سوله آکام فلز

به کار بستن نقاط قوت و اهرم فشار در مذاکرات، می‌تواند غرب را وادار به امتیاز دهی کند

مشاور رسانه‎ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، در گفت‌وگویی بر اهمیت به رسمیت شناختن «حق مشروع» ایران برای غنی‌‎‌سازی اورانیوم به عنوان انگیزه‌ای برای آغاز مذاکرات هسته‌ای و تداوم آن، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المیادین، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با این شبکه گفت: ایران تنها زمانی شروع به مذاکره با آمریکا کرد که آمریکا این پیام را از طریق عمان به ایران منقل کرد که حق آن را برای غنی‌سازی اورانیوم را می‌پذیرد. این موضوع بسیار مهم بود که مربوط به قبل از دولت آقای روحانی است. دکتر صالحی وزیر امور خارجه بود و مذاکرات در عمان شروع شد.

مرندی ادامه داد: بعد که آقای روحانی انتخاب شد و آقای ظریف وزیر امور خارجه شد، به مذاکرات ادامه دادند. این نکته مهمی‌ است چون به مسئله اهرم فشار بر می‌گردد. ایرانی‌ها به پیشرفت در برنامه هسته‌ای‌شان ادامه دادند و خواسته‌های آمریکا را با وجود [متحمل شدن] تحریم‌ها نادیده گرفتند تا به آمریکا فشار بیاورند. وقتی آمریکایی‌ها دیدند ایران قرار نیست کوتاه بیایید تا زمانی که آمریکایی‌ها حق مشروع ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند، آن موقع بود که مذاکره شروع شد.

او در این راستا گفت: بنابراین، این نشان می‌دهد که اگر کشوری قوی باشد و با استفاده از نقاط قوت و اهرم فشارش مذاکره کند، می‌تواند کشورهای غربی را وادار به امتیازدهی کند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی و حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اخیرش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود-پیام امروز

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ حسین قربانی؛ برای در امان ماندن از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *