سوله آکام فلز

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

فدراسیون بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات بزرگ و کوچک زیادی بود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انتخابات ریاست فدراسیون بود.

به گزارش ایسنا،‌ فدراسیون بسکتبال ایران که چهار سال پر حرف و حدیث را با ریاست رامین طباطبایی پشت سر گذاشته بود، سرانجام در سال ۱۴۰۰ به پایان مسیر مشترک خود با دکتر رسید. بعد از تعویق چندباره انتخابات ریاست این فدراسیون سرانجام رئیس سابق نتوانست در بین کاندیدا حاضر شود تا سکان هدایت فدراسیون این رشته دانشگاهی، پس از فراز و نشیب‌های بسیار به دست جواد داوری، بازیکن سابق تیم ملی سپرده شود.

در ادامه این گزارش ایسنا نگاهی خلاصه و تیتر وار به اتفاقات رخ داده طی یک سال گذشته در بسکتبال ایران انداخته است که آن‌ها را می‌خوانید.

* نخستین قهرمانی گرگان در لیگ بسکتبال

یکی از اتفاقات مهم بسکتبال ایران در سال گذشته، قهرمانی تیم پر طرفدار شهرداری گرگان در لیگ برتر مردان بود. گرگانی‌ها که به داشتن هوادارن پر شور در بسکتبال ایران معروف هستند، پس از ۵۰ سال موفق شدند برای نخستین عنوان قهرمانی لیگ برتر مردان را به دست‌ آورند. شاگردان مهران شاهین‌طبع در فینال فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مقابل مهرام به پیروزی دست یافتند. 

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* حضور یخچالی در بوندس‌لیگا

ستاره تیم ملی بسکتبال ایران که در لیگ دسته دو آلمان و برای تیم “روستوک” خوش درخشیده بود، موفق شد نظر مسئولان باشگاه SYNTAINICS MBC را در لیگ بوندس‌لیگا جلب کرده و با عقد قراردادی جدید، به بالاترین سطح مسابقات بستکبال در آلمان برسد. یخچالی تا سال ۲۰۲۳ قرارداد خود را با “روستوک” تمدید کرده بود، اما پس از دریافت یک پیشنهاد خوب به صورت توافقی از این تیم جدا شد.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* قرارداد پرحاشیه دو ستاره تیم ملی

ارسلان کاظمی و محمد جمشیدی دو ستاره تیم ملی بسکتبال ایران بودند که برای شروع فصل جدید لیگ برتر در سال ۱۴۰۰، قراردادهای پر حاشیه‌ای را امضا کردند.

جمشیدی ابتدا با گرگان قرارداد امضا کرد و سپس قرارداد دیگری با شیمیدر قم بست. این موضوع باعث حواشی بسیاری شد و نهایتا باشگاه شیمیدر از جمشیدی شکایت کرده و او را وادار به عذرخواهی و جریمه نقدی کرد. البته این قرارداد او با شیمیدر از طرف فدراسیون باطل شد تا جمشیدی در گرگان بماند.

ارسلان کاظمی نیز شرایط این چنینی داشت. او ابتدا با مهرام قرارداد داخلی بست و سپس با ذوب‌آهن به توافق رسید که باعث ناراحتی مهرامی‌ها شد. البته بر خلاف موضوع جمشیدی و شیمیدر، این مشکل با توافق طرفین و تنها جریمه نقدی کاظمی حل شد تا ستاره تیم ملی شاگرد کوهیان در ذوب‌آهن شود.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* ناکامی جوانان بسکتبال در جام جهانی

رقابت‌های جام جهانی بسکتبال جوانان ۲۰۲۱ به میزبانی لتونی برگزار شد که در پایان،‌ تیم ملی ایران به مقام ۱۲ رضایت داد. شاگردان رضا نوری ۵ باخت (مقابل: صربستان، لتونی، لیتوانی، ترکیه و لتونی) و دو برد (مقابل: پورتوریکو و مالی) را در این رقابت‌ها به ثبت رساندند. 

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* میزبانی که از ایران گرفته شد

روز یکم مرداد ۱۴۰۰ بود که فدراسیون بسکتبال آسیا اعلام کرد به دلیل واکسینه نشدن همه کشورها، همه مسابقات آسیایی پیش رو در همه رده‌های سنی با یک سال تعویق برگزار خواهد شد. به این ترتیب مسابقات زیر ۱۶ سال پسران آسیا در تهران و کاپ آسیا در اندونزی هم به تابستان سال ۲۰۲۲ موکول شدند. تیم ملی ایران بعد از بازی‌های المپیک باید در رقابت‌های کاپ آسیا به مصاف حریفان خود می‌رفت.

* نمایش ضعیف در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

در حالی که پیش بینی می‌شد تیم ملی ایران با توجه به تجربه زیاد ستارها و جوانان خود بازی‌های خوبی را در المپیک توکیو انجام دهد، شاگردان شاهین‌طبع در همه مسابقات از پیش بازنده وارد زمین شده و عملکرد قابل قبولی از نظر کارشناسان این رشته نداشتند. ایران در این مسابقات به ترتیب با نتایج ۸۴ – ۷۸، ۱۲۰ – ۶۶ و ۷۹ – ۶۲ مقابل جمهوری چک، آمریکا و فرانسه شکست خورد.

بازی تیم ملی ایران مقابل جمهوری چک، افتتاحیه مسابقات بسکتبال در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* خداحافظی صمد از تیم ملی

کاپیتان تیم ملی ایران پس از دو دهه حضور در تیم ملی، به صوت غیر رسمی از تیم ملی خداحافظی کرد. او پس از آخرین بازی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: اگر احساس کنم هر لحظه حتی در سن ۷۰ سالگی  با آب و حوله به بچه‌ها می‌توانم کمک کنم، حتما انجام می‌دهم. از دو سال پیش نیز گفتم تا بعد از المپیک را حتما بازی می‌کنم و تابستان به تابستان جلو می‌روم و تصمیم می‌گیرم. از طرفی فاصله زیادی تا تورنمنت بعدی داریم و اکنون مشکلات شخصی دارم و همچنین باید به دخترم برسم چون دلش خیلی تنگ شده است و می‌خواهم به او رسیدگی کنم و کنارش باشم.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* انتخاب هاشمی به عنوان سرمربی تیم ملی

به واسطه اتمام قرارداد مهران شاهین‌طبع با تیم ملی بسکتبال ایران پس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ۸ شهریور ماه بود که مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران معرفی شد. مهران حاتمی نیز به عنوان دستیار هاشمی و مربی تیم ملی معرفی شد. 

* خط قرمز هاشمی روی دو رگه‌ها و بازگشت کامرانی

نخستین حضور هاشمی روی نیمکت تیم ملی بسکتبال در جریان بازی‌های پنجره نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ بود. البته از نکات قابل توجه تیم ملی در این پنجره، عدم دعوت حتی یک بازیکن دو رگه به تیم بود که بارها از کیفیت بد آن‌ها در زمان سرمربیگری شاهین‌طبع انتقاد شده بود. بازگشت مهدی کامرانی به تیم ملی نیز پس از ۵ سال، نکته قابل توجه دیگر در لیست مد نظر هاشمی بود. ایران در این پنجره دو بار با بحرین بازی کرده و هر دو بازی را پیروز شد.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* لغو بازی‌های لیگ برتر بخاطر کرونا

در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ طبق اعلام کمیته مسابقات و داوران، پس از ابتلای تعداد زیادی از تیم‌های لیگ برتر بسکتبال به ویروس کرونا، به منظور جلوگیری از ابتلا ملی‌پوشان بسکتبال جهت حضور در رقابت‌های پنجره دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، ادامه رقابت‌های مرحله دوم مقدماتی لیگ برتر مردان لغو شد.

* ناامید کننده در انتخابی جام جهانی

تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ عملکرد نا امید کننده‌ای داشت. شاگردان هاشمی که در تهران میزبان بودند، مقابل قزاقستان شکست عجیبی را متحمل شده و پیروزی سختی را برابر سوریه به دست آوردند. البته عملکرد تیم ملی ایران از نظر کارشناسان بسیار ناامید کننده بود.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* بازگشت هواداران به سالن پس از دو سال

پس از باخت ایران مقابل قزاقستان در بازی نخست پنجره دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، مهیار عسگریان سرپرست فدراسیون رایزنی‌ کرد تا هواداران در بازی دوم مقابل سوریه در سالن‌ آزادی حضور داشته باشند که این اتفاق با حضور ۳۰ درصدی هوداران در سالن آزادی رخ داد. حضور هواداران در سالن‌های بسکتبال پس از دو سال رخ داد.

* عدم تایید صلاحیت طباطبایی

رامین طباطبایی، رئیس پیشین فدراسیون بسکتبال از جمله کاندیداهایی بود که برای آمدن تایید صلاحیت خود تلاش‌های بسیار زیادی کرد اما در نهایت از حضور در مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون برای چهار سال پیش رو منع شد.

بسکتبال در سال ۱۴۰۰/ انتخاباتی که سرانجام برگزار شد!

* انتخاب رئیس فدراسیون پس از ۳ بار تعویق مجمع

روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بسکتبال برگزار شد که در پایان، جواد داوری با کسب ۳۸ رای از آرای ماخوذه به عنوان رییس چهار سال آینده این رشته انتخاب شد. شاپور یاوری ۲۱ رای و کرم احمدیان ۶ رای را در این مجمع به دست آوردند.

انتخابات فدراسیون بسکتبال پیش از آن ابتدا قرار بود ۱۹ دی، سپس ۶ بهمن و بعد از آن ۲۰ بهمن برگزار شود که در هیچ یک از این تاریخ‌ها برگزار نشد و با دلایل مختلف سه مرتبه به تعویق افتاد تا نهایتا روز ۹ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تاجیکستان با پیروزی مقابل افغانستان به جام جهانی صعود کرد-پیام امروز

۱۶:۰۸ – ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۸ – ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ جام ملت های فوتسال آسیا؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *