سوله آکام فلز

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

در هفته‌ای که سپری شد، صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» زن جوان اهوازی، برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی، گلایه رئیس سازمان تعزیرات از محدودیت امکانات این سازمان و… مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی بودند.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را مرور می‌کنیم

۱۰ راهکار رئیس قوه قضاییه به دستگاه‌های حاکمیتی برای قضازدایی

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

در راستای سیاست قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی، نشست هم‌اندیشی رئیس قوه قضاییه با معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی، به منظور بررسی چگونگی کاهش ورودی پرونده‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به عدلیه برگزار شد.

استخراج آمار مدوّن و متقن پیرامون میزان و نوع پرونده‌های قضایی مرتبط با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، تفکیک پرونده‌های حقوقی مرتبط با دستگاه‌ها به لحاظ طرفیّت (طرف مخاطب دعوا)، آسیب‌شناسی دلایل تشکیل پرونده‌های قضایی لَه یا علیه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، حل و فصل پرونده‌های مرتبط با دستگاه‌ها قبل از صدور آراء و احکام قضایی در رابطه با آن‌ها، تعیین و تفکیک دستگاه‌هایی که بیشترین دادخواست مردمی در مورد آن‌ها در دیوان عدالت اداری مطرح شده و بیشترین ابطال مصوبات در این دیوان به آن‌ها اختصاص دارد، شناسایی و مسدود کردن بسترهایی که سبب می‌شود علیه یک دستگاه بیشترین دادخواست در دیوان عدالت اداری ثبت شود، ضرورت تدوین لایحه دفاعیه قوی و مستدل توسط معاونین حقوقی دستگاه‌ها در جریان رسیدگی‌های قضایی، آسیب‌شناسی دلایلی که سبب می‌شود احکام قضایی علیه دستگاه دولتی و حاکمیتی صادر شود و ضرورت دقت‌نظر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌ها در ارائه درخواست‌های تجدیدنظرخواهی ۱۰ دستورکاری بود که رئیس قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی در راستای نقش‌آفرینی آن‌ها در پیشبرد امر قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی، مطرح کرد.

کیفرخواست عاملین قتل زن جوان اهوازی صادر شد

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز گفت: با تکمیل تحقیقات با رسیدگی فوق‌العاده توسط بازپرس ویژه قتل مرکز استان و باتوجه به شکایت اولیا دم در خصوص متهمان از حیث جنبه خصوصی و مطالبه قصاص و اقداماتی مجرمانه دیگر متهمین در اخلال نظم عمومی وجریحه‌دار کردن احساسات مردم کیفرخواست صادر و تقاضای اشد مجازات گردید و پرونده جهت ادامه رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان ارسال شد.

دادگاه مهرشاد سهیلی برگزار شد

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

عبدالصمد خرمشاهی وکیل مدافع مهرشاد سهیلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پرونده این متهم اظهار کرد: دادگاه مهرشاد سهیلی  روز ۲۰ فروردین در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو استان قم برگزار شد و از آن‌جا که موکلم زیر ۱۸ سال است دادگاهش در این شعبه که ویژه اطفال است برگزار شد. موکلم اتهامات را تکذیب کرد و گفت که اقداماتش همواره خیر و در جهت کمک به فقرا بوده است.

وی ادامه داد: عناوین اتهامی موکلم «تحصیل مال نامشروع» و «غصب عنوان» و «جعل سند» بوده است. در دفاع از موکلم گفتم که هرگز و در هیچ‌جا عنوانی برای خود قائل نشده و اگر دیگران او را با عناوینی مانند فرمانده یاد کردند مشمول غصب عنوان نمی‌شود.

خرمشاهی گفت: ایرادات شکلی و ماهوی پرونده را در دفاع از موکلم عنوان کردم و با اعلام ختم رسیدگی، رای پرونده طی روزهای آتی صادر خواهد شد.

دستور رئیس قوه قضاییه برای کوتاه کردن فرآیندهای دادرسی

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قضایی این هفته در رابطه با کوتاه کردن فرایندهای دادرسی به معاونت راهبردی دستگاه قضا دستور داد که در راستای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت نسبت به اتخاذ تدابیر برای کاهش فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

اژه‌ای در همین زمینه مشخصاً به بازدید اخیر خود از دادگستری و داسرای شهرستان اسلامشهر اشاره کرد و نسبت به معطل ماندن فرایندی پرونده‌ها در یک مرجع قضایی و عدم ارجاع به موقع آن‌ها به مراجع بعدی تذکر داد و این موضوع را از عوامل اطاله دادرسی دانست.

سازمان تعزیرات حکومتی به لحاظ امکانات در بدترین وضعیت خود قرار دارد

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در مراسم افتتاح سامانه الکترونیکی (موبایلی) طرح و پیگیری شکایات سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی گفت: نزدیک ۲۰۰ روز است که در سازمان تعزیرات در خدمت دوستان هستیم و از روز اول ۸ راهبرد را برای سازمان تعریف کردیم. ۲ راهبرد اصلی برای تحول سازمان تعزیرات، تسهیل دسترسی مردم به خدمات تعزیرات و هوشمندسازی سازمان تعزیرات حکومتی بود و در راستای این دو، اقدامات خوبی صورت گرفته که یکی از این اقدامات همین سامانه‌ای است که رونمایی می‌شود.

وی با بیان این‌که ما تلاش کردیم از ظرفیت‌های موجود برای نظارت بر بازار استفاده کنیم، گفت: تنها ظرفیت ما، ماده ۱۹ آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی است که می‌گوید سازمان تعزیرات در معیت بازرسانی که وظیفه نظارت دارند می‌تواند شعب سیار داشته باشد که این اختیار در قالب گشت‌های مشترک محقق شده است. چالش دوم این است که با اصلاح قانون نظام صنفی حتی رسیدگی به برخی از تخلفات نیز از ما سلب شده است و رسیدگی به تخلفات بالای یک میلیون تومان نیز از ما به هیئت صنفی محول شده است که قاضی سازمان تعزیرات تنها یک عضو در این هیئت است. امروز سازمان تعزیرات حکومتی به لحاظ امکانات در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

با درخواست آزادی مشروط رضا اسلامی موافقت شد

از صدور کیفرخواست برای عاملین قتل «مونا حیدری» تا برگزاری دادگاه مهرشاد سهیلی در دادگاه اطفال

وکیل مدافع رضا اسلامی استاد دانشگاه بهشتی که به اتهام «همکاری با دولت متخاصم امریکا» به تحمل پنج سال حبس محکوم شده بود از موافقت با درخواست آزادی مشروط موکلش خبر داد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازسازی فک و صورت با آخرین تکنولوژی شبیه‌سازی عمل جراحی-پیام امروز

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ توحید رضایی مدیر عامل یک شرکت دانش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *