اسپیرولینا

اسپیرولینا پکیجی کامل برای کاهش وزن و سلامتی

اگر می‌ خواهید با یک تیر چند نشان سلامتی بزنید، اسپیرولینا به شما کمک خواهد کرد. در این مطلب از دپارتمان سلامت و تناسب اندام مجله دکتر بهشتیان با اسپیرولینا بیشتر آشنا می شوید.

در این متن به بررسی اثرات جلبک اسپیرولینا روی فاکتورهای مختلف سلامتی و همچنین اثر آن بر کاهش وزن،  با استناد بر نتایج کارآزمایی‌هایی بالینی پرداخت ایم.

اسپیرولینا چیست ؟

اسپیرولینا یک  جلبک رشته‌ای میکروسکوپی است که غنی از پروتئین، آمینواسیدهای ضروری،  مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری می باشد و ارزش غذایی بالایی دارد. اسپیرولینا قرن ها در آفریقای مرکزی به عنوان غذا استفاده می شده است. امروزه نیز به طور گسترده به عنوان مکمل غذایی و به صورت تجاری تولید می شود و در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی در سراسر جهان به فروش می رسد.

مکمل اسپیرولینا در سه دهه گذشته به عنوان یک مکمل غذایی محبوب و منبعی از ترکیبات زیست فعال برای صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، پزشکی و آرایشی استفاده شده است. تا همین اواخر، علاقه به اسپیرولینا عمدتا به خاطر ارزش غذایی آن بود اما در حال حاضر، افراد زیادی به دنبال اثرات درمانی احتمالی اسپیرولینا هستند.

مکمل اسپیرولینا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد توموری، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی می تواند به عنوان یک درمان کمکی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها  در نظر گرفته شود.

ویدئو معرفی پودر جلبک اسپیرولینا در برنامه طبیب

اسپیرولینا از کجا تهیه کنیم

خرید اسپیرولینا از فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی

یکی از رایج‌ترین روش‌های تهیه اسپیرولینا، خرید آن از فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی است. اسپیرولینا معمولاً به شکل پودر، قرص، کپسول یا خمیر در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

هنگام خرید اسپیرولینا از فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی، به نکات زیر توجه کنید:

  • اسپیرولینا را از یک برند معتبر خریداری کنید.
  • تاریخ انقضای اسپیرولینا را بررسی کنید.
  • اسپیرولینا را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

خرید اسپیرولینا از فروشگاه‌های آنلاین

علاوه بر فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی، می‌توانید اسپیرولینا را از فروشگاه‌های آنلاین نیز تهیه کنید. فروشگاه‌های آنلاین معمولاً طیف گسترده‌تری از محصولات اسپیرولینا را با قیمت‌های متنوع ارائه می‌دهند.

هنگام خرید اسپیرولینا از فروشگاه‌های آنلاین، به نکات زیر توجه کنید:

  • نظرات سایر خریداران را بررسی کنید.
  • از فروشگاهی خرید کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.

خرید اسپیرولینا از بازارهای محلی

در برخی از مناطق، می‌توان اسپیرولینا را به صورت تازه یا خشک شده از بازارهای محلی تهیه کرد. اسپیرولینا تازه معمولاً به شکل خمیر یا پودر سبز تیره رنگ است. اسپیرولینا خشک شده نیز معمولاً به شکل پودر یا قرص عرضه می‌شود.

هنگام خرید اسپیرولینا از بازارهای محلی، به نکات زیر توجه کنید:

  • از فروشنده بپرسید که اسپیرولینا را از کجا تهیه می‌کند.
  • اسپیرولینا را از فروشنده‌ای تهیه کنید که اسپیرولینا را به روشی بهداشتی تولید می‌کند.

خرید اسپیرولینا از عطاری‌ها

در برخی از عطاری‌ها، می‌توان اسپیرولینا را به صورت پودر یا قرص تهیه کرد.

هنگام خرید اسپیرولینا از عطاری‌ها، به نکات زیر توجه کنید:

  • از عطاری بپرسید که اسپیرولینا را از کجا تهیه می‌کند.
  • اسپیرولینا را از عطاری‌ای تهیه کنید که اسپیرولینا را به روشی بهداشتی تولید می‌کند.

اثرات درمانی اسپیرولینا

بسیاری از مطالعات پیش بالینی و چند مطالعه بالینی چندین اثر درمانی را از کاهش کلسترول و سرطان گرفته تا تقویت سیستم ایمنی،  افزایش لاکتوباسیل های  روده،  کاهش سمیت کلیوی توسط فلزات سنگین و داروها،  و محافظت در براابر اشعه نشان می‌ دهند.

اثرات هایپولیپیدمیک( کاهنده چربی خون)،  هایپوگلایسمیک( کاهنده قند خون)، و کاهنده فشار خون آن نیز در حال آشکار شدن است و شواهد واضحی از  اثرات مفید بیشتر سلامتی،  با مصرف آن وجود دارد.  با این حال،  تحقیقات در مورد اثرات کبدی آن هنوز نسبتا محدود است.

اثرات اسپیرولینا بر کاهش وزن

مطالعات متعدد نشان داده است که اسپیرولینا ممکن است در مدیریت چاقی مفید باشد زیرا اثر مطلوبی بر اشتها، جذب غذا، میکروبیوتای روده، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و التهاب دارد.

یافته های مقاله مروری ای که سال ۲۰۱۹، اثر مکمل یاری اسپیرولینا روی چاقی بررسی کرده است نشان می دهد که مصرف مکمل اسپیرولینا به طور قابل توجهی وزن بدن، درصد چربی وزن و دور کمر را کاهش می دهد، اما تاثیری بر BMI ( شاخص توده بدنی) و نسبت دور کمر به باسن ندارد.

تحلیل ها نشان می دهد که تاثیر ممکن است بر افراد چاق( یعنی دارای شاخص توده بدنی یا BMI بیشتر از۳۰ ) به جای افراد دارای اضافه وزن(یعنی دارای شاخص توده بدنی یا BMI بین ۲۵ تا ۳۰) بیشتر باشد.

یافته های مطالعاتی دیگر که به بررسی اثرات اسپیرولینا روی کاهش وزن و چربی خون پرداخته اند نشان داده اند که بیمارانی که روزانه ۱ الی ۲ گرم اسپیرولینا (به ویژه ۲ گرم) همراه رژیم محدود از کالری دریافت کرده اند در مقایسه با گروهی که رژیم محدود از کالری داشته اند ولی اسپیرولینا مصرف نکرده اند کاهش وزن قابل توجهی داشته اند؛ بعلاوه در برخی موارد کاهش تری گلیسیرید خون نیز مشاهده است.

افرادی که برای ۱۲ هفته اسپیرولینا مصرف کرده اند علاوه بر کاهش وزن، کاهش اشتهای قابل توجهی نیز داشته اند. همچنین کاهش کلسترول تام نیز در خون این افراد دیده شده است.

آزمایشی که سال ۲۰۱۶ روی ۴۰ بیمار مبتلا به فشار خون بالا (بدون شواهدی از بیماری قلبی عروقی آنها) با مصرف ۲ گرم مکمل اسپیرولینا روزانه به مدت ۳ ماه انجام شد، فواید آن را نشان داد. افرادی که مکمل اسپیرولینا مصرف کرده بودند کاهش قابل توجهی در BMI (شاخص توده بدنی)، وزن، فشار خون سیستولی و شاخص سفتی شریانی داشتند. بنابراین اثرات مفید قلبی عروقی با مکمل اسپیرولینا با دوز کم کوتاه مدت ثابت می شود.

https://honeyfood-co.com/

جمع بندی

اخیرا توجه زیادی به سمت اسپیرولینا جلب شده است و باتوجه به نتایج مقالات علمی و آزمایشاتی که انجام شده اثرات سودمند آن اثبات گردیده با این حال؛ در چند مورد محدود، عوارض جانبی مصرف آن گزارش شده است.

با وجود اینکه آزمایشات بالینی اثرات سودمند اسپیرولینا روی کاهش وزن، کاهش دور کمر، کاهش اشتها ( در صورت مصرف ۱۲ هفته ای با دوز ۱ تا ۲ گرم) و همچنین کاهش چربی خون و اثرات سودمند روی پروفایل قلبی عروقی را نشان داده است، ولی برای اطمینان از اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن احتیاج به اجرای آزمایشات بالینی بیشتری می باشد.

مکمل های اسپیرولینا را از داروخانه های معتبر با مشورت داروساز می توانید تهیه کنید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

گذری بر صنعت ساخت جرثقیل سقفی

گذری بر صنعت ساخت جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی، یک ابزار صنعتی کارآمد و پرکاربرد است که برای بلند کردن و جابه‌جایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner