سوله آکام فلز

اصفهان، غایب بزرگ تیم ‌ملی والیبال

ایسنا/اصفهان سال ۲۰۱۰ میلادی بود که ولاسکو تاریخ‌ساز با دستیارانش برای شکوفایی نسل طلایی والیبال به ایران آمدند.

برنامه‌ ۶ ساله تیم ملی والیبال با هدایت خولیو ولاسکو و زیر نظر فدراسیون گام به گام پیش رفت، تا جایی که پس از ۳۲ سال در سال ۲۰۱۱ به قهرمانی آسیا رسیدند. شگفتی‌سازی نسل طلایی والیبال با شکست لهستان، صربستان، کوبا، ایتالیا، آمریکا و برزیل ادامه داشت و توانستند طلسم ۵۲ ساله نرسیدن به المپیک را در سال ۲۰۱۶ بشکنند. در این سال‌ها امیر غفور از پاشنه آشیل‌های ایران در تنگناها بود که با پروازهای بلند و اسپک‌های قدرتی و بلند معروفش خود را در دل سرمربی آرژانتینی تیم ملی جا کرد.

مسعود غلامی یکی دیگر از یاران سعید معروف بود که توانست هم‌پست قَدَری برای سید محمد موسوی روی تور باشد و در رقابت‌های حساس مقابل لهستان به کمک تیم بیاید. علیرضا مباشری دیگر اصفهانی تیم ملی والیبال بود که در پست دریافت‌کننده خوب عمل کرد و با اسپک های قدرتی شریک تیم ملی در اولین برد برابر ایتالیا بود.

محمدجواد معنوی‌نژاد از ستاره‌های نوظهور تیم ملی والیبال بود که با سرویس‌های پرشی توانست ایران را در چند بازی حساس از لبه پرتگاه شکست نجات دهد. اما با بدشانسی و مصدومیت المپیک توکیو را از دست داد.

جدایی ستارگان اصفهان بدون چاشنی تجلیل و بدرقه

پس از کنار گذاشته شدن غفور و غلامی به عنوان ستارگان اصفهان از تیم ملی بعد از المپیک، ایران در بازی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۲ با ترکیب جدید و کمتر نام‌آشنا تیم ملی به میدان آمد. ترکیبی که ناشی از سیاست جوان‌گرایی بود و تغییرات اساسی در تیم ایجاد شد و پس از روند نزولی به یک‌باره اوج گرفتند.

جدای از نتایج و بازی‌ جنگنده نسل جوان والیبال از هفته دوم لیگ ملت‌ها، جای خالی نصف جهان در میان ملی‌پوشان پس از حدود ۱۵سال به چشم می‌آمد.

حالا در روزهای آماده شدن تیم ملی برای رقابت‌های قهرمانی جهان، غفور و غلامی مشغول تمرینات باشگاهی‌شان هستند و در واقع بدون حاشیه و بازی خداحافظی در لیست تیم ملی جایشان را به آینده‌سازان دادند.

اما معنوی‌نژاد دوباره به لیست ۲۲ نفره سرمربی تیم ملی برگشته و باید دید می‌تواند به عنوان تنها نماینده اصفهان در جمع ۱۶ نفر نهایی عطایی عازم لهستان شود یا خیر.

توجه به والیبال پایه و شهرستان، لازمه ساختن بازیکن ملی‌پوش

تیمور باجول، کارشناس والیبال و رئیس پیشین هیئت والیبال استان اصفهان، راه حل بازیکن سازی برای تیم ملی را توجه به پایه و شهرستان دانست و می‌گوید: اگر می‌خواهیم والیبال اصفهان رشد کند، باید به والیبال پایه و شهرستان‌ها توجه شود. شهرستان‌ها لبریز از پتانسیل هستند و حدود ۲۰۰ نفر با قد بالای ۲ متر در استان داریم که باشگاه‌ها باید روی ‌آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی تاکید می‌کند: در سطح اصفهان چندین مربی بین‌المللی و بازیکنان خوبی داریم که می‌توانند به والیبال استان کمک کنند. همین دو باشگاه گیتی‌پسند و سپاهان اگر به جوانان اصفهان بها دهند، می‌توانند مقابل تیم‌های مدعی مقام‌آوری کنند.

این کارشناس والیبال معتقد است: به هیچ وجه اعتقاد ندارم که با پول در لیگ داخلی مقام بیاوریم، زیرا این روش دردی از والیبال اصفهان دوا نخواهد کرد. اگر قرار است پولی خرج شود، سهم فرزندان اصفهان است و باید سازندگی شود.

با پول مقام آوردن ارزشی ندارد

رئیس سابق هیئت والیبال استان اصفهان یادآور می‌شود: تجربه‌ای که ما و باشگاه‌های اصفهانی به دست آورده‌اند این است که برای توسعه والیبال استان اصفهان، باید از ظرفیت خود استان استفاده شود. اصفهان نیز استانی پهناور با حدود ۵ میلیارد جمعیت است و بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در رشته والیبال فعال هستند.

وی اعلام می‌کند: با برنامه‌ریزی پایه‌ای که در حوزه بانوان انجام شد، ۴ تیم در لیگ برتر حاضر هستند. ۹۰ درصد این تیم‌ها از بازیکنان اصفهانی استفاده می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تمرکز و تقویت پایه است.

باجول ادامه می‌دهد: در بخش آقایان از روز اول گفتیم که از ظرفیت مربیان و بازیکنان استان استفاده شود. تیم‌هایی هستند که با هزینه کردن و خرید بازیکنان به سکو می‌رسند، اما وقتی دیگر پول خرج نکردند حذف شدند. این مقام‌آوری ارزشی ندارد.

بهترین راهکار برای تیم‌داری، تأسیس اتاق فکر و استفاده از تجارب است

این پیشکسوت والیبال بهترین راهکار برای کمک به هر رشته ورزشی و تیم داری در آن را  راه‌اندازی اتاق فکر و استفاده از تجربه بزرگان و پیشکسوتان آن رشته دانست و می‌افزاید: قطعا تجاربی وجود دارد و می‌توان از والیبالیست‌های باتجربه‌ای مانند عقیق، پرورش، حق‌شناس و دیگر یاران آن‌ها بهره برد. والیبالیست‌های قدیمی، خوش‌فکر و باتجربه‌ای در اصفهان هستند که باید در اتاق فکرهای سپاهان و گیتی‌پسند حضور داشته باشند.

باجول با اشاره به روند درست شروع دوباره گیتی‌پسند از لیگ یک با سیاست بومی‌گرایی، توضیح می‌دهد: گیتی‌پسند در لیگ یک با تلاش سعید عقیلی و مدیران باشگاهی و تعصبی که به خرج دادند، به نتیجه رسیدند. با مدیران باشگاه صحبت کردیم تا با وجود نبود اعتبار و بودجه مورد نیاز در لیگ یک شرکت کرده که با اقتدار به قهرمانی و سوپر لیگ رسیدند. برای فصل پیش رو نیز خواستیم که از ظرفیت‌های داخل استانی استفاده شود که خوشبختانه تا حد زیادی محقق شد.

وی همچنین در خصوص تیم والیبال سپاهان و انحلال شوکه کننده تیم ستارگان، تصریح می‌کند: از زمان تشکیل سپاهان نیز خواستیم که با پتانسیل‌های موجود در استان پیش بروند. مربی که روز اول قول قهرمانی دهد، نمی‌توان روی حرفش حساب کرد. چون نتیجه غیرقابل پیش‌بینی است و باید مشکلات و مصدومیت‌های طول مسابقات را نیز در نظر داشت.

باجول اضافه می‌کند: اگر واقعاً هدف سپاهان تمرکز، سرمایه‌گذاری و استعدادیابی پایه باشد، کاملاً موافق هستم و آینده خوبی را برای والیبال رقم خواهند زد. قول می‌دهم اگر درست و مطابق با شعارشان حرکت کنند، دو سال دیگر این تیم حرفی برای گفتن خواهد داشت.

بازیکن بومی با تعصب به میدان می‌رود

والیبالیست سابق تیم ملی با بیان اینکه هر بازیکن روی لباس شهرش غیرت دارد، می‌گوید: بازیکنی که از شهر دیگر گرفته شود، قطعاً تعصبی روی پیراهن اصفهان ندارد. در حالی که بازیکن اصفهانی به خاطر شهرش با نهایتِ غیرت به میدان می‌رود، حتی اگر پول کمتری بگیرد. همان‌طور که در زمان ما، از جیب خودمان خرج می‌کردیم اما با تعصب مقام می‌آوردیم.

وی اعلام می‌کند: من نیز از سوی خود و تمام هم‌دوره‌ها و پیشکسوتان اصفهان قول حمایت و پشتیبانی از این بومی‌گری و استعدادیابی می‌دهم.

باجول با اشاره به دوران مدیریتی خود، خاطرنشان می‌کند: هدف اصلی ما در هیئت والیبال همین پر و بال دادن به بازیکنان استان است و در طول دوران ۸ ساله ریاستم با ثبات مدیریتی توانستیم آرامش را با رعایت جوانب مختلف به‌طور کامل حفظ کنیم.

این پیشکسوت ادامه می‌دهد: سرپرست جدید اداره کل نیز فردی جوان و با انگیزه است که برای تغییر آمده و امیدوارم پیشرفت را در سایر رشته‌ها با اتخاذ سیاست‌های درس و اصولی شاهد باشیم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد-پیام امروز

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر خلیج فارس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *