بهترین نوشیدنی بعد از غذا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از صرف یک غذای خوشمزه، دوست داشته باشید یک نوشیدنی گوارا بنوشید. انتخاب بسیاری از افراد سر سفره دوغ، نوشابه یا دلستر است؛ زیرا به‌صورت پیش فرض ما ایرانی‌ها این نوشیدنی‌ها را سر سفره می‌گذاریم و همه برای رفع عطش پس از غذا از این ۳ نوشیدنی استفاده می‌کنند. شاید وقت آن رسیده باشد کمی از این نوشیدنی‌های معمول و نه‌چندان سالم فاصله بگیریم و دستور تهیه بهترین نوشیدنی‌ها پس از غذا را یاد بگیریم. در این مقاله به تفصیل در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد.

مصرف آب پس از غذا؛ خوب یا بد؟!

مصرف آب پس از غذا؛ خوب یا بد؟!

برخی افراد می‌گویند پس از صرف غذا نباید آب مصرف کرد؛ اما این درست نیست. نوشیدن آب باعث رقیق‌شدن آنزیم‌ها و شیره‌های گوارشی نمی‌شود. در واقع، با کمک به تجزیه مواد غذایی در معده به هضم غذا کمک می‌کند و مدفوع را در روده بزرگ نرم می‌کند که می‌تواند یبوست را کاهش دهد. در واقع بهتر است بگوییم اگر قرار است پس از غذا نوشیدنی‌ای مصرف کنید بهترین آن آب است؛ ‌اما باید دمای آن مناسب باشد که در ادامه دراین‌خصوص صحبت خواهیم کرد.

پس از غذا آب سرد بنوشیم یا گرم؟

در حالت کلی اگر دمای آب شما در حد معقول خنک یا گرم است، ضرر چندانی برای بدن ندارد. درواقع این‌طور نیست که نوشیدن یکی از این دو باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شما شود؛ اما طبق نظر پزشکان غربی و متخصصان حوزه طب سنتی، بهتر است که در بیشتر مواقع دمای آبی که می‌نوشید کمی بالاتر از ۲۵درجه باشد. مقاله آب گرم بخوریم یا سرد؟ راهنمای کاملی برای این موضوع است.

نوشیدن آب سرد و خنک پس از صرف یک وعده‌غذای سنگین می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. ولی باید به این نکته دقت کنید که این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های زیادی شود. نوشیدن آب سرد پس از غذا می‌تواند باعث ایجاد درد موقتی در ناحیه گلو شود. درصورتی‌که سرماخورده باشید این مشکل شدیدتر شده و مصرف آب سرد پس از غذا می‌تواند گلودرد و سردرد ناشی از آن را هم تشدید کند.

از طرفی این کار باعث می‌شود چربی غذا سفت شده و خوب در بدن هضم نشود. حالا کبد شما آمده است تا این چربی را جذب کرده و در این فرایند کم‌کم بیماری کبد چرب به سراغ شما می‌آید. اگر به این بیماری مبتلا هستید یا در معرض آن هستید، خواندن مقاله غذاهای مفید برای کبد چرب به شما پیشنهاد می‌شود. در حالت کلی در دمای آبی که می‌نوشید سعی کنید اعتدال را رعایت کنید. مصرف آب داغ هم به دلیل آسیب رساندن به مری به‌هیچ‌عنوان خوب نیست. با نوشیدن آب گرم یا ولرم، فعالیت روده‌های شما بهتر و بیشتر می‌شود. با نوشیدن آب گرم پس از غذا، اشتهای شما به میل‌کردن غذا و شیرینی‌جات کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث می‌شود که از پرخوری جلوگیری کرده باشید. این موضوع برای افرادی که رژیم دارند اهمیت دارد.

بهترین نوشیدنی بعد از غذا چیست؟

این موضوع را نمی‌توان در حالت کلی بیان کرد و برای تمام افراد یکی دانست. طبع بدن شما، نوع غذای مصرفی، سن و ذائقه شما همگی می‌توانند در تعیین بهترین نوشیدنی بعد از غذا برای شخص شما اثرگذار باشند.

در ادامه برخی از بهترین شربت‌ها برای مصرف پس از غذا را به شما معرفی خواهیم کرد.

شربت گلاب زعفران

شربت گلاب زعفران

یک بار به‌جای نوشیدنی‌های معمول، این شربت را تهیه کرده و سر سفره قرار دهید تا اعضای خانواده پس از غذا آن را صرف کنند. خواهید دید که تبدیل به نوشیدنی همیشگی سفره شما خواهد شد. بعد از مصرف انواع غذاها به‌خصوص غذاهایی مانند ماهی که طبع سرد دارند، به‌شدت نوشیدن شربت گلاب زعفران پیشنهاد می‌شود که در ادامه طرز تهیه و مواد اولیه آن برای شما قرار داده می‌شود.

مواد موردنیاز برای تهیه شربت گلاب زعفران برای ۴ تا ۵ نفر:

گلاب ۶ تا ۷ قاشق غذاخوری
آب ۵ پیمانه
شکر ۱ کیلوگرم
زعفران یک قاشق چای‌خوری
هل ۱ عدد (در صورت تمایل)

طرز تهیه شربت گلاب زعفران:

برای تهیه این شربت ابتدا آب را درون قابلمه ریخته و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. در این مرحله زعفرانی ساییده‌شده را به آن اضافه کرده و شعله را کم می‌کنیم. حالا باید اجازه دهید که با حرارت کم و در بسته زعفران به‌خوبی دم بکشد. پس از آن شکر، گلاب و هل را اضافه می‌کنیم. حالا باید اجازه دهید تا شربت کاملاً قوام پیدا کند. پس از این‌که شربت کاملاً غلیظ شد، ‌ آن را از روی گاز برداشته و هل را از آن خارج کنید. اجازه دهید شربت در محیط بیرون مقداری خنک شود. سپس آن را درون یخچال قرار دهید. در هنگام سرو مقداری از این شربت را با آب مخلوط کرده و سرو کنید. شما می‌توانید در هنگام سرو آب را به همراه تخم‌ شربتی یا خاکشیر مخلوط کرده و سپس به شربت گلاب زعفران بیفزایید. در صورت تمایل می‌توانید به‌جای زعفران، از ریشه زعفران در تهیه این شربت استفاده کنید.

با این کار هزینه تهیه این شربت کم‌تر می‌شود. از طرفی ریشه زعفران تمام خواص زعفران را داشته و از این نظر تفاوتی نخواهد داشت. مقاله خواص زعفران به شما کمک می‌کند با طبع آن و خاصیت‌هایی که دارد بیشتر آشنا شوید و به ارزش غذایی این خوراکی ارزشمند پی ببرید.

دمنوش نعنا

دمنوش نعنا

مانند آب گرم، انواع دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به تجزیه غذا و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک کنند. دمنوش نعنا یکی از آن‌هاست. برای تهیه دمنوش نعنا کافی است مقداری نعنا خشک‌شده را داخل قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید. حالا اجازه دهید ۲۰دقیقه دم بکشد. می‌توانید برای بهترشدن مزه آن، کمی نبات هم به آن اضافه کنید. نعنا حاوی ترکیبی به نام منتول (menthol) است که ممکن است مشکلات گوارشی و اختلالات عملکردی درد شکم (FAPDs)  را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند به شل‌شدن ماهیچه‌های روده و مری کمک کرده و نفخ، اسهال، یبوست و هرگونه درد شکمی مرتبط با سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را تسکین دهد.

اگر به نعناع علاقه‌مندید، پس مقاله طرز تهیه چای نعناع فلفلی را از دست ندهید.

چای زنجبیل

زنجبیل برای بهبود تحرک معده یعنی حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش ماده‌ای شناخته شده است. نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند به کاهش درد در افرادی که التهاب گوارشی دارند، مانند التهابی که در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر رخ می‌دهد، کمک کند. همچنین می‌تواند ناراحتی گوارشی، نفخ، سوءهاضمه، حالت تهوع، یبوست و احساس سیری را در برخی موارد کاهش دهد؛ بنابراین، اگر می‌پرسید «چرا بعد از خوردن غذا نفخ می‌کنم؟»، بهتر است یک بار پس از غذا چای زنجبیل را امتحان کنید. برای تهیه چای زنجبیل کافی است هنگام دم‌کردن چای، به آن زنجبیل اضافه کنید. می‌توانید کمی دارچین را هم برای عطر بهتر اضافه کنید. وقتی چای شما دم کشید آماده نوشیدن است. بهتر است حداقل نیم ساعت بین وعده‌غذایی شما با نوشیدن این چای فاصله باشد. با مطالعه روش تهیه معجون زنجبیل، طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه دیگر را هم یاد می گیرید.

دمنوش گل ختمی

ریشه ختمی می‌تواند مقدار مخاطی را که مجرای گوارشی را می‌پوشاند، افزایش دهد. این موضوع از سیستم گوارشی در برابر میکروارگانیسم‌های خارجی و سموم مرتبط با غذا محافظت می‌کند. پس دم‌نوش گل ختمی را به‌عنوان یکی از بهترین دم‌نوش‌های بعد از غذا در نظر داشته باشید.

شربت آلوئه‌ورا

شربت آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه بسیار آبدار است که در طول تاریخ برای درمان موضعی بیماری‌های پوستی و سوختگی استفاده ‌شده است. بااین‌حال، می‌تواند برای هضم بهتر مواد غذایی فواید زیادی داشته باشد. در درجه اول، آلوئه‌ورا می‌تواند مدفوع را نرم و روان کند تا از یبوست جلوگیری کند. همچنین ممکن است بتواند شدت علائم سندرم روده تحریک‌پذیر مانند درد و نفخ را کاهش دهد. از طرفی این نوشیدنی را می‌توان بهترین نوشیدنی بعد از غذا برای هیدراته نگه‌داشتن بدن دانست. این نوشیدنی به‌خصوص در روزهای گرم تابستان انتخابی عالی برای مصرف بعد از غذاست. مقاله خواص آب‌ میوه آلوورا شما را با گیاه جادویی آشنا می‌کند.

کلام آخر

اثر نوشیدنی‌ بعد از غذا بر عملکرد بدن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بسیاری از نفخ‌ها، معده دردها و مشکلات گوارشی که منشأ آن‌ها را نمی‌دانید احتمالاً به‌خاطر تغذیه نامناسب و رعایت‌نکردن رژیم سالم خوری است. در اکثر نقاط جهان به‌خصوص ایران، نوشیدنی‌های پس از غذا به چای، دوغ، نوشابه و دلستر محدود می‌شوند. درحالی‌که این چند نوع نوشیدنی را شاید بتوان جزو بدترین نوشیدنی‌های بعد از غذا دانست. انتخاب‌های بسیار بهتری با تنوع بالا برای شما وجود دارد که می‌تواند بدن شما را در مقابل انواع بیماری‌های گوارشی محافظت کند. در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما جذاب بوده باشد.

سؤالات متداول

آیا نوشیدنی بعد از غذا با طبع غذا مرتبط است؟

بله. شما حتماً باید به طبع غذاها و نوشیدنی‌هایی که در طول روز می‌خورید دقت کافی داشته باشید. برخی غذاها طبع بسیار سردی دارند؛ بنابراین شما باید یک نوشیدنی با طبع گرم را انتخاب کنید و برعکس.

آیا می‌توان بعد از غذا نوشیدنی خورد؟

بله. مانعی برای این کار وجود ندارد؛ اما بسیار مهم است شما چه نوشیدنی را انتخاب می‌کنید. این موضوع اثر مهمی روی عملکرد بدن شما به‌خصوص معده و روده‌تان دارد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

خطاها در روابط زناشویی-پیام امروز

پریدخت زند روانشناس شخصیت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: به جای انتقاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *