خدمات زیرساختی لازمه جمعیت‌پذیری شهر “امیرکبیر”/اولویت قطار شهری با “مهاجران” است

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شهر جدید امیرکبیر گفت: بعید است پروژه قطار شهری برای شهر امیرکبیر اجرایی شود، اولویت با شهر مهاجران است.

حمید کریمی ششم شهریورماه ۱۴۰۱ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: برنامه ریزی ساخت شهر مهاجران در ابتدای دهه ۷۰ در وسعت ۱۱۳۰ با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر صورت گرفت. امروز شهر پویاست و جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر دارد و برنامه ریزی برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن صورت گرفته و کار در وسعتی حدود ۱۰۰ هکتار برای ساخت ۵ هزار واحد مسکونی نیز آغاز شده است.

وی اضافه کرد: مکانیابی شهر جدید امیرکبیر مربوط به سال ۱۳۷۱ است، سال ۸۸ شهر برای جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر برنامه ریزی شد و در حال حاضر ۲ هزار نفر سکنه دارد و علاوه بر ساخت مسکن، پروژه های شهرسازی با تمام امکانات زیربنایی و روبنایی انجام گرفت و همه امکانات مانند مدرسه، درمانگاه، مسجد، فضای سبز و … با منابع مالی شرکت عمران شهرهای جدید احداث شد. پیرو طرح نهضت ملی مسکن نیز ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد و در این بین ساخت ۳۵۰ واحد ویلایی نیز در قالب نهضت در دستور کار است، از نظر تامین زمین مشکلی وجود ندارد اما قدری محدودیت های منابع مالی وجود دارد.

کریمی اضافه کرد:  ۲۰ هزار نفر برای شهر امیرکبیر و ۲۰ هزار نفر برای شهر مهاجران ثبت نام شده اند و پس از طی کردن مراحل لازم و سبز شدن فرم ج، متقاضی موثر شناسایی می شود و کار احداث مسکن در قالب متقاضی موثر اجرایی می شود که البته ۶۰۰ نفر متقاضی هستند.

وی در خصوص قطار شهری امیرکبیر- اراک – مهاجران گفت: طرح توجیهی این قطار در سال ۸۸ به شورای عالی شهرسازی ارائه شد، در زمان وزارت دکتر آخوندی در وزاتخانه راه و شهرسازی تفاهم نامه ای بین استانداری مرکزی، راه آهن ایران و شرکت عمران شهرهای جدید تعریف شد و مقرر شد که شرکت مشارکت مالی در این رابطه داشته باشد. با وجود مکاتبات فراوان، پروژه تا امروز اجرایی نشده است و بعید می دانم برای امیرکبیر این قطار اجرایی شود و اولویت شهر مهاجران است.

کریمی با اشاره به اینکه پکیج تصفیه خانه فاضلاب برای هفت هزار نفر طراحی شده و آب شرب برای ۲۰ هزار نفر تامین شده، مدرسه ساخته شده و یک مدرسه دیگر نیز اخیرا ساخته شده است. درمانگاه تجهیز شده است و امیدواریم با همکاری دانشگاه، نیروی انسانی آن تامین شود، همچنین می توان این شهر را به عنوان یک شهر گلخانه ای در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه زیرگذر منتهی به شهر امیرکبیر توسط شرکت عمران ساخته شد، گفت: برای تجهیزات این زیرگذر علائم ترافیکی و تابلو و روشنایی لازم است که کار باید توسط پلیس راه شهرستان اراک و راهداری دنبال شود.

کریمی در خصوص راهکارهای جذب جمعیت در شهر امیرکبیر تصریح کرد:  شهر اراک هنوز جمعیت پذیر است و در این شهر تراکم داده می شود، در این شرایط مسلما شهرهای جدید جمعیت پذیر نخواهند بود، باید نگاهی به مجموعه شهری اراک داشت و پهنه آن را از امیرکبیر تا مهاجران در نظر گرفت. از طرفی وجود اشتغال در شهرهای جدید و وجود خدمات زیرساختی با مشارکت تمام دستگاه ها و … می تواند این شهر را جمعیت پذیر کند، اما مسئولان اعلام می کنند تا زمانی که جمعیت نباشد، خدمات ارائه نمی شود در حالی که این عوامل لازم و ملزوم هم هستند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

روایت بانوی انگلیسی از علاقه عجیب گاندی به جنس لطیف/ من منشی مخصوص مهاتما هستم

در تابستان ۱۳۲۴ دو سال پیش از استقلال هند، «ژان لوک» خبرنگاری یکی از مجلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner