سوله آکام فلز

برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت / نیاز سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین

ایسنا/خوزستان مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب از آمادگی این شرکت برای تحقق ظرفیت تولید مورد نظر شرکت ملی نفت ایران خبر داد و ضمن قدردانی از تلاش فعالان این عرصه گفت: ما باید به ‌دنبال این باشیم تا طرحی نو در این صنعت پیاده‌سازی کنیم و نقشه‌های راه را تغییر دهیم.

علیرضا دانشی توان تولید فعلی این شرکت را در حد مطلوب اعلام و اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که ظرفیت تولیدی در مناطق نفتخیز جنوب بر اساس برنامه ابلاغی محقق شود.ما باید به ‌دنبال این باشیم تا طرحی نو در این صنعت پیاده‌سازی کنیم و نقشه‌های راه را تغییر دهیم.

وی به تشریح مهمترین اقدامات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، افزایش ضریب بازیافت، کاهش مخاطرات زیست محیطی، توسعه و آموزش نیروی انسانی، گسترش ارتباطات فنی و تخصصی بین شرکت های نفتی داخلی، مراکز علمی، تخصصی و فناوری و جذب سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌ها بوده است.

دانشی تصریح کرد: در حوزه نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، حفاری چاه‌های توسعه‌ای به میزان ۳۰۰ حلقه، تعمیر ۵۶۰ حلقه چاه، تعمیر ۴۰۰۰ حلقه چاه بدون دکل (ترمیمی)، پروژه تاسیسات و خطوط لوله، تعمیرات خطوط لوله (۱۴ خط اصلی)، تعمیرات اساسی تاسیسات مطابق برنامه و نوسازی و بازسازی تاسیسات منتخب در برنامه است.

به گفته وی، شرکت ملی مناطق نفتخیز به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت قابل حرکت که حدود ۲۸ درصد برآورد می شود استفاده از روش های خاصی را در برنامه برای اجرا و یا بررسی در دستور کار دارد که از میان آن ها می توان به حفر چاه های بیشتر، استفاده از چاه های پیشرفته، تزریق آب و گاز بیشتر، تولید با نسبت نفت به گاز بالاتر، تولید با درصد آب بالاتر، استفاده از لرزه نگاری چهار بعدی، تزریق ژل پلیمر و تزریق متناوب آب و گاز، اشاره کرد.

دانشی افزود: از روش های در حال بررسی این شرکت برای افزایش ضریب بازیافت نفت غیر قابل حرکت که حدود ۲۶۰ میلیارد بشکه (۷۲ درصد) را شامل می شود نیز می توان به استفاده از آب هوشمند، تزریق سورفکتانت، تزریق گاز امتزاجی، تزریق آب با شوری کم و روش‌های حرارتی، اشاره کرد.

وی با اشاره به نیاز سرمایه گذاری برای توسعه میدان های نفتی و مخازن فعال در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری با توجه به نوع میدان و مدل مخزن متفاوت است. به عنوان مثال میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز برای توسعه مخزن آسماری میدان پارسی و پرنج ۸۷۶ میلیون دلار پیش بینی شده است. دبی شروع این طرح توسعه ای ۵۲ هزار بشکه در روز و میزان سقف دبی، ۸۵ هزار بشکه در روز برآورد می شود. البته یک شرکت ایرانی از جمله شرکت های متقاضی برای مشارکت در این طرح توسعه ای است و قرارداد آن در انتظار تنفیذ است.

دانشی ادامه داد: مراحل نهایی و مذاکرات مربوط به طرح توسعه میدان شادگان، مخزن آسماری- بنگستان نیز در حال انجام است. سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه این میدان نیز از منابع خارجی تأمین خواهد شد. دبی شروع این طرح توسعه‌ای نیز ۱۰۵ هزار بشکه در روز و میزان سقف دبی، ۱۵۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است.

وی با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه مخزن آسماری میدان پازنان نیز با یک کنسرسیوم در حال انتظار تنفیذ است، افزود: میزان سرمایه‌گذاری ثابت مورد نیاز این طرح ۲۲۶ میلیون دلار پیش بینی شده است. دبی شروع این طرح توسعه ای نیز ۲۶ هزار بشکه در روز و میزان سقف دبی، ۳۲ هزار بشکه در روز بر آورد شده است.

دانشی بیان کرد: مذاکرات مربوط به توسعه مخزن بنگستان میدان مارون هم آغاز شده است. میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز این طرح ۲۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است. دبی شروع این طرح توسعه ای نیز ۲۰ هزار بشکه در روز و میزان سقف دبی، ۳۵ هزار بشکه در روز برآورد شده است.

به گفته وی، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به منظور جذب سرمایه برای توسعه مخازن و میدان های تحت مدیریت، افزون بر موارد گفته شده، تعریف بسته های مختلف کاری، دعوت از شرکت های صاحب صلاحیت داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری، انجام فعالیت های مورد نیاز و بازپرداخت هزینه ها با اولویت تهاتر با نفت خام را نیز در برنامه دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه تقویت و حمایت از تولیدات داخلی می تواند به پایداری فعالیت صنعت نفت بیانجامد، اظهار کرد: خوشبختانه توانایی فنی کشور در زمینه صنعتی و تولید تجهیزات رو به رشد است و این امر می‌تواند اثرات تحریم‌های ظالمانه غرب را کاهش دهد.

دانشی افزود: صنعت نفت کشور در طی سال های اخیر موفق شده از مرز مهندسی معکوس در بیشتر کالاها عبور کند و وارد عرصه طراحی و نوآوری صنعتی شود. البته پیشرفت در این مسیر نیازمند برداشتن گام‌های بلند و اساسی‌تری است که امیدواریم با همکاری‌های بین بخشی و اصلاحات ساختاری مورد نیاز، شاهد تحقق آن باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، کاهش مخاطرات زیست‌محیطی را از اولویت های مهم این شرکت اعلام کرد و گفت: در این راستا مجموعه‌ای از برنامه‌ها طرح‌ریزی و انجام شده است که از میان آن ها می توان به پایان گازسوزی مستمر با استفاده از طرح های میان مدت و بلند مدت، کاهش میزان نشت خطوط لوله پساب نمکزدایی با استفاده از پروژه تعویض لوله فلزی با لوله غیر فلزی، مدیریت پسماند حفاری برای تمام دکل های حفاری توسعه ای و تعمیری و عدم سیال سوزی در گودال سوخت با استفاده از توسعه ظرفیت ارائه خدمات MOT، MOS، Green Burner اشاره کرد.

وی ادامه داد: مدیریت تمام پسماند تولید اعم از عادی، صنعتی، ویژه و استفاده از راهکارهایی همچون بازیافت، استفاده مجدد، فروش و خرید خدمات جهت امحاء آن ها، افزایش ظرفیت چاه های تزریقی پساب با حفاری چاه‌های توسعه‌ای، انگیزشی چاه‌ها، فیلتراسیون سیال تزریقی و پاکسازی خاک های آلوده به مواد هیدروکربوری ناشی از نشت و نفت‌ریزی از جمله اقدام‌هایی است که در راستای حفظ و کاهش مخاطرات زیست محیطی از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شده است.

دانشی ادامه داد: از اقدامات دیگر مناطق نفتخیز جنوب که در حوزه حفاظت از محیط زیست و از بهمن ماه سال جاری آغاز شده، طرح کاشت ۲ هزار هکتار اصله درخت است که باعث جلوگیری از ایجاد کانون های ریزگرد و تلطیف هوای محیط می شود. علاوه بر آن حرکت جهادی دیگری که همزمان با میلاد حضرت علی (ع) آغاز شده است و در سال های آتی استمرار خواهد داشت، کاشت ۲۰ هزار اصله نهال درختان مثمر بود که نگاه این شرکت را به توسعه‌ فضای سبز شهری برجسته‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اهتمام این شرکت به مبحث مهم توجه به مسئولیت اجتماعی افزود: در این خصوص نیز اقدامات موثری صورت گرفته و در تمام قراردادها و پروژه‌ها ۴ درصد از اعتبار پروژه در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می‌شود که این امر صرف عمران و آبادانی مناطق پیرامونی تأسیسات و اطراف طرح های در دست اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

۷۰ درصد از مردم از کارت شخصی سوخت استفاده می‌کنند-پیام امروز

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت:در حال حاضر مصرف سوخت در کشور بسیار بالا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *