تاسوعا تمثیل حسینی ماندن است

ایسنا/قزوین استادیار علوم قرآن دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: روز تاسوعا روز حسینی ماندن است، حضرت ابوالفضل(ع) حسینی بود و حسینی ماند زیرا قبل از ماجرای عاشورا افراد بسیاری کنار امام حسین (ع) بودند اما زمانی که احساس خطر کردند از این امام فاصله گرفتند.

داود معماری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله (ع) اظهار کرد: روز تاسوعا و عاشورا در دهه اول محرم نسبت به روزهای دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم‌الحرام اتفاق افتاد، ماه قمری با ماه محرم آغاز می‌شود و تاسوعا به معنای روز نهم از ماه محرم است.

وی افزود: روز تاسوعا روز قبل از جنگ و درگیری در صحرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش است، در این روز چندین اتفاق رخ داد زیرا چندین روز بود که امام حسین (ع) و یارانش توسط سپاه حربن یزید ریاحی در کربلا متوقف و از رفتن به سمت کوفه منع شده بودند و در محاصره قرار داشتند.

این استاد دانشگاه گفت: امام حسین (ع) توسط مردم کوفه برای قیام دعوت شده بود و قصد داشت که به کوفه برود اما ابن زیاد سپاه حربن یزید ریاحی را فرستاد تا مانع رفتن امام حسین (ع) به کوفه و رهبری ایشان شود.

وی ادامه داد: در روز تاسوعا حلقه محاصره امام حسین (ع) کامل شد و تمام لشکریانی که بعد لشکر حربن یزید مامور شده بودند و آخرین لشکر که به فرماندهی شمر بود، آماده بودند؛ ابن زیاد یک نامه به عمربن سعد فرستاده بود که جنگ با امام حسین را شروع کن یا فرماندهی را به شمر بن ذی‌الجوشن بسپار، زیرا با این نامه قصد داشت که او را اغفال کند تا با امام حسین(ع) مدارا نکند.

حضرت ابوالفضل(ع) شهید برجسته کربلا شد

معماری تصریح کرد: حضرت ابوالفضل(ع) با بصیرت و ایمان به درستی با شمر، عمربن سعد و ابن زیاد برخورد کرد و گفت تا آخرین قطره خونم در کنار بردارم هستم و اینگونه شد که حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشورا جزو شهدای برجسته کربلا شد.

وی خاطرنشان کرد: عمربن سعد که می‌ترسید وعده رسیدن به حکومت را از دست دهد تصمیم گرفت خودش با امام حسین (ع) به جنگ وارد شود که امام حسین(ع) گفت یک شب برای ذکر با خدا مهلت دهید و فردا آماده جنگ خواهیم بود.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) درباره اینکه چرا روز تاسوعا نزد شیعیان اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اهمیت روز تاسوعا به دلیل بصیرت، ایمان و وفاداری حضرت ابوالفضل(ع) به برادرانش است زیرا حضرت عباس با اینکه می‌دانست امام حسین (ع) و سپاهیانش به شهادت می‌رسند اما با ایمان راسخ و وفاداری در کنار امام حسین (ع) ماند و او را تنها نگذاشت.

وی ادامه داد: حضرت ابوالفضل(ع) حسینی بود و حسینی ماند اما قبل از ماجرای عاشورا افراد بسیاری کنار امام حسین (ع) بودند اما زمانی که احساس خطر کردند از این امام فاصله گرفتند.

معماری عنوان کرد: حضرت ابوالفضل(ع) تمثیل کسانی است که حسینی می‌مانند و باید یاد بگیریم فقط شعار حسینی سر دادن معیار نیست بلکه حسینی ماندن مهم است.

وی بیان کرد: همانطور که در قرآن کریم بیان شده باید سعی کنیم همواره بصیرت و دانش داشته باشیم زیرا انسان مومن فردی عاقل، اندیشمند و فهیم است.

ایمان عالمانه و به دور از تقلید داشته باشیم

این استاد دانشگاه تشریح کرد: همچنین باید سعی کنیم علم، معرفت و بصیرت خودمان را نسبت به دین، ائمه معصومین و قرآن کریم افزایش دهیم تا ایمانمان عالمانه و به دور از تقلید باشد.

وی گفت: فقط اعتقاد به بودن خدا کافی نیست بلکه باید با خداوند رابطه صمیمی، عاشق و معشوقی برقرار کنیم و آموزه‌های قرآن و سیره ائمه اطهار را فرا بگیریم و در زندگیمان عملی کنیم تا دچار انحرافات نشویم.

این استاد دانشگاه گفت: اگر به موضوعات دینی آگاه باشیم و عمل کنیم وقتی روزی مجدد توسوعا و عاشورا اتفاق بیفتد همانند شهدای کربلا عمل خواهیم کرد اما اگر ایمانمان عاقلانه نباشد مثل کسانی که امام حسین (ع) را رها کردند خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اینکه امام خمینی (ره) فرمودند محرم و صفر است اسلام را زنده نگه داشته است یک تعریف حقیقی است، زیرا این ایام آرمان‌ها را یادآروی می‌کند.

معماری بیان کرد: باید سعی کنیم عزاداری‌های صحیح برگزار کنیم تا روضه و روایت‌گری غلط از واقعه کربلا ارائه نشود و بر اساس واقعیت‌ها مکتب حسینی الگو قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: اینکه گریه کردن برای امام حسین (ع) فضیلت دارد و موجب بخشش گناهانمان می‌شود درست است اما مشروط به اینکه همواره دل‌هایمان حسینی باشد و از انحرافات و ظلم دوری کنیم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner