سوله آکام فلز

افزایش حمایت‌ها برای توسعه فناوری‌های “کاکتوس اپونتیا” در کشور

کاکتوس اپونتیا به دلیل منبع مناسب برای علوفه دام، تثبیت خاک و مصارف صنعتی بسیار، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین جهت حمایت‌ها برای توسعه فناوری‌های کاکتوس اپونتیا در کشور شتاب گرفته است.

به گزارش ایسنا، گونه اپونتیا در خانواده کاکتوس، از اهمیت بسیاری در تمامی کشورهای جهان برخوردار است. این گونه کاکتوس به دلیل برخورداری از تیغ کمتر به نسبت دیگر گونه‌ها و میوه‌دهی بالا، همواره مورد توجه فعالان این حوزه قرار داشته است.

از کاکتوس اپونتیا برای تهیه علوفه دام استفاده می‌شود. این گونه که سازگاری بالایی در اقلیم خشک و نیمه‌خشک دارد، علاوه بر تامین علوفه دامداران مناطق جنوبی کشور، به اقتصاد این نواحی رونق می‌دهد و اشتغال‌آفرینی بالایی را موجب شده است.

البته که نمی‌توان از کاربردهای کاکتوس اپونتیا در داروسازی و علوم تغذیه، به سادگی عبور کرد. این گیاه علاوه بر تثبیت خاک، از کاربردهای فراوان صنعتی نیز برخوردار است.

به دلیل ظرفیت‌های بسیار کاکتوس اپونتیا، در طول سالیان اخیر، توجه ویژه‌ای به حمایت و توسعه از کشت و بهره‌برداری از این گونه کاکتوس صورت گرفته است. از جمله این موارد می‌توان به دو حمایت مهم کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال گذشته اشاره کرد.

حمایت اول، مربوط به توسعه فناوری‌های مرتبط با محصولات با ارزش افزوده از کاکتوس اپونتیا است که این حمایت‌ها به دانشگاه تربیت مدرس اعطا شد.

حمایت دوم هم به توسعه فناوری محصولات فرآوری‌شده از کاکتوس اپونتیا در مقیاس نیمه‌صنعتی مربوط است که این حمایت‌ها نیز به یکی از شرکت‌های فناور داده شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، با توجه به سودآوری فراوان این گیاه و نقش مهمی که در چرخه دامی، دارویی و صنعتی کشور بر عهده دارد، کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از طرح‌های فناور و نوآور این حوزه و توسعه فعالیت‌های مرتبط با کاکتوس اپونتیا حمایت می‌کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

وحدت شکنی بلای مجلس است-پیام امروز

  محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با باشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *