سوله آکام فلز

تخم شربتی در طب سنتی

همه ما در تابستان، به دنبال نوشیدنی‌های طبیعی هستیم که به راحتی در خانه تهیه شوند. میان لیست بلندبالای این نوشیدنی‌ها، شربت‌های تهیه شده با تخم شربتی یکی از محبوب‌ترین شربت‌های تابستانی در ایران است. این شربت را ممکن است در مراسم‌های مختلف نوشیده باشید و طعمش در ذهنتان مانده باشد. تهیه شربت با تخم شربتی بسیار ساده است. این دانه که در بهار و در بیابان‌ها و کوهستان‌ها رشد می‌کند، طعم لعابی به نوشیدنی می‌دهد و یک گزینه مناسب برای روزهای گرم تابستان است. اما آیا تا به حال به جایگاه تخم شربتی در طب سنتی فکر کرده‌اید؟ می‌دانید مصرف این دانه سیاه و مغذی چه خواصی برای بدن دارد؟ اگر پاسخ شما منفی است، با ما همراه باشید.

طبع تخم شربتی گرم است یا سرد؟

طبع تخم شربتی گرم است یا سرد؟

توجه به طبع نوشیدنی‌ها مهم است؛ زیرا ما به دنبال ارتباط و تأثیر آنها بر سلامت بدن هستیم. هر نوشیدنی می‌تواند خنثی، گرم، سرد، خشک یا مرطوب باشد و طبع آن بر اساس ترکیبات و خواص آن تعیین می‌شود. در مورد تخم شربتی هم این مسئله مهم جلوه کرده و تحقیقات نشان داده‌اند که این دانه گرم و خشک است. این به این معناست که مصرف آن برای افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، مفید است.

البته مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که طبیعت گرم و مرطوب دارند، ضرر ندارد؛ اما باید در حد تعادل باشد، زیرا طبیعت آن به خودی خود گرم و مرطوب است و می‌تواند گاها روی این افراد تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین، باید بدانیم که خواص تخم شربتی چیست و در انتخاب نوشیدنی‌ها به طبع آنها توجه کنیم تا طبع آنها را با مزاج بدن خود هماهنگ کرده و سلامت بدن را تضمین کنیم.

ارزش غذایی تخم شربتی

تخم شربتی در یک وعده ۱۰۰ گرمی، مواد مغذی زیر را دارد:

کربوهیدرات ۴٫۳۴ گرم
فیبر رژیمی ۳٫۹ گرم
شکر ۰٫۳ گرم
پروتئین ۲٫۵۴ گرم
چربی کل ۰٫۶۱ گرم
چربی اشباع شده ۰٫۰۴۱ گرم
چربی غیراشباع چندگانه ۰٫۳۸۹ گرم
چربی تک غیراشباع ۰٫۰۸۸ گرم

در نظر داشته باشید که دانه‌های تخم شربتی، سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. آنها مقدار قابل توجهی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم و منیزیم و ویتامین C و فولات را هم ارائه می‌کنند. بنابراین، تخم شربتی در طب سنتی اهمیت زیادی دارد و مصرف آن به خصوص در فصل‌های گرم به شدت توصیه می‌شود.

خواص تخم شربتی در طب سنتی ایرانی

خواص تخم شربتی در طب سنتی ایرانی

همان‌طور که اشاره کردیم، دانه‌های تخم شربتی سرشار از فیبر غذایی و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین K، پروتئین، آهن، فیتوکمیکال‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. در نتیجه مهم‌ترین فواید آنها برای سلامتی ما به شرح زیر است.

کمک به تنظیم فشار خون

این دانه‌ها حاوی پتاسیم هستند که می‌تواند به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک کند و در مدیریت فشار خون مؤثر باشد. فشار خون ناسالم به مشکلات قلبی و عروقی منجر می‌شود، اما مصرف منظم دانه‌های تخم شربتی می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند و فشار خون را در محدوده طبیعی نگه دارد. بنابراین، اضافه کردن این دانه‌های گیاهی به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود و مدیریت فشار خون کمک کند.

طرز تهیه‌ شربت خاکشیر و تخم شربتی را بلدید؟

کمک به کاهش استرس و تنش

دانه‌های تخم شربتی، می‌توانند به کاهش استرس و تنش کمک کنند. این دانه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که می‌توانند در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موثر باشند و به حفظ سلامت روانی و افزایش آرامش کمک کنند. استرس و تنش می‌توانند به مشکلات روحی و جسمی منجر شوند، اما مصرف دانه‌های گیاهی تخم شربتی به بهبود روحی و افزایش آرامش کمک می‌کنند.

کمک به بهبود بینایی

گفتیم که این دانه‌ها حاوی ویتامین A هستند و این نوع ویتامین یکی از مواد مهم برای حفظ و بهبود سلامت چشم است. ویتامین A به تقویت و حفظ ساختار و عملکرد سلول‌های چشم کمک می‌کند و می‌تواند در بهبود بینایی تأثیر خوبی داشته باشد.

کمک به کاهش نفخ شکم

بر اساس تحقیقات انجام شده و بررسی تخم شربتی در طب سنتی، این دانه‌های گیاهی دارای روغن‌های فراری هستند که می‌توانند در آزادسازی گاز از دستگاه گوارش مفید باشند. به این معنی که مصرف دانه‌های تخم شربتی می‌تواند در کاهش نفخ شکم و تسکین آن مؤثر باشد. همچنین، فیبر غذایی موجود در دانه‌ها می‌تواند به تمیز کردن معده کمک کند و در تسکین یبوست نیز مؤثر باشد.

کمک به تقویت سیستم ایمنی

گفتیم که این دانه‌ها حاوی پروتئین‌های مهم هستند که نقش کلیدی در افزایش ایمنی بدن دارند. همچنین، دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به حفظ سلامت سلول‌های سیستم ایمنی کمک می‌کنند و می‌توانند در تقویت ایمنی بدن موثر باشند. با توجه به این موارد پیشنهاد می‌کنیم مصرف این دانه‌های مغذی را در رژیم غذایی خود جای داده و حتما مقاله نوشیدنی رفع عطش را هم مطالعه کنید.

کلام آخر

در نهایت باید به یاد داشته باشید که این دانه‌های مقوی تأثیرات خوبی بر پوست، مو و درمان سرماخوردگی دارند. البته مهم است که زمان استفاده از آنها، شستشوی اصولی را هم رعایت کنید. همان‌طور که در متن اشاره شد، این دانه‌ها حالتی لعابی دارند و باید این حالت در آنها حفظ شود. همچنین مهم است که به طبع این دانه توجه کنید تا بتوانید مصرف درست آن را هم در رژیم غذایی خودتان جای دهید. مانند هر خوراکی دیگر، استفاده بیش از اندازه تخم شربتی هم توصیه نمی‌شود.

سؤالات متداول

چطور تخم شربتی را بشوییم؟

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دانه‌ها را داخل آن بریزید. برای اینکه دانه‌ها به هم نچسبند، آن‌ها را با چنگال هم بزنید تا آرام‌آرام جا بیفتند. کمی صبر کنید تا دانه‌ها به سطح آب بیایند و آنها را بردارید. این کار را چند بار پشت‌ سرهم تکرار کنید.

طبع تخم شربتی در طب سنتی چیست؟

در مطالعات مختلف، طبع این دانه گرم و خشک معرفی شده است.

می‌توانیم برای رفع استرس از تخم شربتی استفاده کنیم؟

بله. یکی از خواص مهم این دانه کمک به کنترل استرس است.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ایجاد وحدت میان ملل و دول اسلامی یکی از راهبرد‌های اساسی ایران است-پیام امروز

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، امروز سه‌شنبه (۲۲ خرداد) پیش از عزیمت به قطر طی سخنانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *