سوله آکام فلز

پاسخ تند روزنامه جمهوری اسلامی به دولت چین: پای‌تان را از گلیم خود درازتر نکنید

با توجه به اینکه دولتمردان چینی می‌دانند انصارالله یمن فقط متعرض کشتی‌هائی می‌شوند که به اسرائیل می‌روند و برای رژیم صهیونیستی کالا و سوخت حمل می‌کنند، این خواسته تهدیدآمیز آنها از ایران بسیار عجیب و خودخواهانه است. این خواسته را فقط می‌توان به این معنا دانست که مقامات چینی مایل هستند به رژیم صهیونیستی که نزدیک ۴ ماه است یکسره مشغول نسل‌کشی در غزه است کمک‌رسانی کنند و در عین حال کسی متعرض آنها و مانع این اقدام خلافشان نشود.

انصارالله یمن با صراحت اعلام کرده‌اند دریای سرخ و تمام مسیرهای دریائی منطقه برای کشتی‌هائی که قصد حمل کالا به اسرائیل را ندارند ایمن است. این تضمین کافی است که مقامات دولت چین را متقاعد کند کشتی‌هایشان در صورتی که درصدد کمک به جنایات صهیونیست‌ها نباشند در امنیت کامل می‌توانند در آب‌های منطقه رفت و آمد کنند و انصارالله یمن امنیت آنها را تضمین می‌کند.

درباره خواسته خودخواهانه دولتمردان چینی از جمهوری اسلامی ایران دو نکته مهم را باید در نظر داشت. اول اینکه انصارالله یمن در عین حال که روابط خوبی با ایران دارد، مستقل عمل می‌کند و برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی از کسی دستور نمی‌گیرد. نگاه دولتمردان چینی به انصارالله ناشی از عدم شناخت این نیروی انقلابی و بطور کلی عدم شناخت صحیح نسبت به مردم یمن است.

مردم یمن، همان کسانی هستند که ۸ سال با دست خالی در برابر ارتش تا دندان مسلح عربستان سعودی ایستادند و با مقاومت تاریخی و کم‌نظیر خود دولت سعودی را وادار به تسلیم شدن در برابر خود کردند. اکنون نیز انصارالله و بطور کلی مردم یمن براساس تکلیف شرعی که در زمینه حمایت از ملت مظلوم فلسطین احساس کرده‌اند، اقدام به برخورد با کشتی‌های حامل کالا و سوخت برای رژیم صهیونیستی می‌کنند و در این احساس تکلیف و انجام آن از این و آن دستور نمی‌گیرند.

آنچه در این میان سؤال‌برانگیز است اینست که دولتمردان چینی در مدت ۸ سال جنگ تحمیل شده توسط عربستان و امارات بر مردم یمن که با حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی، سیاسی و تبلیغاتی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی همراه بود چرا از مردم یمن حتی به صورت لفظی دفاع نکردند؟ دولتی که در صحنه بین‌المللی اینهمه بی‌مسئولیت است، چگونه به خود اجازه می‌دهد برای ملتی شجاع، مسئولیت‌پذیر و مستقل تعیین ‌تکلیف ‌کند؟

نکته دیگری که دولتمردان چینی را به خاطر درخواست زیاده‌خواهانه‌شان زیر سؤال می‌برد اینست که به جای تلاش برای تحت‌ فشار قرار دادن انصارالله یمن جهت وادار کردن به انصراف از برخورد با کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های حامل کالا و سوخت برای رژیم صهیونیستی، چرا به صهیونیست‌ها و حامیانشان برای توقف جنگ در غزه و نسل‌کشی در فلسطین فشار وارد نمی‌کنند؟ این، یک تکلیف اخلاقی، وجدانی و انسان‌دوستانه است که چین با استفاده از نفوذی که در سطح بین‌المللی دارد برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کند.

اکنون که دیوان عالی بین‌المللی لاهه با صراحت و قاطعیت رأی به تخلف رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌المللی داده و از سران این رژیم اشغالگر خواسته کشتار مردم غزه را متوقف کنند، تلاش دولتمردان چینی برای محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها و متوقف ساختن جنگ در غزه یک تکلیف قانونی بین‌المللی نیز هست. مقامات چینی اگر خواستار برقراری آرامش در دریا هستند از سران رژیم صهیونیستی بخواهند کشتار مردم مظلوم غزه را متوقف کنند.

درباره اینکه مسئولان ایرانی چه جوابی به خواسته مقامات چینی داده‌اند اطلاعی در دست نیست ولی ما به عنوان مردم ایران این پاسخ را به آنان می‌دهیم که شما برای حفاظت از منافع خودتان هم که شده قدمی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه‌ای که بیشترین روابط تجاری را در آن جستجو می‌کنید بردارید تا در پرتو آن به منافع خود نیز برسید. ما به شما و هیچ دولت و کشور دیگری اجازه تعیین ‌تکلیف برای جمهوری اسلامی ایران را نخواهیم داد و صلاح شما در اینست که پایتان را از گلیم خود درازتر نکنید.

۲۱۳۰۲

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد-پیام امروز

سخنگوی صنعت برق در خصوص اقدامات تشویقی برای بهینه سازی مصرف گفت: در زمینه برنامه‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *