معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اعلام روند کاهشی آمار کشتههای حوادث ترافیکی طی دو دهه اخیر در کشور گفت: سال گذشته در مجموع قریب به ۱۷ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که این میزان با ۲۰ سال پیش برابری میکند.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا شهرکی ثانوی اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات موجود در کشور، شاخص تخلفات رانندگی در ایران ۴.۱ و متوسط آن در دنیا ۶.۴ درصد است. شاخص تخلفات رانندگی در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در ایران ۲۰ و متوسط آن در جهان ۱۸.۲ درصد است، این در حالی است که متوسط سالانه رشد جمعیت در ایران ۱.۴ و میزان رشد وسایل نقلیه ۸.۵ درصد بوده و میزان سفرها و تردد خودروها روندی افزایشی و تصاعدی داشته است.
وی با بررسی وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی در یک دهه اخیر در ایران، کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات را بهطور متوسط ۲.۱ درصد و کاهش نرخ تصادفات برونشهری و روستایی را ۱.۱ درصد اعلام کرد.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزایش رشد میزان تردد در جادهها طی یک دهه اخیر را ۲.۵ درصدی دانست و ادامه داد: تشدید نظارت بر تردد ناوگان مسافربری و وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک، از مهمترین برنامههای حوزه ایمنی و ترافیک در کشور است.
شهرکی ثانوی با تاکید بر اینکه بررسیها و تصمیمگیریها باید بر مبنای اطلاعات دقیق و واقعی و بهموقع صورت گیرد، گفت: در غیر این صورت شاهد هدررفت سرمایه، انرژی و وقت خواهیم بود.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه اقتصاد حملونقل، خاطرنشان کرد: افزایش هزینهها زمینه را برای وقوع برخی تخلفات به عنوان دمدستیترین راهحل ممکن فراهم کرده است.
هزینهکرد هدفمند بودجهها و ارتقاء ایمنی راهها
رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای- نیز با بیان اینکه هدفمندسازی هزینهکرد منابع یکی از اولویتهایی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد، افزود: منابع بودجه و اعتباری باید در مناطقی که بیشترین سهم را در ارتقاء امنیت و ایمنی راهها به همراه دارد، صرف شوند.
براساس اعلام وزارت راه، وی هزینهکرد مدبرانه، هدفمند و منتج به حصول نتیجه مورد انتظار را از تکالیف اصلی مدیران راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در تخصیص منابع بودجهای به نقاط پرحادثه محورهای مواصلاتی، باید میزان حادثهخیزی و آمار سوانح جادهای منجر به جرح و فوت مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب با اولویتدار کردن رفع نقاط حادثهخیز در جادهها آن هم بر مبنای تحلیل آمارهای مبتنی بر دادههای اطلاعاتی و آماری، هزینهکرد منابع بودجهای بیشترین اثربخشی را به همراه دارد.
اکبری از وجود ۲۰ تا ۵۰ هزار نقطه مستعد حادثه در محورهای مواصلاتی کشور خبر داد و گفت: اعمال نظر پلیس در معرفی نقاط پرحادثه باید مهندسی، دقیق و مبتنیبر آمارهای درست و واقعی باشد، در این صورت میتوان با هدفگذاری صحیح و اولویتبندی بر اساس میزان احتمال وقوع خطر در نقاط حادثهخیز، نسبت به اصلاح آنها اقدام کرد. توجه به این شاخصها مدیریت در صرف منابع اعتباری را به دنبال داشته و با هدفمندسازی، جلوی انحراف بودجه را میگیرد. اتخاذ تصمیمات درست و مدیریت منابع موجب حفظ سرمایههای ملی کشور میشود.
انتهای پیام