سوله آکام فلز

خطر شکستگی استخوان در کدام دوندگان بیشتر است؟

ایسنا/خراسان رضوی طبق نتایج تحقیق جدید دوندگان مردی که انرژی کافی از رژیم غذایی خود به دست نمی‌آورند، در معرض خطر بیشتری از شکستگی‌های استرسی قرار دارند.

به نقل از نوروساینس، ملانی هاینز، پزشک بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون آمریکا و سرپرست این گروه تحقیق، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد دوندگان مرد از جمله دوندگان تفریحی باید در مورد اهمیت تغذیه کافی و دریافت کالری در بهینه‌سازی هورمون‌ها، ترکیب بدن و سلامت استخوان‌ها برای جلوگیری از شکستگی‌های استرسی تحت مشاوره قرار گیرند.

وی افزود: ورزشکاران زن مبتلا به سوءتغذیه نیز در معرض خطر تراکم پایین استخوان و شکستگی استرسی هستند؛ با این حال مشخص نیست که آیا روند مشابهی در ورزشکاران مرد رخ می‌دهد یا خیر.

محققان ۱۵ دونده مرد و ۱۶ مرد غیرورزشکار را به‌ عنوان گروه کنترل در رده سنی ۱۶ تا ۳۰ سال ثبت نام کردند. آنان تراکم استخوان، ترکیب بدن و سطح هورمون خون این افراد را ارزیابی کردند.

آنان دریافتند تراکم استخوان قشر درشت نی یا قشر خارجی استخوان ساق پا در ورزشکاران کمتر از افراد کنترل است. این امر ممکن است خطر شکستگی‌های استرسی را در دوندگان مرد افزایش دهد که در قشر خارجی استخوان رخ می‌دهد.

توده عضلانی، وزن کمتر و سطوح پایین‌تر هورمون مرتبط با توده چربی(مانند لپتین و استروژن) با استحکام کمتر استخوان در ساق پا مرتبط بود.

هاینز بیان کرد: ما گمان می‌کنیم زیرمجموعه‌ای از دوندگان مرد ممکن است بدن خود را با تغذیه و کالری کافی متناسب با سطح بالای فعالیت بدنی خود تقویت نکنند؛ سوءتغذیه‌ای که حاصل می‌شود بر هورمون‌ها و استخوان تاثیر منفی می‌گذارد.

هاینز خاطرنشان کرد: فقط دریافت کلسیم و ویتامین D کافی برای غلبه بر سایر کمبودهای درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها کافی نیست.

هورمون‌ها برای سلامت و استحکام استخوان‌ها بسیار مهم هستند. سطوح غیر طبیعی هورمون در بدن می‌تواند به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی کمک کند.

انجمن غدد درون‌ریز تعدادی از عوامل خطرزا برای استحکام ضعیف استخوان در مردان جوان از جمله وزن کم بدن یا کاهش بیش از حد وزن، رژیم‌های غذایی کم‌کلسیم، سطوح پایین ویتامین D و تستوسترون و اختلالات خوردن را مشخص کرد.

یافته‌های این تحقیق در نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز در آتلانتا جورجیا ارائه شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

همیشه تیم رقیب درباره ما صحبت می کند/ اسماعیلی فر حرکت زشتی انجام نداد-پیام امروز

حسین بادامکی معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس درباره وضعیت واگذاری مالکیت سرخپوشان اظهار کرد: واگذاری در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *