با دو تا مهره عمر دیسک و صفحه ماشینت رو چند برابر کن | ترفند ساده افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو

ترفند ساده افزایش عمر دیسک و صفحه خودرو را در این مطلب از وبسایت پیام امروز بخوانید.

ابتدا ویدیوی زیر را تماشا کنید تا با این ترفند آشنا شوید.

دیسک و صفحه که یکی از قطعات اصلی خودرو می باشد مداوم در معرض استهلاک می باشد، پس تعجبی ندارد که یک قطعه مصرفی است و در  نهایت باید تعوض گردد. ممکن است متوجه شوید که دیسک و صفحه  قبلی شما ۱۵ هزار کیلومتر  دوام دارد و یا اینکه ماشین شما بدون نیاز به دیسک و صفحه جدید مدت زمان بیشتری کار میکرده .تمامی این موارد کاملاً به نحوه رانندگی شما بستگی دارد.

اگر در برخی مواقع به تعویض دیسک و صفحه  نیاز داشته باشید ، ممکن است مهم نباشد که دیسک و صفحه شما چه مدت دوام دارد . اما وقتی جایگزینی میلیونی دارد ممکن است بخواهید در مورد نحوه نگه داری آن خوب فکر کنید. در اینجا چند نکته در مورد نحوه تغییر سبک رانندگی برای جلوگیری از خرابی دیسک و صفحه  و صد البته صرفه جویی پول شما اشاره کرده ایم .

۱_ سوار کلاچ نشوید

 

“کلاچ سواری” اصطلاحی است که اغلب توسط مربیان رانندگی استفاده می شود ، اما همیشه کاملاً مشخص نبوده که معنی آن چیست یا چرا می تواند برای خودرو مضر باشد.سوار شدن به کلاچ به سادگی بگوییم به  پایین نگه داشتن پدال کلاچ اشاره دارد.

فشار فنر های  دیسک خورشیدی  صفحه کلاچ را به سمت فلایویل سوق می دهد اما زمانیکه پار را به صورت آرم بر روی پدال کلاچ قرار می دهیم بلبرینگ کلاچ بر روی فنر های دیسک خورشیدی فشار وارد کرده و صفحه کلاچ را کاملاً درگیر نمی کند.

بنابراین صفحه کلاچ اصطکاک کمتری با فلایول خواهد داشت و لنت صفحه کلاچ را سریعتر تمام خواهد شد به علاوه باعث خرابی دیسک خورشیدی و بلبرینگ کلاچ نیز خواهد شد. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق دور نگه داشتن پا از پدال کلاچ است.

اما دلایل زیادی برای  این امر  هست به عنوان مثال : 

دلیل دیگر کلاچ سواری وضعیت نامناسب راننده می باشد. ممکن است  شما زیادی به پدال‌ نزدیک باشید  و مسلما فضای مناسب برای   قرار دادن پای چپتان در شرایط راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه ما این است که  وضعیت  رانندگی خود را  تصحیح و تنظیم کنید. وقتیکه که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال بردارید و بدین صورت  باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از کلاچ سواری  داشته باشید.

خالی از لطف نیست که بدانیم امروزه خودروها دارای مکانی برای استراحت پا می باشند  بهتر است از این آپشن که از طرف خودرو سازها برای ما تعبیه شده استفاده کنیم (تا اونهم حذف نکردن)

و در نهایت ممکن است  شما خودری با فضای پای کم داشته باشید، می توانید به هر نحوه که امکان دارد پای خود را زیر پدال کلاچ  قرار دهید. البته این کاری سخت می باشد اما کمک کننده به عمر دیسک و صفحه هست. در هر صورت انتخاب باشماست.

۲_ وقتی توقف کرده اید خلاصش کن

زمانیکه پشت چراغ قرمز هستید یا در شرایطی همچون این، لطفا پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید.

حالت صحیح این است که خودرو را در دنده خلاص قرار دهید و ترمز دستی را بکشید . اگر مدت کوتاه تری در چراغ راهنما قرار دارید دنده را خلاص و پدال ترمز را فشار دهید در این حالت فشار را از روی دیسک و صفحه حذف خواهید کرد.

۳_ هنگام پارک کردن از ترمز دستی استفاده کن

زمانیکه که خودرو در حالت دنده باشد باعث فشار بر کلاچ می شود حتی وقتی موتور خاموش است  و این عادتی اشتباهست از ما رانندگان ایرانی و بهتره بگوییم از مربیان رانندگی است که وقتی ماشین را پارک می کنیم باید خودرو رو در حالت دنده قرار دهیم.

این یکی از بزرگترین ظلم ها به دیسک و صفحه است پس  در صورت امکان ، به جای اینکه خودرو را در دنده بگذارید ، هنگام اطمینان از پارک باید از ترمز دستی استفاده کنید. این کار  میزان فشار وارد شده به دیسک و صفحه را کاهش و عمر دیسک و صفحه را افزایش می دهد.

۴_ دنده را سریع عوض کن

هنگام تعویض دنده معطل نکنید. این اولین مشکلی است که رانندگان مبتدی در هنگام یادگیری نحوه رانندگی با خودرو گیربکس دستی دارند. در حقیقت تعویض دنده نیاز به طولانی شدن ندارد ، هرچه پدال کلاچ را فشار دهید، در واقع هر بار که دنده تعویض می کنید فشار بیشتری به دیسک و صفحه وارد می کنید.

این ممکن است فقط در عرض چند ثانیه باشد ، اما به دفعاتی فکر کنید که به صورت متوسط در یک سفر ​​دنده عوض می کنید و خواهید دید عمر دیسک و صفحه خوردوتان به پایان رسیده و نیاز به تعوض دارد.

۵_ در مورد تعویض دنده تعیین کننده باش

 لطفا مهارت به خرج بدهید! تا زمانیکه به تعویض دنده نیاز ندارید دنده را تعویض نکنید. اگر می توانید پایین جاده را ببینید، سعی کنید از قبل به موانعی که با آنها روبرو می شوید فکر کنید تا بتوانید به جای اینکه هر چند دقیقه  یک بار دنده را عوض کنید ، یک سرعت ثابت را حفظ کنید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از کارهایی که برای کاهش میزان استفاده از دیسک و صفحه  انجام می دهید، در نتیجه می تواند فشار بیشتری به ترمزتان وارد کند.  توصیه ای که اغلب برای جلوگیری از خرابی دیسک و صفحه به شما گفته شد این است که برای کاهش سرعت از جعبه دنده استفاده نکنید.

تعویض دنده به معنای این است که شما بیشتر از دیسک و صفحه  استفاده می کنید اما عدم انجام این کار فشار بیشتری به ترمز وارد می کند و سریعتر فرسوده می شود. این یک تعادل خوب است. به خاطر داشته باشید که لنت ترمز بسیار مقرون به صرفه تر از مجموعه دیسک و صفحه می باشد.

 

۶_ فلایویل خودروتو چک کن

یکی از اشتباهاتی که اغلب رانندگان انجام می دهند با اینکه هر دیسک و صفحه ای و با هر قیمتی (به عبارتی قطعه اصلی) که خریده باشند تاثیری ندارد و بعد از مدت کوتاهی مشکلات قبل پا برجاست.

زمانیکه عمر دیسک و صفحه به پایان رسیده و می خواهید تعویضش کنید. دیسک و صفحه قدیم رو برداشته و جدید رو سوار می کنید اینجاست که یک مرحله رو حذف کرده اید. خوب، مسلما می پرسید کدام مرحله ؟ همه چیز که سر جاشه.

قبل از سوار کردن دیسک و صفحه جدید باید فلایویل رو  به یک تراشکار مطمعا بدهید که  چک کنه که تاب نداشته باشد. با حذف کردن این مرحله مخصوصا برای خودرو های که از عمر مفیدشون گذشته باشه حساس تر هستش و پس از مدت کوتاهی باعث خرابی صفحه کلاچ شده و عمر دیسک و صفحه به صورت چشم گیری کاهش خواهد یافت.

توصیه ای دیگر نیز در رابطه با فلایول می توان اشاره کرد که نسبت به لبه دار شدن آن حساس باشید و اگر مشاهده کردید خذف کنید.

 

۷_ حرفه ای شو، در گرفتن نیم کلاچ

در حقیقت رانندگی هنری است که دربردارنده مجموعه مهارتهایی است که شما را به یک راننده حرفه ای  تبدیل می کند.  هر زمان که صحبت از رانندگی نیمه کلاچ ،  به میان می آید شما در یک تپه یا سر بالای  قرار دارید و اینجاست که مقداری از مهارت خود را باید خرج کنید.

نداشتن مهارت در نیم کلاچ عمر دیسک و صفحه را کاهش خواهد داد. با دانستن این موضوع که نیم کلاچ یک حالت عادی برای خودرو شما نیست و می توان گفت در این حالت به موتور، جعبه دنده و خود دیسک صفحه فشار وارد می شود.

زمانیکه، زمان نیم کلاچ افزایش می یابد، به دلیل اینکه اتصال بین موتور و جعبه دنده ناقص است باعث خوردگی لنت صفحه کلاچ شده و به فنر های آن فشار اضافی وارد می شود.

پس نباید مرتباً از این روش استفاده کرد. تاثیری که رانندگی نیم کلاچ بر صفحه کلاچ دارد ، نگران کننده است، پس مهارت خود را افزایش دهید و سعی کنید دفعات کمتری از نیم کلاچ استفاده کنید.

۸_ هرگز به طور همزمان با ترمز و کلاچ سرعت خود را کم نکن

باز هم یه عادت بدی که معمولاً مشاهده می شود ، فشار دادن همزمان پدال های ترمز و کلاچ در هنگام ترمز گیری است. این امر نه تنها باعث استفاده غیرضروری از کلاچ می شود بلکه با برداشتن نیروی موتور از روی چرخ ها ، نیروی ترمز زیادی را نیز از دست می دهید. بنابراین هنگامی که قصد کاهش سرعت را دارید ، فقط در مواقعی که نیاز به تعویض دنده است از کلاچ استفاده کنید.

۹_ لذتی سرگرم کننده اما هزینه آور

حتی اگر شما یک ماشین اسپرت مناسب دارید  و خودتان مهارت رانندگی بالاتر از حد متوسط وبه علاوه این ها پشت چراغ قرمز ایستاده و جاده ای خالی پیش رو دارید ، این وسوسه آزار دهنده است. متأسفانه به همان اندازه که سرگرم کننده است ، فشار زیادی را به دیسک و صفحه  وارد می کند.

رفتن به محدوده ۴ تا ۵ هزار دور در دقیقه با کلاچ کاملاً درگیرو  سپس آزاد کردن تمام این نیروها در یک لحظه یک شک به حساب می آید و عمر دیسک و صفحه را کاهش می دهد و همچنین باعث آسیب رساندن به  شافت ورودی به جعبه دنده، جعبه دنده و تسمه تایم می شود. با این حال ، اگر می توانید هزینه اش را پرداخت کنید، انجام دادن برخی از سرگرمی ها لذت بخش است.

 

۱۰_ حمل بار زیاد

یکی از مواردی که فشار زیادی به دیسک و صفحه وارد می کند بار زیادی بر روی خودرو شما می باشد این بار اضافی می تواند اضافه کردن سرنشین (دور دور با دوستان) باشد یا بکسل کردن یک خودرو دیگر.

 

حتما خواهید پرسید این اتفاق چگونه باعث کاهش عمر دیسک و صفحه می شود زمانیکه دیسک و صفحه ای تولید می شود با شرایط معمول خودرو ساخته شده و هر زمان که بار اضافی به آن تحمیل می شود در حالت غیر معمول قرار گرفته و به صفحه کلاچ و فنر های آن آسیب وارد می شود.

بعضی از شرکت ها با اضافه کردن تعداد فنر ها یا دوبل کردن فنرها یا اینکه قطر فنرها را افزایش داده اند تا حدودی باعث خنثی سازی تنش های اضافی شده اند و تا زمانیکه از آن ها استفاده می کنید نگرانی کمتری خواهید داشت.

 

۱۱_ سربالای، با فشار کمتری حرکت کن

سربالای را می توان یکی دیگر از موارد بار زیاد بر روی دیسک و صفحه تلقی کرد با این تفاوت که این امر راه حل ساده تری دارد .

هر زمان که شما در سربالای قرار گرفته اید سعی کنید دور موتور را به صورتی تنظیم کنید که پر گاز حرکت نکنید چونکه زمانیکه شما پرگاز حرکت می کنید گشتاور بیشتری را از موتور طلب می کنید  و این فشار زیاد، عمر دیسک و صفحه را  کاهش می دهد.

۱۲_ معکوس کشیدن جهت کاهش سرعت

معکوس کشیدن یک ظلم پنهان نه، آشکار بر دیسک و صفحه می باشد. معکوس به دو صورت انجام می گیرد زمانیکه شما در لاین سبقت هستید و در این لحظه  نیاز به شتاب بالا دارید که سبقت رو به راحتی انجام دهید و یا اینکه شما به صورت ناگهانی نیاز به کاهش سرعت دارید.

تصور کنید با دور موتور ۳ هزار در حرکت هستید و به صورت ناگهانی دور موتورخود را به ۴ یا ۵ هزار برسانید چه اتفاقی می افتد یک شوک ناگهانی به صفحه کلاچ خود وارد کرده اید که اگر تعداد این امر زیاد باشد بسا ممکن است صفحه کلاچ خودرو شما خرد شود علاوه بر این قطعات دیگر همچون گیربکس و تسمه تایم فشار وارد خواهد شد.

معکوس کشیدن یک مهارت در رانندگی است باید به صورتی از این مهارت استفاده کنید که به خودرو شما آسیب نرساند.

۱۳_ اضافه کردن توان خودرو

 

می توان گفت این امر خودرو را از حالت استاندارد خارج می کند.البته زمانیکه توان خودرو خود را افزایش می دهید به دیسک و صفحه خود هم توجه کنید.

به عنوان مثال خودروی پژو ۴۰۵ زمانیکه تقویت می شود بهتر است از دیسک و صفحه تقویتی یا زانتیای استفاده کرد و به عبارت دیگر دیسک و صفحه خود هم تقویت کنید که در مدت زمان طولانی قدرت موتور را به راحتی به چرخ ها انتقال دهد.

۱۴_ رانندگی توسط دیگران

 

این اتفاق معمولا برای همه رخ می دهد، که کسی دیگر راننده خودرو شما باشد.

رانندگی توسط دیگران بر روی خودرو شما به خودی خود آسیب جدی به دیسک و صفحه شما وارد نمی کند مگر اینکه راننده مبتدی باشد یا اینکه به شرایط خودروی شما عادت نداشته باشد یا به اصطلاح قلق رانندگی خودروی شما را نمی داند.

پس در این مورد توجه کنید، مخصوصا کسایی که علاقه ی فراوان به خودروی خود دارند که چه کسی رانندگی می کند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner