تازه ها
سوله آکام فلز
ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان و کیفیت آنها

ایمپلنت دندان و کیفیت آنها یکی از دغدغه افرادی است که دندانهای خود را از دست داده اند. ریشه مصنوعی دندان است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک کاشته می‌شود تا جایگزین ریشه دندان شود و بر روی آن روکش یا بریج نصب شده و جایگزین تاج دندان شود.

جنسی که از آن ایمپلنت دندان ساخته می‌شود متفاوت بوده و ممکن است تیتانیوم یا نوعی سرامیک شبیه استخوان و زیست سازگار به نام زیرکونیا برای این منظور انتخاب شود.

ایمپلنت دندان انواع مختلف دارد: برخی انواع آن شکلی شبیه ریشه داشته و در داخل استخوان قرار می‌گیرند و برخی دیگر در شرایطی که استخوان فک برای پشتیبانی از این انواع ایمپلنت کافی نیست، با اسکلت فلزی مستقیماً بر روی استخوان قرار می‌گیرند.

عوارض ایمپلنت چیست؟

دراکثر موارد جراحی ایمپلنت دندان فاقد هرگونه عوارض حاد و نگران کننده ای است.عوارض بعد از جراحی شامل درد و تورم و بعضا کبودی در ناحیه عمل می باشد که با مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب توسط دندانپزشک قابل کنترل است.در بعضی موارد نیز عوارض جراحی بسیار گسترده می باشد که اکثرا بدلیل طرح درمان اشتباه یا تجربه کم جراح رخ می دهدمثل اسیب به عصب یا باز شدن سینوس فک بالا که درمان و کنترل این موارد جدی تر می باشد و اجتیاج به جراح با تحربه تری دارد.

نحوه و مراحل درمان ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان طی یک پروسه جراحی در محل دندان کشیده شده قبلی و یا همزمان  با کشیدن دندان غیر عفونی در محل آن کاشته می شود و پس از اتصال استخوان به آن در مرحله دوم ۲ الی ۴ ماه بعد دندان مصنوعی و یا روکش ساخته شده روی ایمپلنت نصب می شود.

پس از تکمیل درمان و تحویل پروتز ایمپلنت مراقبت های لازم چیست؟

ایمپلنت دندان نیز همچون دندان طبیعی به مراقبت بهداشتی با مسواک و نخ دندان دارد.

در یک سال اول پس از تحویل پروتزحداقل ۳ یا ۴ مرحله باید معاینه شده و پس از آن همچون دندان طبیعی باید سالانه معاینه شوند.

مراحل ایمپلنت دندان:

مرحله ۱-قرار دادن ایمپلنت در اسنخوان فک

ایمپلنت دندان با استفاده از تکنیک جراحی جایگزین دندان از دست رفته میشود ودر استخوان فک قرار داده می شود.

زمان ترمیم وچسبندگی ایمپلنت به فک تقریبا ۶-۳ ماه طول می کشد

مرحله ۲-بعد از کاشت ایمپلنت وفیکی شدن ایمپلنت به استخوان ،اباتمنت یا همان تاج تیتانیومی بر روی ایمپلنت توسط متخصص پروتز دندانی پیچ می شود و قالبگیری جهت ساخت روکش ایمپلنت انجام میشود.

بیشتر بخوانید : https://thetimes.ir/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/

طول عمر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جایگزین طولانی مدت برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. گرچه دوران نقاهت و مراقبت از آن‌ها ممکن است ۶ ماه طول بکشد، اما پس از سپری شدن ۶ ماه و فیکس شدن ایمپلنت در فک، تا سال‌های زیادی می‌توانند سالم باقی بماند و نقش یک دندان طبیعی را داشته باشد. با این حال، طول عمر و عملکرد ایمپلنت های دندانی بر اساس عوامل مختلفی از جمله:

شیوه زندگی: برخی از عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن یا دیابت می‌توانند تاثیرات منفی بر طول عمر ایمپلنت دندان داشته باشند. نوع رژیم غذایی و خوردن انواع غذای سرد و گرم با هم و یا تنقلات سفت، موجب آسیب به ایمپلنت و همچنین عاج دندان گردد.

بیماری‌های لثه: اگر بیمار دچار شرایطی مانند پوسیدگی پیشرفته دندان یا بیماری لثه شود، ایمپلنت دندانی می‌تواند زودتر از حد انتظار شکسته شوند. نوع خاصی از بیماری‌های لثه که به عنوان Perioimplantitis شناخته می‌شود، التهابی است که در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌شود و منجر به از بین رفتن استخوان فک نگهدارنده ایمپلنت می‌شود.

افزایش فشار به دندان: استرس بیجا روی دندان ها به دلیل فشار دادن یا ساییدن نیز می‌تواند باعث شکست ایمپلنت دندان شود.

استخوان ناکافی: ایمپلنت‌ها برای حفظ یکپارچگی خود به حمایت کافی استخوان فک نیاز دارند. بیمارانی که از تحلیل رفتن استخوان رنج می‌برند باید توسط جراح دندانپزشک خود به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند تا مناسب بودن استخوان فک آن‌ها برای کاشت را ارزیابی کنند.

نوع قرار دادن ایمپلنت: ایمپلنت‌هایی که به طور نامناسب درون فک قرار می‌گیرند، ممکن است از بین بروند، بنابراین بسیار مهم است که شما یک متخصص بهداشت دهان و دندان را که در نصب ایمپلنت مجرب است انتخاب کنید تا مطمئن شوید پروسه کاشت ایمپلنت دندان به خوبی و به طور صحیح انجام می‌گیرد.

چه زمانی به جراحی ایمپلنت نیاز دارید؟

وقتی جای یکی از دندان‌ها خالی باشد، استخوان فک زیر آن کم‌کم عقب‌نشینی می‌کند و به خاطر کمبود حرکت شکننده می‌شود. از دست رفتن یک دندان نه‌تنها در زیبایی لبخند شما تأثیر می‌گذارد، بلکه فرم صورت شما را هم تغییر می‌دهد و موجب می‌شود پیر به نظر بیایید.

ایمپلنت‌ دندان می‌تواند برای جایگزینی یک دندان، چند دندان یا همه دندان‌های به کار گرفته شود. جایگزینی دندان باعث بازیابی عملکرد مناسب دندان و همین‌طور زیبایی است. وقتی صحبت از جایگذاری دندان می‌شود، سه گزینه پیش روی بیمار وجود دارد: ۱) دندان مصنوعی (به‌صورت قسمتی یا کلی)، ۲) بریج دندان ثابت (سیمانی)، ۳) ایمپلنت دندان. دندان مصنوعی ارزان‌ترین روش جایگزینی دندان است اما کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد چرا که قابلیت جدا شدن آن حس خوبی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. به‌علاوه دندان مصنوعی بر روی ذائقه و تجربه چشایی فرد تأثیر بگذارد.

بریج دندانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان پیش از تولید ایمپلنت بود. مهم‌ترین نکته منفی بریج دندان وابستگی آن به ریشه دندان طبیعی است. ایمپلنت فقط توسط استخوان کنترل می‌شود و بر دندان‌های طبیعی مجاور هم تأثیری نمی‌گذارد. این‌که بیمار کدام‌ یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کند به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

در پایان پیشنهاد ما این است که ایمپلنت دندان را در مطب دکتر سجودی خوشابی به ادرس اینترنتی https://drsojoodi.com بررسی نمایید و برای ترمیم و یا ایمپلنت به کلینیک یکی از بهترین دندانپزشک های تهران مراجعه نمائید.

 

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

محصولات غذایی ارگانیک مثل دانه چیا

نقش مصرف محصولات غذایی ارگانیک مانند دانه چیا در حفظ سلامتی

مصرف بیش از حد کودها و سموم شیمیایی باعث گردیده تا محصولات تولیدشده‌ی آب‌های زیرزمینی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *