از پلاتینی تا بیرانوند/ برخورد قاطع با مجرمان چاره کار است


فساد و پولشویی در فوتبال

از پلاتینی تا بیرانوند/ برخورد قاطع با مجرمان چاره کار است





پس از آن که میشل پلاتینی رییس سابق یوفا به دلیل فساد مالی از سمت خود برکنار شد و همچنین سپ بلاتر به دلیل رشوه دادگاهی شد حالا اهالی فوتبال ایران نیز منتظر هستند تا به پرونده علیرضا بیرانوند و باشگاه مس رفسنجان قاطعانه برخورد شود.

به گزارش ایلنا، سال ۲۰۱۵، ۱۴ نفر از مقامات عالی‌رتبه فیفا به اتهام فساد مالی در زوریخ بازداشت شدند که اتهام آنها، اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی عنوان شده‌ بود. موضوعی که حتی دیگو مارادونا فقید هم از شنیدنش ابراز خوشحالی کرد و گفت وقتش رسیده فیفا زد و بندهای پشت پرده و دروغگویی به مردم را متوقف کند.

اتهام دستگیرشدگان مربوط به موارد گسترده سوءاستفاده مالی در فیفا از جمله اتهام صد میلیون دلار رشوه، درخواست‌های میزبانی جام‌جهانی و همچنین حق پخش بازی‌های فوتبال در طول ۲۰ سال گذشته بود. پرونده اتهامات مالی در سال‌های اخیر موجب شده بود تا سپ بلاتر رئیس سابق فیفا و میشل پلاتینی رئیس سابق یوفا از سمت خود کنار گذاشته شوند.

پلاتینی متهم بود که به خاطر فعالیت به عنوان مشاور رئیس فیفا، مبلغ دو میلیون دلار حقوق خارج از قرارداد در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ دریافت کرده و بلاتر نیز متهم شده بود که این مبلغ را به پلاتینی پرداخت کرده است. البته این دو چهره، از همان ابتدا تمام اتهامات را رد کرده بودند و پس از سال‌ها دادگاه سوئیس اعلام کرد که هر دو از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند ولی این مسأله بویژه برای پلاتینی بسیار گران تمام شد.

چرا که او خود را آماده می‌کرد پس از ۱۷ سال حضور بلاتر در رأس فیفا، جانشین او شود ولی این اتفاق نیفتاد. با این حال، همین که فیفا و تعداد زیادی از تصمیم‌گیرندگان آن هم نتوانستند از دست قانون بگریزند، موضوعی بود که مورد توجه همه علاقه‌مندان به فوتبال در سراسر جهان قرار گرفت.

حالا هم پرونده فساد در فوتبال ایران، چند ماهی است که دوباره باز شده ودادگاهی در کرمان در حال رسیدگی به آن است و بسیاری چشم انتظارند تا رأی مربوط به پرونده اتفاق‌های سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و مسائلی که در باشگاه مس رفسنجان رخ داده و تعدادی از مدیران فوتبال و اهالی رسانه در آن بازداشت و یا به عنوان مطلع احضار شده‌اند، صادر شود.

با این حال، در چند وقت اخیر، اتفاق‌های دیگری نیز در فوتبال ایران رخ داده که یکی از آنها مربوط به ماجرای فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس است و هر روز، ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. یکی از جدیدترین این حاشیه‌ها، مربوط به اعتراف پرداخت رشوه پنج میلیارد تومانی یا به قول خود بیرو «شیرینی»، به اعضای وقت هیأت مدیره پرسپولیس در ماجرای الحاقیه به قرارداد این دروازه‌بان است. این در حالی است که طبق قانون، رشوه‌ دهنده و رشوه گیرنده در فوتبال، حداقل یک سال محروم می‌شوند و حالا باید دید کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که بیرانوند را احضار کرده، چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرد.

آنچه مشخص است، انتظار اهالی فوتبال از کمیته‌های اخلاق و انضباطی که از ارکان قضایی فدراسیون فوتبال به حساب می‌آیند، برای یک بار هم که شده، خیلی سریع و قاطع به این پرونده مهم رشوه در فوتبال ایران رسیدگی کنند. اینکه بررسی فسخ قرارداد بیرانوند توسط کمیته تعیین وضعیت، سه ماه و نیم طول بکشد و بعد رأیی صادر شود که توسط کارشناسان حقوقی فوتبال وتو شود و دو طرف دعوا هم به آن اعتراض کنند فقط فدراسیون فوتبال را زیر سؤال می‌برد و شائبه ایجاد می‌کند.

مثل ماجرای کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس در فصل گذشته به خاطر قانون سقف بودجه که چند ماه پس از رأی کمیته انضباطی توسط کمیته استیناف ملغی شد و سر و صدای زیادی به راه انداخت. در چند روز گذشته هم، صحبت‌های خارج از عرف محمود فکری باعث شده، او تا اطلاع ثانوی محروم شود اما منتظرند تا هر چه سریع‌تر رأی صادر شود و ببینند اگر فردی با اتهام‌زنی، فضای اخلاقی جامعه و ورزش را مخدوش می‌کند، چه تصمیمی درباره‌اش گرفته می‌شود، نه اینکه بعد از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده شود. فوتبال ایران نیازمند احکامی قاطع است که در آن لابی‌های پشت پرده وجود نداشته باشد و سلامت را به آن بازگرداند.

 



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

پزشکیان قهرمانی تکواندوکاران نوجوان کشورمان در جهان را تبریک گفت

۱۷ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۱۷:۲۶:۵۷ با صدور پیامی؛ رئیس جمهور در پیامی قهرمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner