سوله آکام فلز

از احداث چهار بوستان در مرکز شهر تهران تا افزایش سرانه فضای سبز تهران به بیش از ۱۶ متر

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از احداث چهار بوستان در مرکز شهر تهران خبر داد و گفت: سرانه فضای سبز شهر تهران امروز به ۱۶.۴۹ مترمربع رسیده است.

به گزارش ایسنا، علی محمد مختاری در شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که پیش‌تر مقرر شده بود گزارشی را در خصوص اقدامات سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۱۴۰۰ ارائه کند ضمن تبریک سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت و ایثار و تسلیت شهادت شهید صیاد خدایی گفت:‌ در حوزه فضای سبز شهر تهران پیش از انقلاب و در سال ۵۷ تعداد پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ۷۵ بوستان بود که علاوه بر این ۲۹۰۰ هکتار جنگل‌کاری نیز وجود داشت که در مجموع فضای سبز شهر تهران به ۴۲۰ هکتار می‌رسید و سرانه فضای سبز نیز با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت یک مترمربع بود.

وی افزود: در سال ۱۳۶۵ تعداد بوستان‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از ۷۵ به ۱۲۳ بوستان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر این بوستان‌ها به ۲۳۲۳ عدد افزایش یافته است.

مختاری ادامه داد: طرح ۵۰ هزار هکتار جنگل‌کاری پس از ارائه به دولت و تصویب آن از حدود شش سال پیش آغاز و در حال حاضر نیز اجرای آن ادامه دارد. ما در حوزه فضای سبز در دو حوزه درون شهر و برون‌شهر فعالیت می‌کنیم. در حوزه برون‌شهری در حاشیه بزرگراه‌ها ایجاد فضای سبز به شدت پیگیری می‌شود و جنگل‌کاری‌هایی که امروز انجام می‌شود بعدا به بوستان‌های جنگلی شهری مثل بوستان یاس فاطمی تبدیل خواهند شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بخش برون‌شهری سه بوستان جنگلی سرخه‌حصار، چیتگر و لویزان که پیش‌تر احداث شده بود را به ۴۵ هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش دادیم، افزود: بیش از ۵۰ درصد این مساحت توسط مقام معظم انقلاب و با دستور ایشان در اختیار ما گذاشته شد تا با تبدیل به بوستان به عنوان فیلترهای کلانشهر تهران تبدیل شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم ظرف سه سال آینده با یاری خداوند و کمک شهروندان طرح ۵۰ هزار هکتار جنگل‌کاری به طور کامل تکمیل شود. با اجرای این طرح نه تنها این اراضی را به همراه درختانشان حفظ کردیم؛ بلکه از ساخت‌وسازها نیز جلوگیری کردیم.

مختاری با اشاره به اینکه از سال ۶۶ به عنوان خدمتگزار مردم در حوزه توسعه فضای سبز در شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها مشغول به کار بوده است، افزود: در سال ۱۴۰۰، ۲۳ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به بهره‌برداری رسید که در همین راستا باید از تلاش‌های اعضای شورا به ویژه در کمیسیون شهرسازی و خدمات شهری قدردانی کنم. در حال حاضر نیز با تملک ۲۱ باغ و تبدیل آن‌ها به بوستان در حال اجرا است. باغ‌هایی که پس از تملک به بوستان تبدیل می‌شوند بیشتر در مناطق کم برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران با تأکید بر اینکه سرانه فضای سبز شهر تهران پیش از انقلاب یک مترمربع بوده است، افزود: امروز سرانه فضای سبز تهران در سطح درون‌شهری ۱۶.۴۹ مترمربع است و در بخش برون‌شهری به ۲۶ مترمربع رسیده است. این سرانه‌ها تنها مربوط به فضای سبز عمومی است که مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و فضای سبز نهادها، سازمان‌ها و بیمارستان‌ها در آن محاسبه نشده است؛ اما توزیع عادلانه فضای سبز در مناطق مختلف تهران انجام نشده به شکلی که شش منطقه ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۸ و ۱۲ کمتر از ۱۰ متر سرانه فضای سبز دارند. بر همین اساس باید بافت فرسوده را تملک و پس از تجمیع با تأمین اعتبار زیادی که نیاز دارد نسبت به توسعه فضای سبز اقدام کنیم.

مختاری در خصوص درختان خیابان ولیعصر نیز گفت: پس از مشکلاتی که برای درختان این خیابان ایجاد شد مشاور خارجی گرفته شد و مطالعات بر روی این درختان انجام شد اما نظر مشاور آوردن درختان از خارج بود که ما این را نپذیرفتیم و ظرف ۵ سال ۴۰۰۰ درخت چنار کهنسال ۱۰ تا ۱۵ سال از حدود شش سال پیش کار انتقال‌شان از نهالستان‌های اطراف مشهد آغاز شد و امروز این طرح علیرغم مشکلاتی که داشت انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، ۲۳ بوستان ساخته شد و ۲۱ بوستان نیز با تملک باغات کار احداث‌شان آغاز شد. همچنین ۱۲۵۰ هکتار طرح کمربند سبز شهر تهران نیز عملیاتی شد. برای سال جاری نیز ۳۸ پروژه در دست اقدام داریم. ۴۵ هکتار در مرکز شهر تهران اراضی است که توسط دفتر مقام معظم رهبری در اختیار ما گذاشته شده که چهار بوستان در آن احداث خواهد شد. طراحی آن به اتمام رسیده و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

یه گزارش ایسنا، پس از ارائه گزارش مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران تعدادی از اعضای شورای شهر اعم از نادعلی، سلیمانی، اقامیری، صادقی، عباسی، پیرهادی، امانی، تشکری هاشمی، شربیانی و… از خدمات مدیرعامل بوستانها تشکر کرده و پیشنهاداتی ارائه دادند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

پایان راه سارق محتویات خودرو حین سرقت-پیام امروز

سرهنگ رسول بهرامی سرکلانتر ششم پلیس پیشگیری پایتخت اظهار کرد: گشت انتظامی کلانتری ۱۲۱ سلیمانیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *