروز با رئیس جمهور ایران دیدار و رایزنی خواهد کرد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد-پیام امروز

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در پاسخ به تذکر حسینعلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *