سوله آکام فلز

با آبیاری مدرن دشت مهاباد، می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن تشریح وضعیت آب شرب و کشاورزی در سال جاری در شهرستان مهاباد از بهینه نبودن صادرات کالاهایی مثل هندوانه انتقاد کرد و گفت: یک هندوانه ۱۰ کیلویی ۳۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند. اگر ۱۰ کیلو هندوانه به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش رسد، ۳۰ هزار لیتر آب را ۱۰ هزار تومان فروخته‌ایم.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت آب در شهرستان مهاباد گفت:‌ امسال میزان بارندگی در حوزه آبریز سد مهاباد به‌خاطر افزایش میزان بارندگی در زمستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. یخ‌ها و برف‌ها در فصل بهار تا به اینجای کار ذوب شده است. خوشبختانه سد مهاباد با ۱۹۰ میلیون متر مکعب ذخیره تکمیل شده است. در حال حاضر ۲۵ متر مکعب ورودی داریم و به همین میزان خروجی داریم.

با آبیاری مدرن دشت مهاباد، می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم از انتقال بخشی از آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: امسال احتمالا از نظر نیاز آب کشاورزی و شرب مشکلی نخواهیم داشت؛ با این حال متأسفانه دشت مهاباد نزدیک به ۱۸ هزار هکتار است. ۱۳ هزار هکتارش زیر پوشش سد مهاباد است. این دشت بیشتر به صورت سنتی آبیاری می‌شود. بارها پیگیری کردیم که دولت اعتباراتی را برای ساز و کار آبیاری مدرن در اختیار قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد میتوانیم دریاچه ارومیه را احیا کنیم.

دشت مهاباد مدرن آبیاری شود، ۱۰۰ درصد آب مصرفی، ذخیره خواهد شد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با بیان اینکه نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار از اراضی مهاباد به صورت تحت فشار آبیاری می‌شوند، گفت: اگر بتوانیم در حوزه آبریز مهاباد همه ۱۳ هزار هکتار زیر پوشش آبیاری مدرن بیاوریم،  میزان آب مصرفی مهاباد از ۱۴۵ میلیون متر مکعب به ۵۰ کیلیون متر مکعب می‌رسد. یعنی بیش از ۱۰۰ درصد میزان آب مصرفی کاهش پیدا می‌کند.

بیش از ۶۵ درصد آب، در روش سنتی از بین می‌رود
انتقال آب و ذخیره آب در بیشتر شهرستان‌های مهاباد با شکل خاکی است

محمودزاده از میزان ۶۵ درصدی پرت آب به صورت سنتی در مزارع کشور خبر داد و گفت: یکی از مشکلات و دغدغه های ما در سطح کشور آبیاری سنتی است. دولت باید به سوی تأمین آبیاری تحت فشار رود. انتقال آب با لوله یا بتن ریزی کانال‌ها یا بتنی کردن استخرهای عمومی میزان هدررفت آب را کاهش دهد. انتقال آب در بیشتر شهرستان‌های مهاباد از کانال‌های خاکی صورت می‌گیرد و ذخیره آب در استخرهای خاکی است. این وضعیت باعث نفوذ آب به زمین و بالا رفتن تبخیر آب می‌شود. اگر آب به صورت لوله یا بتن منتقل شود یا استخرها  بتنی شود، آب مازاد می‌تواند در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این مورد بسیار ضعیف است.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم با اشاره به انجام ۱۱۰ پروژه آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: طبق قانون قرار بر این بوده که دولت ۸۵ درصد مبلغ مصرف شده را پرداخت کند و ۱۵ درصد به عهده خود کشاورز باشد. بعضی از کشاورزان در مهاباد به امید پرداخت معوقه دولت، خودشان دست به این اقدام زدند اما هنوز دولت ریالی پرداخت نشده است. چک‌های کشاورزان به شرکت‌های متولی آبیاری تحت فشار برگشت خورده است. این مسئله باعث شده است که مردم از آبیاری تحت فشار دوری کنند.

محمودزاده درباره وضعیت قنوات مهاباد اظهار کرد: قنات‌های شرب یا کشاورزی در طول زمان تخریب شده‌اند. نیازمند تأمین اعتبار برای بازسازی قنوات هستیم. از آنجا که مصرف آب به صورت سنتی بالاست، برداشت آب از چاه‌ها افزایش پیدا کرده است. این اتفاق باعث چروکیدگی خاک و در نهایت نشست زمین خواهد شد که این روزها تهران، استان مرکزی و اصفهان با شدت بیشتری گرفتار این مسئله هستند. برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی این اتفاق را به‌وجود آورده است. حتی اگر آب برداشته شده به زمین بازگردد باز هم زیان وارده جبران نخواهد شد؛ چرا که خاک به حالت اولیه برنخواهد گشت.

صادرات هندوانه یعنی فروش ۳۰ هزار لیتر آب به قیمت ۱۰ هزار تومان

نماینده مردم مهاباد در مجلس با استناد به برنامه ششم توسعه گفت: یکی از راهکارها این بوده است که سه میلیون هکتار آبیاری مدرن انجام شود، که دولت انجام نداده است. همین کم‌کاری‌ها باعث شده که آب شیرین کشور از دست برود. این آب مایع حیات است. از طرف دیگر کشت محصولات آب‌بر و صارداتشان به کشور آسیب می‌زند. فرض کنید برای تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی سه هزار لیتر آب مصرف می‌شود. این هندوانه نهایتا کیلویی ۵۰۰ تا هزار تومان صادر می‌شود. اگر ۱۰ کیلو هندوانه به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش رود، ۳۰ هزار لیتر آب را ۱۰ هزار تومان فروخته‌ایم.

تقاضای آبیاری تحت فشار منسوخ است
باید به سمت آبیاری قطره‌ای برویم

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس همچنین با اشاره به فراهم کردن ساز و کارهای قطره‌ای کردن آبیاری گفت: این روزها آبیاری تحت فشار هم در دنیا منسوخ شده است. در واقع ما تقاضایی از دولت داریم که از نظر استاندار منسوخ است چرا که آبیاری تحت فشار آب را به هوا پرت می‌کند و میزان تبخیر و پرت بالایی دارد. راهکار درست‌تر قطره‌ای کردن آبیاری و رساندن آب به ریشه گیاهان است. از طرف دیگر، با مشکل بارندگی پراکنده مواجه هستیم. بارندگی پراکنده یعنی میزان بارندگی در یک مقطع زیاد است اما در طول مدت زیادی بارندگی نداریم و میزان پراکنش(میزان و درجهٔ پراکندگی) آب بالا است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

عملیات وعده صادق چه دستاوردهایی داشت؟-پیام امروز

صبح دیروز رسانه‌ها خبر از صدای انفجار در اصفهان دادند. خبر‌ها حاکی از آن بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *