سوله آکام فلز

توضیحات “مومنی” درباره ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با طرح این پرسش که چرا باید اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهیم؟ گفت: زیرا ما در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که حدود ۹۵ درصد تولید تریاک جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، اسکندر مؤمنی در حاشیه نشست تخصصی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با موادمخدر و با محوریت “یاریگران زندگی، مشارکت اجتماعی و خیرین”، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گریزی نداریم جز اینکه امر پیشگیری را در بحث اعتیاد در اولویت اول قرار دهیم؛ برای امر پیشگیری نیز گریزی نداریم جز اینکه از مشارکت‌ اجتماعی و خیران بهره بگیریم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با طرح این پرسش که چرا باید اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهیم؟ گفت: زیرا ما در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که حدود ۹۵ درصد تولید تریاک جهان را به خود اختصاص داده است. با حضور ناتو و آمریکایی‌ها ‌در ۲۰ سال گذشته، اقتصاد و امنیت کشور افغانستان از بین رفت و متأسفانه موادمخدر نیز نزدیک به ۵۰ برابر توسعه پیدا کرد.

وی ادامه داد: شاید تصور شود که صرفا تریاک در افغانستان تولید می‌شود و به کشورهای دیگر می‌رود، درست است، اما از طرف کشورهای اروپایی نیز مواد اولیه، دانش و فناوری لازم برای تولید موادمخدر صنعتی وارد افغانستان می‌شود و تبدیل به موادمخدر صنعتی و شیشه شده و دوباره در تمام جهان توزیع می‌شود یعنی یک جریان دوسویه را داریم. بنابراین هیچ گریزی نداریم که همزمان با اقدامات مقابله‌ای، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهیم.

مؤمنی در ادامه با اشاره به طرح “یاریگران زندگی” گفت: خلاصه این طرح این است که همه یاری کنیم تا معتادان نحات پیدا کنند و آنهایی که در معرض آسیب هستند به اعتیاد دچار نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درخصوص ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان و اینکه آیا این اتفاق روی داده است یا خیر؟ گفت: آمریکایی‌ها و ناتو افغانستان را ویران کرده و رفتند. فقط موادمخدر را به صورت قابل توجهی توسعه دادند. شرایط کنونی فرق می‌کند؛ طالبان اعلام کرده و ما نیز خوشحالیم که اقدامی صورت گیرد و صرفاً در حد حرف و شعار نماند یعنی این موضع اعلامی تبدیل به یک موضع اعمالی شود و ما باید در عمل ببینیم. ما اکنون رصد می‌کنیم و هر کمکی که از دست ما بربیاید در این رابطه انجام می‌دهیم اما باید هر دو مقوله یعنی هم موادمخدر سنتی و هم صنعتی باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد با تأکید بر اینکه باید قاطعانه و صادقانه با همه انواع تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی مقابله و برخورد کنند، اظهار کرد: باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می‌افتد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲-پیام امروز

به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *