سوله آکام فلز

ایده‌های برتر جایزه کنز تجاری‌سازی می‌شوند/بررسی ۶۳ چالش جهان اسلام

مدیر اجرایی بنیاد مصطفی(ص) از ارائه ۶۳ چالش مطرح در دنیای اسلام در دومین دوره رقابت علمی کنز خبر داد و گفت: این چالش‌ها می‌تواند از سوی نخبگان برطرف شود، ما برای تحقق این امر توافقاتی با صنایع برای تجاری‌سازی ایده‌های برتر داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، علی عمرانی امروز در نشست خبری دومین دوره مسابقه علمی کنز که در محل بنیاد مصطفی (ص) برگزار شد، بنیاد مصطفی (ص) را نهاد متولی برگزاری جایزه مصطفی (ص) دانست که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و افزود: فراخوان دوره پنجم منتشر شده و در حال حاضر در فرایند جذب آثار قرار داریم. پنجمین دوره جایزه مصطفی در مهر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این میان بنیاد مصطفی(ص) رویدادهایی را در قالب ظرفیت‌سازی برگزار می‌کند که مسابقات علمی کنز یکی از آنها به شمار می‌رود؛ چرا که “کنز” رویداد ترویجی است که در آن نخبگان جهان اسلام برای حل مشکلات جهان اسلام تلاش می‌کنند.

عمرانی با بیان اینکه در دوره اول رقابت‌های علمی کنز ۵۹۰ اثر از ۱۵ کشور خارجی ارائه شد که ۳۶ اثر از دانشمندان خارجی بوده است، خاطر نشان کرد: این روند در دوره دوم رشد داشت، ضمن آنکه در دوره اول چهار محور برای آثار در نظر گرفته و در دور دوم، دو محور جدید به آن اضافه شد. محورها در دور اول “فناوری اطلاعات و ارتباطات”، “اقتصاد بانکداری و تامین مالی”، “سلامت و فناوری پزشکی”، “آب، محیط زیست و انرژی” بوده و در دور دوم دو محور “حمل و نقل” و “معدن و صنایع معدنی” نیز به محورهای این رقابت اضافه شد.

مدیر اجرایی بنیاد مصطفی(ص) با اشاره به جوایز اهدایی به برترین‌های رقابت کنز، توضیح داد: جوایز برگزیدگان شامل “مدال کنز”، “نشان طلای ۳۰ گرمی”، “فرصت مطالعاتی ۲ هزار دلاری” و استفاده از ارتباطات شبکه مصطفی است. همچنین پارک فناوری پردیس تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به برگزیدگانی که با شرکت‌های پردیس همکاری کنند، ارائه می‌دهد.

عمرانی از ایجاد توافق‌هایی برای تجاری‌سازی محصولات برگزیدگان این رقابت خبر داد و ادامه داد: در بخش رقابت آزاد کنز، چشم‌انداز اصلی، مسائلی است که دارای متولی واقعی در صنایع هستند. این متولی‌ها آمادگی دارند تا از ابتدا تا تبدیل ایده به خدمت و محصول از صاحبان ایده حمایت کنند.

وی چالش‌های ارائه شده از پاویون‌ها را بخش جدیدی از این رویداد نام برد که به دومین دوره این رقابت اضافه شده است و یادآور شد: در این بخش ۶۳ چالش از ۱۳ پاویون محلی و بین‌المللی ارائه شد که از این تعداد ۲۱ مورد محلی و ۴۲ مورد بین‌المللی است.

به گفته این مقام مسؤول، پاویون‌های رقابت کنز در مراکزی چون “دانشگاه سلطان قابوس” عمان، “پارک علم و فناوری پاکستان”، “فدراسیون بین‌المللی علم”، “گروه صنعتی و معدنی زرین”، “کمیته همکاری‌های بین المللی علم و فناوری سازمان‌ همکاری‌های اسلامی”، “شبکه جهانی آموزش و پژوهش یوسرن”، “کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو”، “مرکز ای سی سی بی اس” دانشگاه کراچی پاکستان، “پژوهشکده سیاستگذاری شریف”، “دانشگاه کامستس” پاکستان، “شبکه پارک‌های علم و فناوری جهان اسلام”، “دانشگاه پنجاب مرکزی” و “پارک علم و فناوری سمنان” برپا شده است.

وی با اشاره به این‌که همراهی صنایع بسیار مهم است، با بیان اینکه بر این اساس در دور سوم از صنایع مختلف دعوت شد تا چالش‌های بیشتری را مطرح کنند، اظهار کرد: در این دوره ۶۵۸ اثر دریافت شده که  ۵۰۸ اثر داخلی و ۱۵۰ اثر خارجی است. از ۲۰ اثر نهایی ۲ اثر از مالزی، ۱۷ اثر از ایران و یک اثر از بنگلادش است. از این ۲۰ اثر ۹ اثر متعلق به اعضای هیئت علمی، ۷ اثر از  فعالان حوزه صنعتی و  ۴ اثر از پژوهشگران جوان است.

عمرانی اضافه کرد: همچنین از ۶۵۸ اثر دریافت شده، تعداد ۳۰۸ اثر در پاسخ به چالش‌های مطرح‌شده بود و ۳۵۰ مورد نیز برای رقابت  آزاد است. علاوه بر آن از میان آثار ارسالی ۲۳۳ اثر در حوزه سلامت و فناوری پزشکی، ۲۲۹ اثر در حوزه آب، محیط زیست و انرژی، ۳۱ اثر در حوزه معدن و صنایع معدنی، ۴۷ اثر در حوزه اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، ۷۷ اثر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۴۱ اثر نیز در حوزه حمل و نقل بوده است.

مدیر اجرایی بنیاد مصطفی(ص) ادامه داد: از ۲۵ کشوری که به دومین دوره کنز اثر ارسال کرده‌اند می‌توان به ایران، بنگلادش، اندونزی، قرقیزستان، مصر، هند، عراق، اردن، قزاقستان، کنیا، مالی، نیجریه، عمان، فلسطین، روسیه، سریلانکا، سوریه، تونس، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، ویتنام و یمن اشاره کرد.

عمرانی ادامه داد: فرایند جذب آثار دومین دوره از رقابت کنز  ۱۵ تیر ۱۴۰۰ شروع شد و ۲۹ مهر به پایان رسید. آثار در بهمن داوری شد و برگزیدگان این دوره ۲۳ اردیبهشت همزمان با نمایشگاه اینوتکس در پارک فناوری پردیس معرفی می‌شوند.

به گفته وی، برای تقویت ابعاد ترویجی این رویداد، اختتامیه آن به صورت زنده از شبکه آموزش پخش می‌شود.

عمرانی خاطر نشان کرد: بنیاد با هدف عمومی کردن علم به صورت گسترده پاویون رقابت کنز را در نمایشگاه برگزار می‌کند و آثار نخبگان و پژوهشگران در این پاویون به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین کافه‌های علم نیز برگزار می‌شود و منتخبان دستاوردهای خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند. همچنین هیئت ۶ نفره از پاکستان به ریاست وزیر بهداشت و رفاه ایالت سند پاکستان در اختتامیه کنز حضور دارند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم-پیام امروز

امید عالیشاه کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره  وضعیت مصدومیتش در بازی با تیم صنعت نفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *