اهمیت تلاش و کوشش در فرهنگ اسلامی

یک استاد حوزه گفت: در فرهنگ اسلامی ما کوشش می‌تواند جزو معیارهای تعیین‌کننده و بسیار مهم و یا حتی تنها معیار به شمار بیاید، ممکن است یک فردی سال‌ها در عرصه‌ای تلاش کند اما به آن هدف موردنظر نرسد اما سعی در آن کار خواهد ماند و خداوند برای او منظور می‌کند. بنابراین خداوند تلاش و کوشش ما را می‌بیند و خریدار آن است و ‌این در فرهنگ اسلامی بسیار مورد اهمیت است و امید است در کشور ما مردم از این پس بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در دعای روز بیستم و ششم ماه مبارک رمضان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. »

«خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده، ای شنواترین شنوایان.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً» می‌گوید: در فرهنگ اسلامی ما تلاش و کوشش می‌تواند جزو معیارهای تعیین‌کننده و بسیار مهم و یا حتی تنها معیار به شمار بیاید، در دین اسلام داریم که برای انسان چیزی باقی نمی‌ماند جز آنکه برایش تلاش کرده است. فقط سعی و تلاش انسان است که برای او می‌ماند.

وی ادامه داد: در دعای روز بیست و ششم ماه رمضان هم از خداوند می‌خواهیم که سعی و تلاش ما را مورد شکر و تشکر خود قرار دهد. اینکه‌ مورد تشکر قرار دهد به این‌خاطر است که وقتی یک‌ چیزی پذیرفته می‌شود و تشکر می‌شود پاداش خواهد داشت، اگر سعی و تلاش انسان مورد تشکر قرار بگیرد به این معنا است که از یک سو آن تلاش پذیرفته شده و از طرفی هم از فرد تشکر خواهد شد و در دنیا و آخرت این امر ‌سرنوشت‌ساز خواهد بود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ امروزی کشورمان نه ایران ‌باستان متاسفانه دل‌مان می‌خواهد کم‌ کار کنیم اما سود زیادی ببریم، حتی در مورد آخرت هم به دنبال این هستیم یک چیزی بخوانیم یا ذکری بگوئیم راحت به بهشت برویم و کاری که با اجتهاد و تلاش همراه باشد با طبع ما نمی‌خواند. البته این موضوع فرهنگی درازمدت در ملل غرب بوده است.

حجت‌الاسلام سینایی اظهار کرد: در کشوری همچون ژاپن ۷ ساعت تلاش در روز را دارند یا آلمانی‌ها ساعات متمادی در حال کار هستند اما ما متاسفانه کار مفیدمان به یک ساعت یا چند دقیقه رسیده است و برخی از این اصطلاح استفاده می‌کنند مگر ما تراکتور هستیم که این همه کار کنیم.

وی افزود: از طرفی ما به دنبال شغل‌هایی هستیم که زحمت کمتر اما سود بیشتری داشته باشد یا حتی عبادتی را انجام دهیم که راحت و در عین حال ثواب زیادی داشته باشد. این در حالی است که تلاش در مسیر خودسازی حتی اگر به مقصد نرسد مهم است. ممکن است یک فردی سال‌ها مطالعه کند اما به آن هدف موردنظر نرسد اما سعی در این مطالعه خواهد ماند و خداوند برای او منظور می‌کند.

این استاد حوزه ابراز کرد: ممکن است فردی سال‌ها قرآن، عقیده، فلسفه یا احکام بخواند اما به آنچه که باید دست پیدا نکند و همیشه در این مواقع برخی می‌گویند آنقدر خواندید چه اتفاقی افتاد، اما باید گفت در نتیجه این مطالعات ما توانسته‌ایم عرصه وجودی خودمان را به تلاش، اجتهاد و جهاد سبز و عمران کنیم. این نکته بسیار مهمی است که امروز در فرهنگ خودمان باید به دانش‌آموزان، مردم و مسئولان و به خصوص قشر جوان یاد بدهیم که ما دوست داریم سعی و تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام سینایی یادآور شد: سعی می‌کنیم رضایت همسر و فرزندان خود را جلب کنیم اما ممکن است در نهایت این امر محقق نشود اما ما سعی خود را کرده‌ایم و خداوند این تلاش را می‌بیند، ممکن است ما تلاش خود را برای خدمت به مردم انجام دهیم اما آن نتیجه مطلوب رقم نخورد که البته کم پیش می‌آید که تلاشی بی‌نتیجه باشد اما با این اوصاف خداوند تلاش و کوشش ما را می‌بیند و خریدار آن است و ‌این در فرهنگ اسلامی بسیار مورد اهمیت است و امید است در کشور ما مردم از این پس بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *