سوله آکام فلز

خواص عرق شاتره

عرق شاتره از جمله عرقیاتی است که افراد زیادی آن را می‌شناسند و حتی ممکن است از مصارف دارویی آن برای مقاصد مختلفی هم استفاده کرده باشند. شاتره گیاهی علفی است که قامت آن به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و در طب سنتی آن را با نام‌های شاه‌تره، بقله‌الملک، شاه‌ترج و پیت پاپارا نیز می‌شناسند. این گیاه طبعی سرد دارد و عمدتاً در درمان امراض و اختلالات پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر به دنبال سم‌زدایی بدن یا خلاص‌شدن از شر آکنه و جوش‌های زیر پوستی هستید وقت آن رسیده تا با خواص عرق شاتره بیشتر آشنا شوید. شما در این مقاله از مجله پیام امروز با ۲۲ خواص عرق شاتره، نحوه مصرف، محدودیت و عوارض آن آشنا خواهید شد.

شاتره و ارزش غذایی آن

شاتره و ارزش غذایی آن

شاتره یک گیاه علفی با برگ‌های نازک و گل‌های صورتی مایل به بنفش است که عمر آن تنها یک سال است. متخصصان باتوجه ‌به خاصیت دارویی و درمانی این گیاه، آن را عموماً به‌صورت خشک یا عرق فراوری می‌کنند تا بتوانند از خواص آن بیشترین بهره را بگیرند. این گیاه در دسته گیاهان دارویی با طبعی سرد دسته‌بندی می‌شود. هرچند که برخی از کارشناسان طب سنتی آن را در دسته گیاهان معتدل نیز جای می‌دهند.

طعم تلخ عرق شاتره سبب می‌شود تا در اکثر مناطق آن را در کنار عرق کاسنی که مسهل عرق شاتره است به‌صورت شربت درآورده و بنوشند. هر چند که فراورده‌های دیگری همچون کپسول، قرص، چای، لوسیون و عصاره نیز از آن تهیه می‌شود.

خواص عرق شاتره برای پوست

یکی از کاربردی‌ترین خواص عرق شاتره، درمان مشکلات پوستی است. اگر روی پوست خود آکنه و جوش دارید که بر اثر مصرف مواد غذایی با طبع گرم ایجاد شده‌اند، وقت آن رسیده تا از خواص شاتره کمک بگیرید.

با نوشیدن عرق شاتره می‌توانید آکنه، جوش‌های قرمز، التهاب و زخم‌های خود را درمان کنید. مصرف عرق شاتره به افرادی که دارای خارش یا التهاب پوستی هستند، بسیار توصیه می‌شود. از سوی دیگر نوشیدن عرق شاتره روند پیری را کند خواهد کرد. عرق شاتره یک داروی مناسب برای درمان عفونت‌های پوستی، قارچ‌های جلدی و اگزما است.

خواص عرق شاتره برای کبد

کبد اندام مهمی است که در دستگاه گوارش جایگاه ویژه‌ای دارد. رژیم غذایی نادرست باعث آسیب به کبد خواهد شد؛ بنابراین باید در کنار مواد غذایی ناسالم از عرق شاتره برای پاک‌سازی کبد کمک بگیرید. مطالعات نشان می‌دهد که عرق شاتره عملکرد کبد را تا ۸۰ درصد بهبود می‌بخشد. کسانی که دچار نارسایی کبد هستند برای بهبود وضعیت خود از خواص عرق شاتره بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: عرقیات ضد بلغم

کنترل دیابت با عرق شاتره

تحقیقات نشان‌دهنده آن است که عرق شاتره خاصیت کنترل قند خون را دارد. دیابتی‌ها با نوشیدن عرق شاتره می‌توانند سطح قند خون خود را پایین بیاورند و آن را در محدوده مجاز ثابت کنند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با عرق شاتره

عرق شاتره دارای آنزیم‌های گوارشی است که به شخص مصرف‌کننده کمک می‌کند تا وضعیت و سلامت دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشد. مصرف عرق شاتره به هضم غذا و بهبود سطح اشتها کمک می‌کند. همچنین از برخی بیماری‌های گوارشی و عوارض آن مانند تهوع و اسهال نیز جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: عرقیات گیاهی برای معده

کنترل فشارخون با عرق شاتره

اگر شما جزو کسانی هستید که فشارخون بالایی دارید توصیه می‌کنیم برای کنترل فشارخون خود از خواص عرق شاتره بهره‌مند شوید. با نوشیدن عرق شاتره سطح فشارخون به حالت طبیعی خواهید رسید که این امر در سلامت ماندن قلب و عروق آن بسیار مؤثر خواهد بود.

خاصیت صفرابری عرق شاتره

در دنیای امروزی که سبک‌های غذایی اشتباه وارد زندگی ما شده، مصرف غذاهای ناسالم و چرب نیز به‌مراتب بالا رفته است. صفرا بخشی از بدن است که وظیفه تجزیه غذاهای چرب را برعهده می‌گیرد. زمانی که میزان مواد مصرفی چرب بالا برود، صفرا دچار اختلال خواهد شد. حال با نوشیدن عرق شاتره می‌توانید به صفرا کمک کنیم که بافت خود را در وضعیت سالم نگهداری کند و بتواند به فعالیت خود به‌درستی ادامه دهد. عرق شاتره می‌تواند از ایجاد سنگ صفرا جلوگیری کند یا سنگ صفرا ایجاد شده را تجزیه و دفع کند.

بیشتر بخوانید: خواص عرق بیدمشک

خواص عرق شاتره

خواص عرق شاتره

به‌طورکلی نوشیدن عرق شاتره برای افرادی که طبعی گرمی دارند مناسب خواهد بود. خواص عرق شاتره تنها به موارد مطرح شده محدود نمی‌شود. شما می‌توانید در درمان مشکلات و امراض زیر از عرق شاتره کمک بگیرید:

  1. شاتره یک رقیق‌کننده خون واقعی است که به کم‌کردن غلظت و چسبندگی خون کمک می‌کند.
  2. نوشیدن عرق شاتره موجب نشاط خواهد شد.
  3. برای رفع قرمزی و التهاب پوست عرق شاتره بنوشید زیرا یک روشن‌کننده قوی پوست است.
  4. شاتره می‌تواند در درمان آرتریت موفق عمل کند زیرا خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد.
  5. مصرف عرق شاتره باعث کنترل و تنظیم ضربان قلب خواهد شد.
  6. یکی از خواص مطرح عرق شاتره ادرارآور بودن آن است.
  7. تقویت قوه بینایی و پاک‌سازی چشم با نوشیدن عرق شاتره ممکن خواهد بود.
  8. شاتره و عرق آن یک ضد یرقان هستند.
  9. کسانی که دچار تب می‌شوند با استفاده از طبع سرد عرق شاتره می‌توانند یک تب‌بر گیاهی قوی مصرف کنند.
  10. اگر دچار تهوع یا اسهال هستید، عرق شاتره بنوشید چراکه یک ضداسهال و ضد تهوع قوی است.
  11. مصرف عرق شاتره مسیر درمان کبد چرب را کوتاه‌تر می‌کند.
  12. شاتره و عرق آن یک ضد باکتریال قوی هستند.
  13. برای تصفیه خون از خاصیت عرق شاتره بهره بگیرید.
  14. برای کاهش گرمی و حرارت بدن از عرقیات با طبع سرد مانند عرق شاتره کمک بگیرید.
  15. عرق شاتره یک داروی مؤثر در درمان جذام است.
  16. افرادی که اشتهای کافی و مناسبی ندارند برای بهبود سطح اشتهای خود، عرق شاتره بنوشند.

عوارض و محدودیت مصرف عرق شاتره

  1. در گام نخست باید بدانید که نباید هیچ عرق یا دارویی گیاهی را بدون نظر کارشناس گیاهان دارویی یا پزشک مصرف کنید. همچنین نباید در مصرف عرقیات زیاده‌روی کرد.
  2. در کنار این دو نکته اساسی باید بدانید که افرادی که دارای فشارخون پایین هستند بهتر است که از خواص عرق شاتره در قالب یک شربت بهره‌مند شوند زیرا نوشیدن عرق شاتره باعث پایین آمدن فشارخون می‌شود.
  3. کسانی که دارای مزاج سرد هستند، بهتر است که این عرق را در کنار مسهل‌های مناسبی مانند عرق کاسنی استفاده کنند. طرز تهیه شربت کاسنی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون داشتن عارضه از خواص عرق شاتره و کاسنی بهره‌مند شوید.
  4. خانم‌های باردار برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از نوشیدن شاتره بهتر است که از مصرف این عرق خودداری کنند.

زیاده‌روی در مصرف یا مسمومیت غذایی شاتره همراه با علائم زیر خواهد بود:

  • تنگی نفس
  • بی‌حسی در بدن
  • لرزش
  • تشنج
  • اسهال شدید
  • گرفتگی عضلات

کلام آخر

شاتره یا شاه‌تره یک گیاه یک‌ساله علفی است که در مناطق مختلفی از جهان رشد می‌کند. این گیاه طبعی سرد دارد و در درمان امراض پوستی و پاک‌سازی بدن بسیار موفق عمل کرده است. مطالعات و تحقیقات فراوانی در جهت اثبات و بررسی خواص شاتره و عرق آن صورت گرفته که مهر تأیید محکمی بر برخی خواص دارویی و درمانی این گیاه می‌زند.

اکنون که به انتهای این مقاله از مجله پیام امروز رسیدید، دریافتید که عرق شاتره چه خواصی دارد، محدودیت و موارد منع مصرف آن کدام است. چه کسانی کاندید مناسبی برای نوشیدن عرق شاتره هستند و این عرق برای درمان چه اختلالات و بیماری‌هایی مؤثر عمل می‌کند.

سؤالات متداول

طبع عرق شاتره چیست؟

طبع عرق شاتره سرد تا معتدل است.

مهم‌ترین خاصیت عرق شاتره کدام است؟

مهم‌ترین خاصیت عرق شاتره پاک‌سازی کبد، صفرا و خون است و در درمان امراض پوستی مانند آکنه، جوش قرمز، التهاب و خارش به کار گرفته می‌شود.

مسهل عرق شاتره چیست؟

عرق کاسنی. عرق شاتره به دلیل تلخ بودن و سردی مزاج، آن را در کنار عرق کاسنی به‌صورت شربت به تعادل می‌رساند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بانک‌ها یگان حفاظت خود را راه‌اندازی کنند-پیام امروز

سردار رضا بنی اسدی فر  با اشاره به اهمیت حفاظت مسلحانه از برخی نهاد‌ها گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *