سوله آکام فلز

جنگ روسیه و اوکراین بر بازار مواد غذایی ایران تاثیر می‌گذارد؟

رییس اتاق اصناف کشاورزی می گوید اگرچه جنگ تبعاتی را به دنبال خواهد داشت ولی ما به روسیه و اوکراین در تامین موادغذایی و خوراک دام وابستگی زیادی نداریم و بهتر است بیشتر به تولید داخل و خودکفایی تکیه کنیم.

قاسم پیشه‌ور در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا تداوم جنگ روسیه و اوکراین بر بازار مواد غذایی ایران هم اثرگذار خواهد بود یا خیر، گفت:در زمان جنگ ایران و عراق بدترین شرایط را سپری کردیم و کشاورزان و بهره برداران ثابت کردند که می‌توانند حتی در این شرایط هم به خوبی تولیدات داشته باشند و به خودکفایی برسیم. بنابراین از این جهت هیچ نگرانی‌ای وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه ما در تامین محصولات مورد نیاز خود صد درصد به آنها وابسته نیستیم، اظهار کرد: بخشی از مواد غذایی و خوراک دام را از روسیه و اوکراین تامین می‌کردیم و در حال حاضر نیز تامین می شود. البته لازم به ذکر است که ذخایر خوبی در انبارها داریم.

رییس اتاق اصناف کشاورزی اضافه کرد: بایستی بر روی خودکفایی داخلی تمرکز  و تکیه کنیم. دولت باید در این راستا حمایت های لازم را داشته باشد. کشور ما ظرفیت این را  دارد که علاوه بر تامین غذای داخل، مواد غذایی به کشورهای دیگر صادر کند.

او با بیان اینکه محصولات کشاورزی را در پنج دسته تقسیم کردیم و برای هر استان در تولید اولویت مشخص شده‌است، گفت: کشت قراردادی که دولت  آن را مطرح کرد و مجلس هم به آن رای اعتماد داد، در دستور کار است. برخی قراردادهای این کشت بسته شده و برخی نیز درحال انعقاد است.

به گفته این مقام مسئول در اتاق اصناف کشاورزی، گندم تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است. دام نیز خرید حمایتی می‌شود و برای دامداران دامدار کارت در نظر گرفته شده‌است. در حال حاضر نیز کشت قراردادی برنج در استان های شمالی در اولویت قرار داده شده است.

پیشه ور در ادامه گفت: باید تسهیلات کم بهره برای کشاورزان در نظر گرفته شود. نهاده‌های مورد نیاز ازجمله کود، سم و …به موقع به دست کشاورز برسد تا کشاورز بتواند بی دغدغه تولید کند و محصولاتش را بفروشد.

رییس اتاق اصناف کشاورزی تصریح کرد:قرار است ۳۲ محصول استراتژیک را ساماندهی کنیم تا تحت پوشش کشت قراردادی قرارگیرند. در حال حاضر نیز گندم، زعفران، گوجه فرنگی، دانه های روغنی و …تحت پوشش کشت قراردادی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کشت قراردادی در برخی از ایام سال با مازاد تولید در محصولات مواجه می شویم، گفت:کشت قراردادی انجام می‌شود اما آنقدر مسنجم و منظم نیست که همه محصولات را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. از طرفی قبلا وزارت جهادکشاورزی متولی تولید و وزارت صنعت متولی قیمت‌گذاری بود که همین موضوع تولید کننده را سردرگم می‌کرد و امکان این موضوع فراهم نبود. ولی در حال حاضر که تمام وظایف از مزرعه تا سفره بر عهده وزارت جهادکشاورزی است دستیابی به کشت قراردادی منظم امکان پذیرتر شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید-پیام امروز

مهدی رجبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت کنونی هر کیلو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *