انقلاب به مردم فرصت انتخاب اشتباه و به مسئولان فرصت جبران می‌دهد

ایسنا/اصفهان استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را خود انتخاب می‌کنند؛ یک جایی ممکن است تصمیم اشتباهی هم بگیرند باید به آنها فرصت جبران داده شود و جایی ممکن است روح و روان مردم را هم به هم بریزند، اما از خود ما هستند، باید به آنها فرصت جبران داد.

حشمت‌الله قنبری  عصر روز شنبه در سی سومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در اصفهان با اعتقاد اینکه نام امام و واژه انقلاب اسلامی و حقیقت تابناک اسلام سه کلید واژه مهم و اساسی در تاریخ زندگی انسان است، اظهار کرد: این سه در هیچ زمانی در نظر زمین  فرسایش و فرسودگی‌ پیدا نمی‌کند. نه اسلام به‌عنوان یک دین در تراز سایر ادیان دیگر قابل تعریف و تصور است و نه تحول و انقلابی که در پرتو حقیقت تابناک اسلام ظهورو بروز کرده را می‌توان در سایه واژگان و جملات حوزه علوم سیاسی قابل درک دانست. 

امام(ره) اسطوره‌ای خارج از حدود تعاریف معمول بود

وی شخصیت امام(ره) را اسطوره‌ای و خارج از حدود تعاریف معمول توصیف کرد و ادامه داد: امام در سفره اهل بیت و در مکتب حیات‌بخش اسلام یک موقعیت و موجودیتی یافت که بعد از ذات مقدس معصومین، نظیری برای آن نیست. امام از همان زمانی ‌که در غربتِ ایران زندگی‌ کرد و در آغاز دوران درس و بحث و کلاس و گفت‌وگوی خود بود تا آن زمانی که به حوزه علمیه قم وارد ‌شد و شخصیتی متفاوت با دیگران داشت.

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ ادامه داد: امام خمینی(ره) هر آنچه که دیگران نمی‌دیدند یا نسبت به آن احتیاط می‌کردند، می‌دید و نسبت به نظرات خود مستحکم بود. سکینه و وقار او در دوران جوانی ‌همان سکینه و عظمتی بود که در دوران رهبری و ریاست او بر جمهوری اسلامی و امیری او بر انقلاب اسلامی‌ ظهوریافت و همان طمانینه‌ای بود که وقتی آخرین لحظات زندگی او رقم می‌خورد، او را یک شخصیت منحر به فرد به تصویر کشید.

قنبری با تاکید بر اینکه در دفتر زندگی امام خمینی(ره) حتی به اندازه یک جمله یا لحظه، زندگیِ غیر توحیدی را نمی‌توان استخراج کرد، خاطر نشان کرد: ذرات وجود امام راحل هم با اسلام معنا پیدا کرده بود و هم از اسلام رنگ گرفته بود. شجاعت، علم، خداباوری، مردم‌داری‌، عدالت و احسان او غیر از اسلام نبود؛ امام، امام بود.

وی ادامه داد: امام تنها بود، اما در تنهایی بر همه غلبه داشت‌. در دوران حبس، حصر و تبعید، بدون آنکه قلب امام به اندازه لحظه‌ای اضطراب پیدا کند، در نقطه کانونی ‌و درعمق حضور جریان بعث عراق، هم نظام نامه حکومت دینی را نوشت و هم شخصیت‌های ترازی ‌که بتوانند برای انقلاب اسلامی و برای مردم خدمتگزار باشند را تربیت کرد.

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ با بیان اینکه امام خمینی(ره) نظام سلطه را به بازی گرفت، تصریح کرد: روزی که سوار بر هواپیما به ایران باز می‌گشت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید چه احساسی دارید گفت هیچ احساسی ندارم؛ این جواب تلاطم بزرگی ایجاد کرد؛ عده‌ای که معتقد به مبانی ضد دینی بودند با اشاره به خیل عظیم استقبال کنندگان او، امام را به بی احساسی متهم کردند و گفتند پس امام چه زمان دیگری باید احساس داشته باشد؟

قنبری به واکنش عده دیگری از افراد در واکنش به پاسخ امام در هواپیما اشاره کرد و ادامه داد: برخی دلیل‌های دیگری تراشیدند که پاسخ امام متوجه تهدید رژیم پهلوی در ساقط کردن هواپیما بود؛ آنها این گونه توجیه کردند که منظور امام از احساسی ندارم این بوده که یعنی ترس و واهمه‌ای ندارم؛ چون سکینه امام از جنس یاران و همراهان پیامبر در غزوات بدر و احد بود.

امام خمینی (ره) توقعی از مردم نداشت

وی در تحلیل آرامش امام در بدو ورود به ایران، توجیه هر دو دسته را اشتباه دانست و گفت: مکتب تربیتی امام از احساسی ندارم، معنای دقیق‌تر و ناب‌تری را منتقل می‌کند؛ احساسی ندارم ‌یعنی ‌باورقلبی و تمام ذرات وجود من این است که این جمعیت چند میلیونی نه به استقبال «من» بلکه به استقبال «اسلام» آمده‌اند و اگر به من اظهار علاقه می‌کنند، به خاطر بروز و ظهور منش اسلامی است و من طلبکارمردم نیستم؛ احساسی ‌ندارم یعنی توقعی از مردم ندارم، یعنی حضور همه‌جانبه مردم وفادار ایجاد غرور نمی‌کند. امام احساسی ندارد چون با احساس زندگی نکرده، بلکه با خدا زندگی کرده است.

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ با بیان اینکه خداباوری ‌نیاز همیشه جامعه اسلامی است، ادامه داد: امام، انقلاب و اسلام یک هویت‌های اعلا درجه‌ای هستند که اگر بشریت به دنبال سعادت باشد و اهل ایمان به دنبال درک فضائل پیوسته باشند، باید آنها را مطالعه و بازخوانی کنند.

قنبری ویژگی‌های منحصر به فرد دَه سال رهبری امام خمینی بر جامعه را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: این ۱۰ سال از انقلاب اسلامی پر خوف ‌و هراس بود؛ ۱۰ سالی که هرگز  نطام رسانه‌ای‌ ما و صاحب منصبان و افکار عمومی ما ‌نتوانستند به ذره‌ای از عظمت انقلاب و اخلاص مردم دست‌رسی پیدا کند و  در عین حال عمق فاجعه‌آفرین دشمن را هم مورد تحلیل دقیق قرار ندادیم. 

وی با بیان اینکه هزینه‌های مردم برای نهضت امام خمینی(ره) در تاریخ بی سابقه بود، خاطر نشان کرد:  چند صد هزار شهید در رکاب امام و پای نهصت امام به خدا هدیه شد، اما هیچ کس از امام راحل احساس طلب‌کاری نکرد، چون ‌ او اعتبارش را از خدا گرفته بود، کما اینکه امام هم هم طلب‌کار کسی ‌نبود.

آثار لطمه‌های تحریم هنوز معلوم نشده است

وی با اشاره به خسارت‌های همه جانبه تحریم علیه ایران در زمان امام تا به امروز، تصریح کرد: ‌آثار ‌لطمه‌های ‌مالی، سیاسی، اجتماعی و فتنه‌هایی که در قالب تحریم‌های ‌ظالمانه بر این ملت بزرگ تحمیل شده، هنوز هم معلوم نیست، اما مردم هرگز پشیمان نشدند، همان‌طور که امروز هم برکات امام عالم گسترده‌تر از همیشه است.

قنبری طرح این پرسش را که «مگر امام و انقلاب برای مردم چه آوردند» ناصحیح و مقایسه‌ای اشتباه خواند و تاکید کرد: فرهنگ زندگی ‌با امام، فرهنگی زلال و پاک است، امام غرق در اسلام است و اصلا اسلام با قیام امام احیا شد. نهضت احیاگرانه دینی که امام خمینی به وجود آورد غیر از ساحت مقدس معصومین کسی توان اعجازش را نداشت، آن هم در روزگاری که همه دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند، زندگی امام دین را سرمنشا حیات نشان داد و در بدنه زندگی‌ بشری تزریق کرد.

 مردم به خاطر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی با امام خمینی(ره) همراه شدند

وی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» خاطر نشان کرد: مردم از انقلاب امام خمینی(ره) انتظاراتی داشتند، مردم وقتی حرکت بر پایه توحید و دین امام را دیدند، دنبال امام افتادند تا به سه مطالبه خود برسند؛ استقلال، آزادی و جمهوری ‌اسلامی؛ که هر سه محقق شد.

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ  اضافه کرد: یک نفر زیر سقف فیروزگون وجود ندارد که ‌بگوید در ایران دولت دست نشانده وجود دارد یا برای سرنوشت ایران در کشور دیگری تصمیم گرفته می‌شود. ایران مستقل است و اشتباهاتی هم که وجود دارد، متاثر از انتخاب‌های ما است. امام آزادی را در جوهر آزادگی به ما داد، مردم ایران نوعی از آزادی را از حرکت امام به دست آوردند که تبدیل شد به نظام الگو و ایران به ام‌القرای جهان اسلام تبدیل شد.

انقلاب اسلامی خنثی کننده فتنه‌های نظام سلطه در سی سال اخیر بود

قنبری با تاکید بر اینکه در سی سال اخیر هیچ فتنه‌ای از فتنه‌های نظام سلطه در قلمرو اسلام به سامان نرسید، تصریح کرد:  در عراق، لبنان، فلسطین، افغانستان، یمن و هیچ کدام از بلاد اسلامی نقشه شوم شیاطین غربی و تروریست پلید یهود و صهیونیست نتوانستند به سرمنزل مقصود برسند و این رویش جوشش در قالب نهضت مقاومت اسلامی امروز به چنان وزنه بزرگ بین المللی دست یافته که به یمن اقتدار می‌دهد تا در مقابل همه هیمنه آمریکا و متحدان او بایستد.

وی افزود: انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) به ما جمهوری اسلامی و آزادی و استقلال داد تا در چارچوب ‌میثاق ملی حرکت کنیم و خود سرنوشت خودمان را تعیین کنیم. انقلاب قرار نیست کاری برای ما انجام دهد، انقلاب کشور و میزان را به دست ما داده است.

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ با یادآوری خاطره‌ای از زمان حیات امام که علی‌رغم نظر شخص ایشان رای مردم بر کرسی نشست، تصریح کرد: این انقلاب اسلامی بود که ‌شرایط آزادی ‌را برای مردم به وجود آورد، به‌طوری که علی‌رغم مخالفت امام با رئیس جمهور منتخب اول؛ ایشان بردباری و مدارا کرد و بعدها فرمود من موافق نبودم، اما مردم در رای دادن آزاد هستند و گذاشت تا رای مردم بر کرسی بنشیند.

انقلاب اسلامی به مردم فرصت اشتباه و به مسئولان فرصت جبران می دهد

قنبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی به مردم فرصت اشتباه و به مسئولان فرصت جبران می‌دهد، خاطر نشان کرد: مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را خود انتخاب می‌کنند، خب باید درست انتخاب کنیم، قدرت به اعتبار مردم به دولت تفویض می‌شود، اقتدار دولت با اقتدار مردم معنا و مفهوم پیدا می‌کند. 

وی در عین حال یادآور شد: این توقع که یک دولت بر سر کار بیاید و تمام حقایق اسلامی و ایمانی را اجرا کند، توقع اشتباهی است، آنها قوم و خویش‌های خود ما هستند، یک جایی ممکن است تصمیم اشتباهی هم بگیرند، باید به آنها فرصت جبران داده شود، جایی ممکن است روح و روان مردم را هم به هم بریزند، اما باز از خود ما هستند، باید به آنها فرصت جبران داد و خود کرده را هم تدبیر نیست، وقتی انتخاب نامناسب می‌کنیم باید آثار نامناسب را هم تحمل کنیم.

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) وقتی همه ناامید بودند، امید می‌آفرید؛ افزود: وقتی جنگ به بن بست رسید، فرمانده عالی سپاه با هواپیمای جنگی به تهران و نزد امام رفت که ما در جنگ متحمل شکست شده‌ایم، شهیدان زیادی داده‌ایم، روحیه‌ها خراب است، امام فرمودند جواب همه شهدا با من، می گذرد، خدا به شما نصرت می‌دهد، بروید و برنامه‌ریزی کنید.

نظام در پرتوی رهبری امام خامنه ای یک قدم از ارزش های خود عقب ننشسته است

قنبری رهبری امروز کشور را هم بی نظیر توصیف و خاطر نشان کرد:  امروز امامت جامعه در قالب رهبری شخصیتی قرار دارد که در روی کره زمین در هیچ کدام از کشورهای دنیا نظیر، بلکه نزدیکی برای ایشان وجود ندارد. مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوای جبهه مقاومت اسلامی و دین و نظام جمهوری اسلامی، یک شخصیت بی بدیل و بی همتا است که در پرتوی رهبری فرزانه ایشان یک قدم از ارزش‌های انقلاب اسلامی عقب‌نشینی نشده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner