سوله آکام فلز

امیدوارم به‌زودی شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم/ لیدرها شناسنامه‌دار می‌شوند

مدیرکل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری گفت: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حق طبیعی آن‌هاست، اما باید شرایط و مقدمات لازم را فراهم کنیم تا به‌زودی شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علی احدی، سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که تحت عنوان (جشنواره ولایت) امروز(سه‌شنبه ۲۱ تیر) در سالن کنفرانس ساختمان شماره ۲ وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، با اشاره به اهداف جشنواره ولایت اظهار کرد: ورزش مساله فرهنگی مهمی است و یکی از ابزارهای مهم فرهنگی به حساب می‌آید، در همه جای دنیا مساله فرهنگ در ورزش مطرح است، از ورزش برای رفع بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها کمک گرفتند. در ایران مساله فرهنگ در ورزش آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

او گفت: مشکل ما در مسایل فرهنگی ورزش نیست، بلکه باید رفتار فرهنگی ورزشکاران انعکاس داده شود، بسیاری ورزشکاران مدال‌های خود را که سال‌ها تلاش کردند برای آزاد کردن زندانی‌ها به فروش می‌گذارند اما کم‌تر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، مساله فرهنگ در ورزش مظلوم است. این گونه مسائل باید در اولویت قرار بگیرند.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش با بیان این که هنوز مسائل فرهنگی در باشگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: بسیاری از باشگاه‌های فرهنگی ورزشی تنها نماد فرهنگی ورزشی را به یدک می‌کشند، اما مسئول فرهنگی ندارند، مساله فرهنگی باید به صورت جدی در دستور کار باشگاه‌های ورزشی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: باشگاه‌ها، هواداران، مدیران ورزشی و بازیکنان، جامعه هدف ما در برنامه‌ریزی فرهنگی هستند و می‌توانند در تقویت بحث فرهنگی در ورزش موثر باشند. نباید مساله پهلوانی در کنار قهرمانی به حاشیه برود. ما جشنواره رسم پهلوانی راه‌اندازی کردیم تا فرهنگ پهلوانی تقویت شود. با این اتفاق برای نخستین‌بار در سطح ملی رسم جوانمردی اجرا شد. نباید پهلوانان ما در جامعه ناشناخته باشند.

احدی افزود: با توسعه رسم جوانمردی شبکه پهلوانان راه‌اندازی خواهد شد و از ظرفیت آن‌ها در کنش‌های اجتماعی استفاده خواهیم کرد. این کار برای شروع خوب بود، نباید اخلاق را فدای قهرمانی کنیم. اگر روی مسائل فرهنگی و پهلوانی تاکید داشته باشیم کم‌تر شاهد بی‌اخلاقی‌ها در ورزش خواهیم بود.

او اضافه کرد: برخی می‌گفتند چرا داربی در شب نیمه شعبان است؟ در حالی که اتفاقات بزرگی افتاد و اقدامات فرهنگی بسیار خوبی رقم خورد. هم‌چنین فینال جام حذفی که یک روز قبل از روز قدس بود، ورزشکاران آن با نماد مبارزه با رژیم صهیونسیتی در میدان مسابقه حضور یافتند. رویدادهای ورزشی تماشاگران زیادی دارد و باید اتفاقات فرهنگی در آن شکل بگیرد. اگر این اتفاقات فرهنگی رخ بدهد، شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها نخواهیم بود.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با بیان این که نباید از ظرفیت ورزش در بخش فرهنگی غافل شویم، خاطرنشان کرد: رویدادهای ورزشی با حضور هواداران در سطح کشور رقم می‌خورد این چنین رویدادهایی نیاز به اتفاقات فرهنگی دارد و می‌توانیم کارهای فرهنگی زیادی در حاشیه آن انجام داد، شاید در چنین شرایطی دیگر شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها روی سکو نباشیم.

احدی هم‌چنین با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای اصحاب رسانه، گفت: قرار است برای اقشار مختلف و به ویژه اصحاب رسانه در چند ماه آینده دوره‌های آموزشی خوبی در خصوص موضوعات فرهنگی برگزار شود، همان طور که جشنواره رسم‌ جوانمردی برای ورزشکاران برگزار کردیم، از اصحاب رسانه نیز که در انتشار اخبار اخلاقی و جوانمردی موثر باشند، تجلیل خواهیم کرد.

وی گفت: در زمینه باشگاه‌ها، به همه آن‌ها نامه زدیم که همگی مسئول فرهنگی داشته باشند. نمی‌شود که یک باشگاه اسم فرهنگی را یدک بکشد، ولی مسئول فرهنگی نداشته باشد. ما به دنبال برگزاری دوره آموزشی برای لیدرها هستیم که بر همین اساس باید اسامی آن‌ها به وزارت ورزش داده شود و دوره‌های هماهنگی و آموزشی را به منظور ایجاد یک فضای سالم برگزار کنیم.

احدی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی در ورزش جزو سخت‌ترین کارهای فرهنگی است. هم‌چنین کار کردن فرهنگی با سلبریتی‌ها سخت است، پس کسی که قرار است مسئول فرهنگی در یک باشگاه شود، باید آموزش ببیند. بر همین اساس به باشگاه‌ها گفته‌ایم که قوی‌ترین افراد را برای این پست‌ها در نظر بگیرند.

او هم‌چنین درباره برگزاری جشنواره ولایت افزود: این جشنواره فرهنگی ورزشی در ۱۱۰ شهر برگزار می‌شود. در همین دو شب اتفاقات ویژه‌ای رخ داده که غنی سازی اوقات فراغت، ترویج فرهنگ پهلوانی، اجرای برنامه‌های بومی محلی در هر شهر، تجلیل از سادات مشهور آن شهرستان و … از جمله برنامه‌هاست.

احدی درباره بحث فرهنگی در استادیوم‌ها گفت: در این خصوص طرح ویژه‌ای داریم تا نیروهایی را دعوت کنیم و فضای بهتری به وجود بیاوریم. منظور ما در کارهای فرهنگی، کارهای نمادین و کلیشه‌ای نیست، بلکه به دنبال کارهای زیربنایی هستیم تا اتفاق بزرگی شکل بگیرد. در حقیقت سعی داریم تا مساله فرهنگی را تبدیل به یک موضوع مهم برای مسئولان کنیم.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان درباره راه‌اندازی بنیاد نجوا اظهار کرد:  یکی از اقدامات ما راه اندازی بنیاد نیکوکاری جامعه ورزش ایران است. یک هیأت مدیره تشکیل می‌شود و ما در وزارت ورزش نقش حمایت از آن‌ها و اتصال به سایر نهادها را خواهیم داشت. اگر این موضوع شکل بگیرد، می‌تواند یک انسجام و شبکه باشد و در حوزه مسئولیت اجتماعی قدم بزرگی باشد. ما به دنبال آن نیستیم که جلوی حرکات خودجوش ورزشکاران و فدراسیون‌ها را بگیریم. ما به دنبال آن هستیم آن‌هایی که فرصت این اقدامات نیکوکارانه را ندارند، دور هم جمع شوند و خودشان با هم همکاری داشته باشند.

احدی هم‌چنین با اشاره به موضوع عفاف و حجاب گفت: مساله عفاف و حجاب بارها توسط رهبری در حوزه قهرمانی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است. البته بعضی وقت‌ها برخی اتفاقات غیراخلاقی رقم می‌خورد که بسیار کم است. به استان‌های مختلف گفته‌ایم که مساله عفاف و حجاب را چه در بخش مردان و چه در بانوان جدی بگیرند تا به نقطه مورد نظر برسیم.

او درباره شرایط فرهنگی فدراسیون‌ها نیز تاکید کرد: مسئولیت این کارها با خود باشگاه‌ها و فدراسیون‌هاست. از آن‌ها درخواست کردیم که باشگاه‌ها، لیدرها را تایید و شناسنامه‌دار کنند. لیدرها باید شناخته شده و شناسنامه‌دار باشند و تبدیل به سفیران فرهنگی شده و از فیلترهای مختلف رد شوند. هم‌چنین امروزه با لیدرهای مجازی مواجه هستیم و برخی اوقات به خاطر بی‌تدبیری باشگاه‌ها شاهد مواردی بودیم که اتفاقات تلخی را رقم زده است.

احدی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها افزود: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حق طبیعی آن‌هاست، ولی باید مقدماتی را فراهم کنیم. تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام بدهیم، باید با حساسیت ویژه‌ای به موضوع نگاه کنیم. امیدوارم با یک برنامه خوب به زودی شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم.

وی درباره آرامش هواداران در طول بازی و تکرار نشدن برخی اتفاقات تلخ در استادیوم‌ها خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در تحریک تماشاگران موثر هستند، برخی اوقات عوامل تیم تحریک می‌کنند که راهکار مقابله با آن، تدوین و اجرای قوانین محکم است. علت دیگر زیرساخت‌ها است؛ وقتی یک تماشاگر با مشکلات زیادی به سکو می‌رسد، قطعا آرامش کافی ندارد. مورد دیگر حواشی‌های مسخره گونه قبل از مسابقه است که باعث ایجاد ذهنیت در تماشاگران می‌شود.  چندی قبل وزیر ورزش از چنین مسائلی خیلی ناراحت بود و تاکید داشت که پیگیری شود که ما هم مدیران پرسپولیس و استقلال را دعوت کردیم تا راهکارهای مورد نظر را بررسی کنیم.

او گفت: الان در دنیا مرسوم شده که در قراردادهای بازیکنان صفحات زیادی گنجانده شده و ریزترین موارد در آن ذکر می‌شود. ما از مدیران عامل درخواست کردیم که چرا الزامات فرهنگی بازیکنان را جدی نمی‌گیرند. باید مواردی ذکر شود تا کارهای غیراخلاقی و حاشیه‌ای انجام ندهند. با توجه به این که این موارد قاطعیت لازم را ندارد، باشگاه‌ها نمی‌توانند مساله اخلاق را بر موضوع قهرمانی اولویت قرار بدهند. همه دنیا ما را مسخره می‌کنند، دو جلسه محرومیت برای آن ملی‌پوش فوتبال چه معنایی دارد؟ چرا مسئولان راحت از کنار این مسائل عبور می‌کنند؟ باید ورزشکاران تبعات رفتارهای خود را بپذیرند. از همه فدراسیون‌ها خواهیم خواست که الزامات اخلاقی در قراردادها را قرار بدهند و قوانین را در نظر بگیرند.

احدی در پایان درباره اقدامات اقدامات فرهنگی برای جام جهانی فوتبال خاطرنشان کرد: در جام جهانی فوتبال فکر می‌کنم از سه ماه قبل اقدامات آغاز شد، در این راستا کارگروه‌های مختلفی به وجود آمد که تا الان بیش از ۱۴ جلسه برگزار شده است. مسائل مربوط به پرچم، تی‌شرت هواداران، شعار تیم، موضوعات داخل کشور از جمله برنامه‌های پس از برد تیم ملی، بحث‌های فرهنگی تیم ملی و … در کارگروه‌های مربوطه جلو می‌رود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تایلند هم به جام جهانی صعود کرد-پیام امروز

در سومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا، امروز چهارشنبه از ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *