سوله آکام فلز

توصیه به صادرات واکسن کرونا/بازداشت آشوبگران در افغانستان/انرژی هسته‌ای و تحولات اوکراین

تحولات اوکراین/ روابط ایران و افغانستان/ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا/ ریزگردها/ و … از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

گزارش ایسنا با عنوان “انرژی هسته‌ای؛ دروازه اوکراین به سمت غرب” در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش به اشاره به اینکه با آغاز حمله روسیه به اوکراین به عنوان کشوری با توان هسته‌ای بالا یکی از سؤالات مهم در میان افکار عمومی جهان و منطقه شرق اروپا، وضعیت صنعت هسته‌ای این کشور و نگرانی‌ در مورد بروز هر نوع حادثه در این تاسیسات است، آمده است: هر چند اوکراین میراث‌دار اتحاد جماهیر شوروی در منافع و مضار انرژی اتمی است، اما رویکرد و سیاست‌هایش از بعد فروپاشی شوروی نشان داده که تمایل دارد تا هر چه بیشتر به سمت غرب حرکت کند. با عقب نشینی اوکراین از خواست خود برای پیوستن به ناتو در جریان حملات اخیر روسیه به این کشور، بسیاری از مقامات و کارشناسان اوکراینی بیش از پیش معتقدند که باید برای دوباره تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای تلاش کرد؛ تا با تکیه بر آن بتواند مانع از تهدید منافع و امنیت ملی اوکراین و استقلال در انتخاب سیاست‌های راهبردی‌اش شود.

در پی انتشار تصاویر و فیلم هایی با محتواهای ایران هراسی و افغانستان هراسی طی هفته های گذشته، منابع در کابل می‌گویند حدود ۱۵ نفر روز گذشته قصد حضور در مقابل سفارت ایران در کابل و ادامه تظاهرات ساختگی را داشتند که بلافاصله نیروهای طالبان همه این افراد را بازداشت کردند.

در ارتباط با انتشار این فیلم ها در فضای مجازی، حسن اوجی کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشته است: به نظر می رسد برخی  مطبوعات و رسانه های غربی پس از آن که اولین اولویت سیاست خارجی ایران گسترش روابط بهینه با همسایگان اعلام گردیده در جهت تخریب این اصل گام برداشته اند. در این نقشه شوم‌، کشور و مردم ‌افغانستان نخستین آوردگاه آزمایش سیاست های «تفرقه بیانداز و حکومت کن» این جماعت در نظر گرفته شده است و احتمالا گام بعدی آن نیز تخریب روابط میان دو کشور ایران و عراق است.

دیدار سفیر ایران در مسکو با حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی موصلی، نماینده جدید آیت‌الله العظمی سیستانی در روسیه از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

کاظم جلالی در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره نماینده فقید آیت‌الله‌العظمی سیستانی، روابط برادرانه و وحدت موجود میان جامعه شیعیان در روسیه را که از تاکیدات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) است، جزو الطاف خداوند متعال برشمرد و گفت: همبستگی شیعیان در این کشور فرصت مغتنمی برای گسترش آموزه‌های الهی مکتب انسان‌ساز اهل بیت (ع) فراهم آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی موصلی نیز با سپاس از همدلی سفارت ایران در زمان رحلت نماینده پیشین آیت الله العظمی سیستانی در روسیه بر استمرار روابط برادرانه و گسترش پیوندهای معنوی تاکید کرد.

از دیگر اخبار پربازدید امروز، توضیحات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره علل ورود ریزگردها و گردوغبار به کشور بود.

محمد جواد عسگری با بیان اینکه یکی از دلایل ورود ریزگردها بحث عدم بارش است که نتیجه آن خشکسالی و بروز مشکلات خاص خود است، افزود: از طرف دیگر ترکیه با احداث سد روی دجله و فرات مشکلات جدی برای ما و عراق به وجود آورده و مکاتباتی انجام دادیم تا دستگاه دیپلماسی هرچه سریعتر در این موضوع ورود جدی داشته باشد تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم. به هر حال ما در کمیسیون کشاورزی از دستگاه های متولی خواستار ارائه گزارشهای خود برای مقابله با ریزگردها هستیم و پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

نماینده مردم اهواز هم در گفت و گویی با ایسنا به طرح مشکلات اساسی شهر اهواز پرداخت.

سیدکریم حسینی با اشاره به اینکه به طور جامع  اولین مساله شهر اهواز بحث آب و مسائلی است که به آن بر می گردد، تصریح کرد: مسائل مربوط به مشکلات کشاروزی، محیط زیست، راه های بین شهری و اصلی استان و اشتغال از دیگر مشکلات این شهر هستند که مصوبات خوبی را در سفر ریاست جمهوری  دراین موضوعات داشتیم که برخی از این مصوبات قطعا نیاز به زمان بیشتری دارد و امیدواریم که شروع اغلب این مصوبات را در شهرها و روستاهای مختلف استان داشته باشیم.

در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا هم رئیس‌جمهور، استمرار رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: گذشت زمان و کاهش شدت بیماری کرونا نباید موجب عادی‌انگاری و سستی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همچنین اقدام شرکت‌های ایرانی در تولید واکسن کرونا را افتخارآمیز دانست و گفت: این شرکت‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن ذخیره لازم برای آینده، واکسن‌های مازاد نیاز را صادر کنند که افغانستان در این زمینه مورد توجه است.

معاون اول رییس جمهور نیز در پیامی به «حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه، فرا رسیدن روز ملی این کشور را تبریک گفت.

در پیام محمد مخبر آمده است: با عنایت به پیوندها و مشترکات فراوان میان دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، امیدوارم مناسبات فیمابین بیش از پیش تحکیم یافته و در پرتو همکاری‌های مشترک، صلح و آرامش میان کشورهای اسلامی و منطقه گسترش یابد.

انتشار اخباری از تفکیک جنسیتی پارک‌ها در تهران و ویدیویی که نشان می‌داد پل بوستان آفرینش در شهر بجنورد با دیواری بلند به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده است، از دیگر موضوعات پرمخاطب خبری در روزهای گذشته بود.

در همین رابطه فریده غیرت وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان در واکنش به اختصاص فضایی به زنان در ۳۵۲ پارک در شهر تهران گفت: اگر جداسازی زنان در پارک‌ها با ایجاد امکانات بیشتر برای زنان و کودکانشان همراه باشد باید آن را عادی و حتی خوب تلقی کنیم اما اگر این جداسازی زمینه‌ای برای ایجاد محدودیت است نمی‌توان از آن استقبال کرد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد-پیام امروز

حسین علی حاجی دلیگانی با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *