به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پیام امروز، سیامک ادیب، ازجمله بازیگران با تجربه تئاتر، سینما و تلویزیون است که تجربه بازی در آثار سینمایی متعددی چون «محمد رسول الله»، «لامینور»، «صحنه زنی»، «بمب یک عاشقانه»، «چیزهایی هست که نمیدانی»، «مالاریا»، «اروند» و… را دارد.
ادیب که امسال با دو فیلم کوتاه «ناسوخ» و «شرایط» در چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا کار کردن با کارگردانان جوان عرصه فیلم کوتاه با ریسک همراه است یا خیر، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پیام امروز گفت: برای من ماجرا از این قرار است که به طور کلی فیلم کوتاه را بیشتر از فیلم بلند و یا سریال دوست دارم. خوشبختانه در این زمینه خوششانس بودهام و تاکنون عمده فیلمهای کوتاهی که در آنها حضور داشتهام، تجربه خوبی را برایم رقم زدهاند و از همکاری با کارگردانهایشان بسیار خوشحالم. البته چند تجربه ناموفق هم داشتهام اما در مجموع راضی هستم؛ چراکه آورده خوبی برایم به همراه داشته است.
این بازیگر ادامه داد: امسال در چهار فیلم کوتاه بازی کردم و به هر چهار فیلم، افتخار میکنم؛ چراکه آثار بسیار خوبی هستند. به هر ترتیب، فیلم کوتاه بسیاری از مسائلی که فیلم بلند به آنها مبتلاست را ندارد؛ مثلا اینکه درگیر استفاده از بازیگران چهره برای تضمین فروش در گیشه نیست و در قید و بندهایی که فیلمهای بلند با آنها روبهرو هستند، جای نمیگیرد. به همین خاطر میتوان گفت که فیلم کوتاه، هنری خالصتر و دلنشینتر است و به نوعی حکم تئاتر را برایم دارد.
او درباره ملاکهایی که برای ایفای نقش در فیلمهای کوتاه به آنها توجه دارد، گفت: طبیعتا فیلمنامه باید به دلم بنشیند و اگر کارگردان پیش از این کارهایی را ساخته باشد، لازم است حتما آنها را ببینم و در نهایت، گفتوگوی مفصلی با کارگردان داشته باشم. تا به امروز غالب آدمهایی که در حوزه فیلم کوتاه به من پیشنهاد همکاری دادهاند، آدمهای درجه یکی بودهاند و از همکاری با آنها بسیار خوشحالم.
بازیگر سریال تلویزیونی «برف بیصدا میبارد» درباره مسئله بازگشت سرمایه ساخت فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم بلند گفت: سرمایهگذار یا تهیهکننده فیلم کوتاه میداند که دارد روی تولید اثری که جنبه هنری آن پررنگتر است، سرمایهگذاری میکند. بنابراین با نوعی خودآگاهی وارد این فضا میشود. با وجود این، مسئله بازگشت سرمایه در فیلم کوتاه از اهمیت بسزایی برخوردار است و امیدوارم تمامی فیلمهای کوتاه با حضور در جشنوارههای معتبر بینالمللی و برگزیده شدن در آنها بتوانند بخشی از سرمایه ساخت خود را بازگردانند.
ادیب یادآور شد: برخی حساب و کتابها در فیلم کوتاه وجود ندارد. من به رغم اینکه مبتنی بر قرارداد در فیلمهای کوتاه حضور پیدا میکنم، اما گاهی از دوستان تهیهکننده میپرسم که آیا در پایان، پولی میماند که به ما بدهید یا نه؟ اگر میماند چقدر میدهی و چه زمانی پرداخت میکنی؟ (میخندد). به نظرم فضای فیلم کوتاه دقیقا مانند تئاتر است و بازیگر با حضور در آن، در معرض تمرین قرار میگیرد تا برای حضور در ماراتنهای بسیار سختی مانند فیلم بلند مهیا شود تا وقتی در یک فیلم بلند حضور یافت، داشتههای بیشتری را اندوخته باشد. به طور کلی دیدگاه من نسبت به حضور در فیلم کوتاه متفاوت است.
بازیگر سریال تلویزیونی «خوشنام» در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره فیلم کوتاه بستر کافی و مناسبی برای استعدادیابی و نمایش آثار فیلمسازان جوان محسوب میشود یا اینکه لازم است بسترهای دیگری هم برای منظور، تدارک دیده شوند، گفت: من فکر میکنم اگر قرار است بستر تازهای به عرصه فیلم کوتاه اضافه شود، ابتدا باید صبر کنیم تا بسترهای موجود به تکامل برسند و سپس این کار را انجام دهیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران باید آوردگاهی برای کشف استعدادهای کشف نشده باشد؛ کسانی مثل محمد کارت که کارشان را از ساخت فیلم کوتاه شروع کردند و اکنون آثار درخشانی را میسازند.
سیامک ادیب، خاطرنشان کرد: فکر میکنم هنوز جشنواره فیلم کوتاه تهران به نقطهای نرسیده است که بتواند کارکرد استعدادیابی را به معنای تام و تمام آن ایفا کند. حواشی برگزاری جشنوارهها همواره وجود دارند و اساسا در هر کجای دنیا که جشنوارهای برگزار شود، برخی چالشها شما را از اهدافتان دور میکنند. جشنواره فیلم کوتاه تهران هم از این قاعده مستثنی نیست. امیدوارم در نهایت، جشنواره به جایی برسد که معیار حضور در آن فقط استعداد فیلمسازان باشد؛ یعنی هیئت انتخاب به جای توجه به اینکه چه کسی یک فیلم را ساخته و یا چه بازیگرانی در آن ایفای نقش میکنند، صرفا به این نکته توجه کند که پشت آن فیلم، چقدر سواد و انرژی نهفته است.
انتهای پیام/