تحصیل ۴۰۲ دانشجوی خارجی در دانشگاه تربیت مدرس

رئیس واحد بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تحصیل ۴۰۲ دانشجوی خارجی در این دانشگاه،‌ تاکید کرد: از این تعداد ۲۲۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۷۷ نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر عبدالامیر علامه، رئیس واحد بین‌الملل و مدیر روابط علمی بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس، در سی و هفتمین گردهمایی مدیران گروه‌های آموزشی این دانشگاه، به ظرفیت و نقش دانشگاه تربیت مدرس در دیپلماسی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: وجود زیرساخت‌های لازم برای دیپلماسی علم و فناوری، تجربه موفق در تربیت اساتید در رشته/گرایش‌های مختلف به عنوان سرمایه اصلی و اساسی دانشگاه، جامع بودن دانشگاه، حضور ۷۷۰ عضو هیأت علمی تمام‌وقت، جایگاه علمی مناسب در رتبه‌بندی‌های داخلی و بین‌المللی، وجود پارک، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار و همچنین ایجاد واحد بین‌الملل در منطقه آزاد اروند از جمله پتانسیل‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه است.

دکتر علامه در خصوص آمار دانشجویان بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس نیز افزود: هم اکنون ۴۰۲ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۲۲۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۷۷ نفر در مقطع دکتری تحصیل می کنند. اغلب این دانشجویان از کشورهای افغانستان و عراق به ایران آمده‌اند. طبق آمار بیشترین دانشجوی بین المللی در دانشکده‌های علوم پزشکی، علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد است.

رئیس واحد بین‌الملل و مدیر روابط علمی بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه دیپلماسی علمی در بخش‌های گوناگون شامل؛ علمی-پژوهشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، مسئولیت مدیران اجرایی و ستادی در توسعه دیپلماسی علمی، وظایف مدیران اجرایی و ستادی در بخش پذیرش دانشجو، در بخش همکاری‌های علمی و بین‌المللی، مسئولیت دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و مسئولیت دانشکده‌ها، گروه‌ها، اساتید و کارکنان در بخش دانشجویی را تشریح کرد.

دکتر علامه با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های موجود برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: مهم‌ترین چالش‌ها در دو بخش یکی مسائل بین‌المللی (مانند تحریم‌های همه‌جانبه، کاهش عضویت در سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی و وضعیت اقتصادی) و یکی مسائل داخلی (مانند رویکرد سنتی نسبت به پذیرش دانشجو، ایجاد بستر مناسب در دانشگاه، مشکلات رفاهی دانشجوی خارجی، آموزش زبان فارسی، مشکلات مربوط به بانک، بیمه، مسکن دانشجویان بین‌المللی) وجود دارد که امیدواریم با رفع آنها زمینه توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، اسد الله دکتر کردنائیج، معاون آموزشی دانشگاه نیز به تشریح بحث رقابت استراتژیک پرداخت و گفت: رقابت استراتژیک دارای دو ویژگی مهم است که آن را از رقابت طبیعی متمایز می کند. در رقابت استراتژیک منطق-خرد و تصویرسازی-خلاقیت وجود دارد و این ویژگی‌ها باعث می‌شود رقابت استراتژیک از رقابت طبیعی جدا شود. خداوند با قرار دادن موهبت عقل و تفکر، خرد و منطق در انسان او را برای تصویرسازی و خلاقیت توانمند کرده است.

وی افزود: رقابت استراتژیک در انسان‌ها، جوامع و سازمان‌ها گاهی پیچیده می‌شود بطوریکه باید آن را کنترل کرد و همکاری و تعامل را افزایش داد. در سازمان‌هایی با فرهنگ سازمانی قوی و سازگار، رقابت استراتژیک بیشتر است. انسجام، روحیه جمعی، حرکت در راستای منافع سازمان، هم‌افزایی مثبت به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور وجود دارد و موجبات پیشرفت را فراهم می۲سازد.

دکتر کردنائیج با اشاره به اینکه دانشگاه برای موفق بودن نیاز به توسعه مرز و بالندگی و رشد هر چه بیشتر در سطح ملی و بین‌المللی دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یک دانشگاه نسل چهارم باید به سمت توسعه مرزها حرکت کند. با دانش، خرد، خلاقیت و فرهنگ سازمانی قوی و سازگار و وجود همکاران خوب در سطح کارمندان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی رشد کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner