سوله آکام فلز

تصاویر دیده‌نشده و کمیاب از فلسطین در یک مستند

“آنجا باید بهشت باشد” جدیدترین مستند از تولیدات شبکه مستند سیماست که با موضوع تاریخ تحلیلی سینمای فلسطین به مناسبت روز قدس ساخته شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مستند “آنجا باید بهشت باشد” به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داود کاظمی با موضوع تاریخ تحلیلی سینمای فلسطین و از تولیدات جدید شبکه مستند است که امشب سه شنبه، ششم اردیبهشت ماه ساعت ۲۱ به مناسبت روز جهانی قدس پخش می‌شود. 

کارگردان این مستند در توضیحاتی گفت: “آن‌جا باید بهشت باشد” با نگاهی متفاوت، مسئله مقاومت مردم فلسطین را روایت کرده است. این مستند دو قسمتی در نگاهی کلی، برای به تصویر کشیدن رویارویی فرهنگی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها آن هم در مدیوم رسانه تلاش می‌کند و برای رسیدن به این هدف سراغ سینمای مستند رفته است. به عبارت دیگر، در این مستند با بررسی تاریخی یکصد سال گذشته به مخاطب نشان می‌دهیم که برخلاف تصویر رایجی که ما از اشغال فلسطین و اعلام موجودیت اسرائیل در سال‌های پایانی دهه ۱۹۴۰ میلادی داریم، داستان این تقابل کمی به عقب‌تر برمی‌گردد.

کاظمی اظهار کرد: این مستند نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها خیلی پیش‌تر و در قاب‌های تصویر و پرده نقره‌ای سینما به اشغال سرزمین فلسطین پرداخته و اذهان عمومی را برای چنین واقعه‌ای از مدت‌ها قبل آماده کرده بودند. 

تصاویر دیده‌نشده و کمیاب از فلسطین در یک مستند

وی ادامه داد: “آنجا باید بهشت باشد” کاملاً آرشیوی است و تصاویر کمیاب و تا حدودی دیده نشده‌ای را گردآوری کرده است. برای روایت بهتر گفتار متن سوم‌ شخص به شکلی زنجیروار آن را همراهی کرده و حوادث پی‌ در پی داستان را برای مخاطبی که بعضاً از خیلی از فصل‌های داستان هیچ اطلاعی ندارد، بیان می‌کند. حوادثی مانند “روز نکبت، “جنگ اعراب و اسرائیل”، “انتفاضه” و… که هرکدام در طول این سال‌ها مبنای فیلم‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند، اما هیچ‌گاه به ردپای سینمای فلسطین و یا حتی اسرائیل در این وقایع نپرداخته‌اند. 

کارگردان مستند “آنجا باید بهشت باشد” همچنین درباره انتخاب نام این مستند هم گفت: نام  مستند برگرفته از نام آخرین فیلم یکی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان فلسطینی بنام “الیاس سلیمان” است که در واقع به بازپس‌گیری سرزمین ربوده‌شده فلسطینی‌ها اشاره می‌کند. سرزمینی که به امید خدا روزی دوباره به گذشته خود بازخواهد گشت. 

به گزارش ایسنا، مستند دو قمستی “آنجا باید بهشت باشد” به نویسندگی عادل انیسی از مستندسازان باتجربه نوشته شده است. تهیه و کارگردانی و جمع‌آوری تصاویر آرشیوی این اثر را داود کاظمی عهده دار بوده و سامان قیطولی تدوینگر و ریحانه اقبالی تیتراژ و گرافیک این مستند را انجام داده اند.

“آنجا باید بهشت باشد” در تاریخ ششم و سیزدهم اردیبهشت ماه ساعت ۲۱  به مناسبت روز جهانی قدس از شبکه مستند پخش می شود و تکرارش روز بعد ساعت ۹ خواهد بود.

آنونس کوتاهی از مستند “آنجا باید بهشت باشد” را در زیر ببینید:

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس-پیام امروز

 سمیه معتضدیان با اشاره به تعریف وسواس اظهار کرد: وسواس مجموعه‌ای از افکار و یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *