سوله آکام فلز

ایجاد اشتغال پایدار از طریق احیای ۱۰۰۰ تعاونی روستایی

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احیای ۱۰۰۰ تعاونی روستایی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و خرد در روستاهای کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ کارشناسان معتقدند در شرایطی که جمعیت روستاها کاهش یافته، می‌توان با پیوند میان تعاونی ها و روستاها و بهره گیری از ظرفیت‌ تعاونی های روستایی به رونق اشتغال در این مناطق کمک کرد و مهاجرت روستاییان به شهرها را کاهش داد.

تعاونی روستایی به تجمع مردم و اهالی یک روستا در قالب شرکت تعاونی گفته می‌شود که موضوع فعالیت آنها کشاورزی و فعالیت‌های جانبی آن است.

از جمله اهداف تشکیل تعاونی‌های روستایی، تجمیع سرمایه‌ها، تأمین نهاده‌های مشترک کشاورزی به صورت عمده و استفاده از تخفیف در خرید آن و هماهنگی و هم افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است به طوری که بیشترین سود به کشاورزان برسد که زحمت اصلی تولید محصول را برعهده دارند.

مهدی مسکن- معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احیای ۱۰۰۰ تعاونی روستایی در سال ۱۴۰۱ خبر می دهد.

او می گوید: احیای تعاونی های روستایی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و خرد در روستاهای کشور صورت می پذیرد.

به اعتقاد معاون وزیر تعاون، برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی باید تسهیلات خرد اعطا کرد و اگر بانک قرض الحسنه ویژه تعاونی‌ها ایجاد شود، می‌توان تا حدودی مشکلات این مسیر را حل کرد.

مهمترین ویژگی تشکیل تعاونی های روستایی،‌ کاهش فقر و مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها است که موجب بازگشت روستاییان به زادگاه خود شده و زمینه‌ اشتغال گسترده را به وجود می آورد.

به موجب ماده ۱۳۳ قانون مالیاتهای مستقیم نیز برخی از شرکتهای تعاونی از جمله تعاونی‌های روستایی و عشایری از پرداخت مالیات بر درآمد معاف شده‌اند.

ایجاد اشتغال پایدار از طریق احیای ۱۰۰۰ تعاونی روستایی

حمید حاج اسماعیلی- فعال تعاونی در گفت‌وگو با ایسنا، مهمترین هدف طرح روستا تعاون را توانمندسازی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی عنوان می کند و می گوید: با تشکیل تعاونی های روستایی و استفاده اهالی روستا از ظرفیت‌ روستای محل سکونت خود علاوه بر اشتغالزایی، درآمدزایی هم می شود.

وی می گوید: این طرح بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاییان و مناطق روستایی تکیه دارد و مشارکت جمعی را با هدف افزایش مشارکت اهالی روستا در پروژه های عمرانی و کشاورزی تحقق می بخشد.

به گفته حاج اسماعیلی، این تعاونی ها با افزایش مشارکت مردم در توسعه و آبادانی زمینه اشتغالزایی و رشد و شکوفایی در مناطق روستایی را فراهم کرده و از این طریق به اقتصاد خانوارهای روستایی کمک می کند.

وی، یکی از مشکلات عمده کشاورزان روستایی را عدم بازاریابی مناسب برای محصولات خود ذکر کرده و می گوید: این مساله موجب می شود محصول با قیمت کمتر دست دلالان بیفتد از این رو تعاونی های روستایی به ویژه تعاونی های تامین نیاز می توانند در بازاریابی محصولات روستاییان و رسیدن آن به دست مصرف کننده بدون واسطه نقش موثری داشته باشند.

در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، دولتها توسعه‌ تعاونی های روستایی را با نگاه ویژه به مناطق محروم روستایی در دستور کار قرار دادند.

طی سالهای اخیر طرحی تحت عنوان “روستا تعاون” به اجرا درآمد که رویکرد آن بهره گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاییان و مناطق روستایی است. این طرح در ابتدا با رویکرد ایجاد ۱۰۰۰ تعاونی در ۱۰۰۰ روستا به جهت احیای ظرفیت‌های اشتغالزایی در مناطق روستایی عملیاتی شد و دولت قبل این طرح را با هدف استفاده از ظرفیت‌های روستایی برای توسعه اقتصادی در حوزه ایجاد اشتغال بر اساس تکالیف قانونی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه دنبال کرد.

قانون برنامه ششم توسعه اهداف کمی مناسبی را برای رشد و توسعه روستاها، عمران و آبادی و اشتغال روستایی پیش‌بینی کرده که ایجاد و توسعه ۵۴ خوشه کسب و کار روستایی، ساخت ۹۸ منطقه صنعتی روستایی و ایجاد حداقل یک میلیون و ۱۴ هزار فرصت شغلی در روستاها از طریق بخش‌های خصوصی و تعاونی از جمله این موارد است.

به گزارش ایسنا، تعاونی‌های روستایی در توسعه اقتصاد کشاورزی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثری دارند و با احیای مجدد آنها بستر توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار فراهم می شود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ماهانه حداکثر ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است-پیام امروز

حبیب اسداله نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *