سوله آکام فلز

باید با شیوه‌هایی نوین امام(ره) را به نسل جوان بشناسانیم

ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس و داور مسابقات قرآن کریم گفت: باید توجه داشت که نسل جوان امروز از سخنرانی خسته شده و علاقه‌ای به اینکه پای سخنرانی‌ها بنشیند ندارد، بنابراین مهم است که ما این سیره را چگونه به آن‌ها انتقال دهیم.

مریم خطیب در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تسلیت سالروز رحلت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایام رحلت امام خمینی(ره) ایام‌الله است و ما باید این روزها را گرامی بداریم؛ چراکه این ایام نیز همانند مناسبت‌های دینی ما انسان‌ساز هستند و به نوعی زندگی انسان را متحول می‌کنند.

وی با اشاره به شخصیت امام(ره) بیان کرد: بارزترین ویژگی امام(ره) طرح ولایت‌فقیه است که از سال‌های پیش از انقلاب نیز در فرمایشات ایشان مطرح می‌شد. در حقیقت امام راحل مبحث ولایت و حکومت اسلامی را مانند یک اتم شکافتند و دنیا را از نور دین و این بحث علمی والا و ارزشمند درخشان کردند و با این کار ایشان به نوعی اسلام تجدید شد و حیات تازه‌ای پیدا کرد.

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم اضافه کرد: زمانی‌که امام(ره) به نجف تبعید شده بودند، بحث ولایت فقیه را به گونه‌ای عالمانه مطرح کرند و به همین دلیل افراد زیادی پای درس ایشان می‌نشستند و از کلاس‌های ایشان استفاده می‌کردند. در حقیقت ایشان با مجاهدت‌هایی که داشتند، توانستند این بحث را عملی کنند و حکومتی تحت عنوان حکومت اسلامی بر پایه انقلاب اسلامی تشکیل شد و دنیا را متحول کرد. شاید بتوان گفت که حتی بسیاری از متدینین و صاحبان علم هم تصور نمی‌کردند که می‌شود پیش از ظهور، حکومت اسلامی داشت.

خطیب خاطرنشان کرد: زیباست که می‌بینیم مردم هم این تفکر امام(ره) را با تمام وجود پذیرفته و در این راه ثابت قدم ایستاده‌اند و امیدواریم که ما نیز بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهدای عزیزمان باشیم و این انقلاب عزیز را به صاحب اصلی آن که حضرت ولیعصر(عج) هستند، برسانیم.

توجه ویژه امام به زنان

وی با اشاره به وجود مسئله بی‌حجابی در دوران طاغوت، عنوان کرد: همین مسئله باعث شده بود که دختران و زنان ما که استعداد خوبی هم در حوزه علم داشتند، از تحصیل باز بمانند و به عرصه اجتماع ورود پیدا نکنند. حتی خانواده‌های مسلمان که در دورترین نقاط کشور بودند هم راضی نبودند که فرزندانشان در عرصه اجتماع حضور داشته باشند و در مدارس تحصیل کنند. امام(ره) نیز دقیقا به همین دلیل حضور دختران و زنان در اجتماع را در مقطع زمانی مشخصی منع کردند، زیرا در آن شرایط لازم بود که چنین موضع‌گیری را نسبت به این امر داشته باشند و این موضوع را علناً مطرح کنند.

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم ادامه داد: اما باز هم این بدین معنا نیست که بگوییم در آن شرایط زنان حضور فعالی نداشته و از رسالتی که بر عهده داشتند شانه خالی کرده بودند و به وظیفه خود عمل نمی‌کردند، بلکه آن‌ها در خانواده فرزندانی مجاهد را تربیت می‌کردند. پس در آن زمان اینگونه نبود که زنان فعالیت‌های خود را کنار بگذارند، بلکه به شیوه‌های دیگری این وظیفه خود را انجام می‌دادند.

وی دیدگاه امام(ره) نسبت به زنان را کاملا همه‌جانبه و وسیع دانست و افزود: امام نقش زنان را هم در خانواده و هم در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی مهم و محوری می‌دانستند. در حقیقت ایشان دیدگاهی همه‌جانبه‌ نسبت به زن داشتند و همین نگاه، ما را به این نتیجه می‌‎رساند که زنان باید در کنار مردان در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی حضور داشته باشند.

خطیب بیان کرد: از این‌رو ما باید بدانیم اگرچه حضور و مشارکت بانوان در عرصه‌های اجتماعی مهم است، اما از نظر امام در قدم نخست، تربیت فرزندان و در کنار همسر بودن از اهمیت بسزایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که ایشان همیشه در فرمایشات خود به این موضوع تأکید ویژه‌ای داشتند و وظیفه اصلی زن را ابتدا در خانه و خانواده و سپس در عرصه‌های اجتماعی تعریف می‌کردند.

باید با شیوه‌هایی نوین امام(ره) را به نسل جوان بشناسانیم

نسل جوان امام را چگونه باید بشناسد؟

خطیب در خصوص میزان شناخت نسل جدید از امام(ره) در میان نسل اظهار کرد: حقیقت امر این است که امروزه نسبت به شناخته شدن امام(ره) نگرانی خاصی وجود دارد و دلیل این امر هم دور بودن نسل جوان ما از مبانی نظری و عملی امام(ره) است. اگر ما جوانان را با سیره زیبای زندگی امام راحل که برگرفته از معارف اسلامی است آشنا کنیم، قطعاً باعث می‌شود که جوانان ما نسبت به ایشان آشنایی بهتری پیدا کنند و به ایشان جذب شوند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان به رابطه امام(ره) با همسرشان اشاره کرد. ایشان در نامه‌هایی که برای همسر خود می‌نوشتند از عبارات زیبایی استفاده می‌کردند و به نوعی رابطه بسیار زیبایی بین ایشان و همسرشان وجود داشت که اگر ما این احساسات زیبای امام را در کنار مجاهدت‌های علمی، صلابت و شجاعتی که در مقابل دشمن داشتند به جوانان منتقل کنیم، قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم تأکید کرد: پس ما باید جوانان را با سیره عملی و علمی امام(ره) در ابعاد فردی و اجتماعی ایشان آشنا کنیم و هرچه این آشنایی بیشتر باشد قطعاً تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

خطیب عنوان کرد: اما باید توجه داشت که نسل جوان امروز از سخنرانی خسته شده و علاقه‌ای به اینکه پای سخنرانی‌ها بنشیند ندارد، بنابراین مهم است که ما این سیره را چگونه به آن‌ها انتقال دهیم. خوب است که با شیوه‌های تبلیغاتی مختلفی مانند سرود و… این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خوب است که سخنان امام(ره) با خطی خوش و زیبا در مسیرهای مختلف و متناسب با اقشار جامعه و شرایط مکانی، بر روی دیوارها و… نوشته شود تا افرادی که از آن محل عبور می‌کنند، از آن نوشته‌ها حس خوب دریافت کنند و برای همیشه در دل آن‌ها بنشیند و آن سخن را همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشند. برای شناساندن امام(ره) به نسل جدید، کافی است که شیوه‌های تبلیغاتی مناسب را بشناسیم و آن‌ها را عملی کنیم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *