تعیین ضرب الاجل سه ماهه دستگاه قضا برای لایروبی بندر آستارا

ایسنا/گیلان معاون قضایی دادستان کل کشور در امور مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از تعیین ضرب الاجل سه ماهه دستگاه قضا برای لایروبی بندر آستارا خبر داد.

سعید عمرانی که با همراهی سید مهدی فلاح میری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان و همچنین مسئولان شهرستان مرزی آستارا در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و زیرساخت های مجتمع بندری آستارا از نزدیک شاهد برخی نواقص و مشکلات این بندر بود، در جمع خبرنگاران با انتقاد از عدم تکمیل لایروبی بندر آستارا و تحویل به بخش خصوصی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان پس از ۱۳ سال، یک ضرب الاجل سه ماهه برای برای لایروبی کامل به عمق ۶ متر جهت ورود کشتی هایی با ظرفیت بارگیری بالا در بندر آستارا و توسعه اقتصادی این بندر و مراودات اقتصادی با کشورهای حوزه قفقاز و CIS را تعیین کرد و گفت: سه ماه دیگر برای بررسی و پیگیری دستورات به آستارا خواهیم آمد و قطعاً باید تمامی و موازین قانونی به طور کامل رعایت و اجرا شود.

وی با بیان اینکه بندر آستارا یکی از کریدور های مهم ترانزیت، صادرات و واردات است و می تواند پیشرفت کند گفت: متاسفانه پس از ۱۳ سال پروژه بندر آستارا به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده و برایم جالب و عجیب است که چرا پیشرفتی در این بندر مهم استان گیلان حاصل نشده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در کشوری که به دنبال شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی است به پروژه ای که یک سال تا شش ماه نهایت کار می برد توجهی نمی‌شود، افزود: پروژه بندر آستارا پیشرفت خاصی نداشته و از سال ۸۸ هنوز اقدام اساسی در این بندر مشاهده نمی شود و محوطه آن آماده نشده تا کشتی ها بیایند و کار ترانزیت صادرات و واردات به نفع احسن انجام شود.

وی افزود: باید از فرصت طلایی بندر آستارا به خوبی استفاده کرد.

عمرانی گفت: اگر تا دو یا سه ماه دیگر مشکل لایروبی بندر آستارا رفع نشود متاسفانه مسیر ترانزیت عوض خواهد شد و این ظلم بزرگی در حق چهار استان گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است.

وی تصریح کرد: اینکه بندرآستارا پیشرفت کند به ضرر سایر بنادر منطقه نخواهد بود و این بندر و طرح آن ملی است و خوشبختانه با موقعیت خاص و عالی که کشور ما در کریدورهای حمل و نقل و اقتصاد دارد باید از این نعمت به نحو احسن استفاده کرد.

معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه اگر مسئولین ما مشکلات را ملی ببینند قطعاً این مشکلات حل خواهد شد اظهارکرد: سه ماه دیگر فرصت می دهم و پس از سه ماه دیگر دوباره به بندر آستارا خواهیم آمد تا شاهد رفع مشکلات فوق باشیم و از مسئولین شهرستانی و استانی انتظار دارم تا رفع این مشکل نظارت های خود را به صورت جدی انجام دهند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان آستارا و وجود مرزهای سه گانه این شهرستان مرزنشین گفت: بخش خصوصی فعالیت خود را در این بندر بیشتر کند تا کشتی ها در حال تردد باشند و نباید با وجود این نعمت الهی در شهر فرهنگی و گردشگر پذیر آستارا شاهد بیکاری باشیم.

عمرانی ادامه داد: آستارا از فرهنگ بسیار بالایی برخوردار است و این شهرستان مرزی در دهه ۴۰ بیسوادی را ریشه کن کرده است. وی تصریح کرد: قطعاً توسعه بندر آستارا موجب شکوفایی استان گیلان و رفع بیکاری و کمک به معیشت مردم منطقه خواهد بود.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: بندر آستارا بندری ملی است و باید به عنوان یک بندر ملی در استان گیلان به آن نگاه ویژه شود. عمرانی تصریح کرد: امیدواریم که بعد از ۳ماه جشن لایروبی و آماده شدن کامل بندرآستارا را شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، صادرات و ارز آوری در مرز دریایی آستارا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است اما در حال حاضر لایروبی چالش مهم این بندر شمال کشور است. بندر آستارا در تمام طول قرن نوزدهم تا ابتدای جنگ جهانی دوم یک بندر فعال واردات کالا، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های نفتی از بندرهای مختلف دریای خزر بخصوص بندر باکو در جمهوری آذربایجان بود.

حال پس از تصمیم هیئت دولت وقت در سال ۸۷ مبنی بر انتقال مالکیت بندر آستارا از شیلات ایران به سازمان بنادر و دریانوردی و سپس تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۳ با وسعت ۶۰ هکتار با همراهی بخش خصوصی و اجرای یک طرح بزرگ ملی و بین المللی، شاهد حضور مجدد آستارا در بخش دریایی و در مبادلات دریای خزر به ویژه صادرات پس از سال‌ها عدم فعالیت بندری – تجاری هستیم.

با ایجاد مجتمع بندری آستارا که در مسیر جاده ابریشم و چهار راه کریدور شمال – جنوب قرار دارد و مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است و در مقایسه با مسیرهای سنتی از حیث مسافت و زمان ۴۰ درصد کوتاه‌تر و به لحاظ هزینه ۳۰ درصد ارزان‌تر است که به راحتی می‌توان مزیت تجارت اقتصاد دریا محور را مشاهده کرد. بندر آستارا در دوره شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، به عنوان فعال‌ترین بندر کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

در سال‌های اخیر یکی از مهمترین اهداف مورد نظر در مجتمع بندری آستارا تبدیل آن به یک قطب قدرتمند و فعال در زمینه ترانزیت غلات است که بتواند در مقاطع ضروری در امر واردات این کالای استراتژیک نیاز بازار کشورهای آسیای میانه و عراق را تأمین نماید و این امر با سرمایه گذاری‌های خوب در بندر آستارا به تدریج چشم انداز روشنی را نشان می‌دهد.

بخش‌خصوصی در سال ۹۹ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بندرسرمایه‌گذاری کرد و در حال حاضر مشکلات بخشی از زیرساخت‌های حوزه صادرات و واردات نیز در بندر آستارا رفع شده، اما همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای تجهیز مجتمع بندری آستارا ضروری است.

در حال حاضر مهمترین معضل بزرگ بندر آستارا لایروبی آن برای ورود کشتی‌هایی بزرگ‌تر از دو هزار و ۵۰۰ تنی است. لایه‌برداری و افزایش عمق کانال ورودی بندرگاه آستارا، باعث خواهد شد تا کشتی‌های دریای خزر با هر اندازه و وزن در آن پهلو بگیرند و این لایروبی یک ضرورت است تا بندر آستارا مانند دیگر بنادر شمالی کشور عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری را داشته باشد و طبق تعهد سازمان بنادر و دریانوردی، باید عمق مناسب برای تردد و پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر ایجاد شود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner