تهیه نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی خراسان جنوبی

معاون زمین‌شناسی این سازمان از تهیه نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی پروژه خراسان جنوبی(پهنه‌ بیرجند) خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌ عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر جعفر عمرانی، با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی در این پروژه برای اولین بار با طراحی لژاند (اطلاعات نقشه) یکپارچه، موفق به تولید نقشه‌هایی با شکل و قالب یکدست و یکنواخت شده است، افزود: توسعه این روش و رعایت اصول آن منجر به ایجاد یک استاندارد در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی می‌شود و از این پس قادر به تهیه و تولید نقشه‌هایی یکپارچه در سراسر ایران فارغ از موقعیت زمین‌شناسی آن خواهیم بود.

عمرانی با بیان اینکه این نقشه‌ها در  مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم تهیه شده‌اند، افزود: دقت داده‌های موجود در این نقشه‌ها بیش از این مقیاس است و تولید نقشه‌هایی با استاندارد یاد شده در نهایت منجر به ایجاد بانک اطلاعاتی زمین‌شناسی در سرتاسر ایران خواهد شد که از جمله ابزارهای بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت به شمار می‌رود. 

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور این دستاورد را زیربنای کلیه مطالعات سطحی و زیرسطحی اکتشاف در ایران توصیف کرد.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در راستای تحقق پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافی در کشور در مجموع موفق به تهیه ۶۰ برگه در لایه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک در پهنه خراسان‌جنوبی طی کمتر از هفت ماه شد.

پس از اجرای موفق پروژه آزمایشی تحول اکتشافی و زمین‌شناسی در خراسان جنوبی، برای سال ۱۴۰۱ نیز اجرای این پروژه در استان کردستان به عنوان مقصد بعدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner