خواص چای سبز برای مردان

هر جا حرف از سلامتی و سبک زندگی سالم است، پای چای سبز هم به میان می‌آید. اصلا چای سبز انگار به نمادی از یک رژیم غذایی ایده‌آل برای سلامتی و تناسب اندام تبدیل شده است. درباره خواص چای سبز برای زنان زیاد شنیده‌ایم. در این مقاله می‌خواهیم، به طور اختصاصی، به خواص چای سبز برای مردان بپردازیم. همین‌طور مضرات چای سبز برای مردان را نیز بررسی می‌کنیم. با پیام امروز همراه باشید.

چای سبز چیست؟

چای سبز چیست؟

چای سبز گونه‌ای چای است که از برگ‌های گیاهی به نام امیلیا سیننسیس تولید می‌شود. برگ‌های این گیاه را به روشی خشک می‌کنند که کاملا سبز باقی بماند و در نتیجه خواص بیشتری نسبت به چای سیاه دارد. چای سبز را به تنهایی یا با گیاهان دارویی دیگری دم می‌کنند و به صورت دمنوش میل می‌کنند. همین‌طور از آن نوشیدنی‌های معروف دیگری نظیر ماچا تهیه می‌کنند که نسبت به چای سبز دم کرده، خواص و تاثیر بسیار بیشتری دارد.

اگر به انواع دمنوش علاقه دارید طرز تهیه چای بهارنارنج خشک را هم ببینید.

فواید چای سبز برای مردان

چای سبز به طور کلی خواص پرشماری دارد. در این بخش به فواید چای سبز برای مردان اشاره می‌کنیم که در زندگی روتین آن‌ها، نقشی سازنده ایفا می‌کند.

افزایش انرژی و هوشیاری

اکثر مردان ساعت‌های طولانی مشغول کار و فعالیت هستند. از صبح زود برای یک روز کاری سنگین بیدار می‌شوند و بعضی حتی دو یا سه شیفت کار می‌کنند و احتیاج به انرژی بسیار بیشتری دارند. کافئین موجود در چای سبز، هوشیاری و انرژی مورد نیاز بدن مردان را تامین می‌کند. کافئین موجود در چای سبز یا نوشیدنی‌های بر پایه چای سبز، به صورت تدریجی آزاد می‌شود و همین باعث می‌شود که مدت طولانی‌تری نسبت به قهوه پرانرژی باقی بمانند، ضمن اینکه به مضرات کافئین نظیر احساس اضطراب و سردرد نیز کمتر دچار می‌شوند.

بهبود عملکرد مغز

وجود آمینواسیدها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در چای سبز، باعث می‌شود که مغز امواج آلفای بیشتری تولید کند که باعث ایجاد تمرکز، بهبود حافظه، افزایش هوشیاری و عملکرد شناختی مغز می‌شود. همین طور چای سبز با تحریک تولید سروتونین و دوپامین، خلق و خویتان را تنظیم می‌کند و باعث کاهش اضطراب می‌شود.

مقاله انواع چای میوه‌ای را از دست ندهید.

مفید برای پروستات

پروستات تولیدکننده هورمون‌های جنسی مردانه است و سلامت پروستات بر سلامتی جسمانی و روانی مردان تاثیر مهمی دارد. چای سبز با آنتی‌اکسیدان‌های زیاد، باعث جلوگیری از بیماری‌ها و سرطان پروستات می‌شود. تحقیقات مختلفی بر تاثیر نوشیدن چای سبز بر پیشگیری از سرطان پروستات صحه گذاشته‌اند. این را در کنار خواص ضد التهابی چای سبز بگذارید تا متوجه شوید یکی از بهترین خواص چای سبز برای مردان، کمک به سلامت پروستات است.

تناسب اندام

یکی از معروف‌ترین خواص چای سبز برای مردان و زنان، کمک به لاغری و تناسب اندام است. چاقی و اضافه وزن برای همه ضرر دارد و این روزها آقایان هم، بیشتر به فکر تناسب اندام هستند در نتیجه به باشگاه می‌روند، رژیم غذایی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند از مواد غذایی استفاده کنند که به کاهش وزن کمک می‌کند. چای سبز با داشتن کافئین، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند نوشیدنی خوبی برای کسانی باشد که به فکر تناسب اندام هستند. همین طور با کنترل قند خون و هورمون‌های گرسنگی، اشتهای شما را کنترل می‌کند و مانع از زیاده‌روی در خوردن و  اضافه وزن می‌شود.

مقاله آیا شیر پرچرب چاق کننده است ممکن است برایتان جالب باشد.

کاهش کلسترول و سلامت قلب و عروق

این روزها با افزایش مصرف غذاهای چرب، سطح کلسترول در خون بسیاری از افراد از حد طبیعی فراتر رفته است. همین ممکن است باعث بروز انواع بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های قلبی شود. مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد چای سبز، می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. البته استفاده از فرآورده‌های دیگر چای سبز مثل ماچا تاثیر بیشتری در کاهش کلسترول خون دارد.

پیشگیری از سرطان

چای سبز پیشگیری از سرطان

همه ما در زندگی مدرن با موارد سرطان‌زای بسیاری سر و کار داریم که اجتناب‌ناپذیرند. غذای تراریخته، هوای آلوده، انواع امواج و فرکانس‌ها، خواب و بیداری نامنظم، شوینده‌های گوناگون و … هر کدام به نوبه خود بر سلول‌های بدن ما تاثیر می‌گذارند و ممکن است باعث ایجاد تومور و سرطان شود. همه این خطرات برای مردان بیشتر است چرا که آن‌ها بیشتر در معرض هوای آلوده،  غذای نامناسب و آلودگی‌های دیگر قرار می‌گیرند. یکی از خواص چای سبز برای مردان، پیشگیری از سرطان است. چای سبز با داشتن انواع آنتی‌اکسیدان به عنوان یک ضدسرطان موثر در جهان شناخته می‌شود. هر چقدر بیشتر چای سبز بنوشید، کاتچین، یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز با قدرت بیشتری بدن شما را به سرطان و انواع بیماری‌های دیگر مقاوم می‌کند. در تحقیقات مختلف نقش ضدسرطانی چای سبز در مقابل سرطان‌های پانکراس، کبد، روده بزرگ، پروستات، معده، مثانه و … ثابت شده است.

طرز تهیه چای عدنی را نیز ببینید.

افزایش استقامت و بهبود عملکرد فیزیکی

مردان برای استقامت و سلامت فیزیکی خود ارزش زیادی قائلند. بسیاری از آن‌ها ساعت‌های زیادی را برای ورزش و تمرینات فیزیکی صرف می‌کنند و چای سبز می‌تواند با انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، به خنثی کردن رادیکال‌های آزادی که از تمرینات شدید به وجود می‌آید کمک کند و در نتیجه سلامت و عملکرد فیزیکی فرد را بهبود بخشد.

بهداشت دهان و دندان

کاتچین موجود در چای سبز، یک آنتی‌اکسیدان قوی است، خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و باکتری‌هایی که موجب ایجاد پلاک در دندان و پوسیدگی آن می‌شود را از بین می‌برد. در نتیجه مصرف چای سبز باعث ارتقای سلامت دهان و دندان مردان می‌شود.

کاهش ریزش مو و جلوگیری از طاسی

مردان زیادی تحت تاثیر ژنتیک، با افزایش سن، دچار مشکل ریزش مو و طاسی می‌شوند. ثابت شده است مواد موثر موجود در چای سبز، گرچه نمی‌توانند جلو ژن طاسی را در مردان بگیرند، می‌توانند روند ریزش مو را کنترل کنند و از ریزش موی شدید و طاسی زودهنگام جلوگیری کنند.

مبارزه با پیری

این فقط زنان نیستند که دوست دارند جوان بمانند و از چین و چروک‌ پوست و نشانه‌های دیگر پیری فراری‌اند. مردان نیز، هم از نظر ظاهری دوست دارند جوان‌تر به نظر برسند و هم دوست دارند عمکرد فیزیکی و ذهنی‌شان در حالت جوانی باقی بماند. همان طور که گفتیم چای سبز هم عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد، هم به فعالیت‌های ذهنی کمک می‌کند و هم با وجود آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون، پوستی صاف و زیبا به شما هدیه و از روند پیری و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه چای میخک خوش‌عطر و بو را از دست ندهید.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی، یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که با انواع عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کند اما گاه خود سیستم ایمنی به علت‌های مختلف نظیر استرس و اضطراب، باعث ایجاد بیماری‌های خودایمنی می‌شود. پلی‌فنول موجود در چای سبز، خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث کمک به سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن درد و التهاب می‌شود. درد و التهاب که یکی از همراهان همیشگی بیماری‌های خودایمنی مثل آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس است. کاتچین هم که معرف حضور هست. خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی کاتچین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همین است که چای سبز می‌تواند شما را در مقابل سرماخوردگی به شدت مقاوم کند.

بهبود مشکلات خواب

مردان به خاطر اضطراب و استرسی که تحمل می‌کنند ممکن است دچار بی‌خوابی یا اختلالات خواب بیشتری شوند. ال تیانین موجود در چای سبز، باعث خوابی آرام می‌شود و به شما کمک می‌کند کیفیت خوابتان را بالا ببرید. افزایش کیفیت خواب مساوی است با افزیش کیفیت ساعات بیداری.

چای نعناع فلفلی در کنار چای سبز بی‌نظیر است.

عوارض چای سبز برای مردان

هر ماده مغذی به موازات فواید بسیاری که دارد، ممکن است مضراتی هم برای بدن داشته باشد. مصرف متعادل چای سبز برای بیشتر افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مصرف زیاد آن، می‌تواند منجر به مضرات چای سبز برای مردان شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد چای سبز باعث کاهش سطح هورمون تستسترون که هورمون جنسی مردانه است، می‌شود. همین طور ممکن است باعث کاهش تولید اسپرم شود. این را هم در نظر داشته باشید که، چای سبز بر چربی‌سوزی و کاهش وزن بسیار موثر است، کنترل وزن و کاهش چربی بدن بر افزایش سطح تستسترون تاثیرگذار است و همین باعث می‌شود تاثیری که چای سبز بر سطح تستسترون مردان دارد، ارتباط مستقیمی با وزن آن‌ها و مقدار چربی‌شان داشته باشد. چای سبز تستسترون مردان با وزن زیاد را افزایش می‌دهد اما اگر وزن شما نرمال است و سطح چربی پایینی دارید، مصرف زیاد چای سبز، تستسترون بدن شما را کاهش خواهد داد.

به علاوه، همان طور که گفتیم، چای سبز دارای مقدار زیادی کافئین و کاتچین است. کافئین و کاتچین بخش زیادی از فواید چای سبز را تامین می‌کنند ولی همین‌ها اگر زیاد مصرف شوند عوارضی خواهند داشت. مصرف بسیار زیاد چای سبز مضرات مصرف کافئین زیاد نظیر احساس اضطراب، سردرد و اختلات خواب را به دنبال خواهد داشت. کاتچین موجود در چای سبز هم، به علت جلوگیری از جذب آهن، ممکن است باعث کم‌خونی و فقر آهن شود. این مورد برای مردان زیاد جای نگرانی ندارد چرا که مردان، عمدتا در معرض فقر آهن نیستند اما باید مقادیر استفاده از چای سبز را کنترل کرد. کسانی که داروهای ضد اضطراب و افسردگی، یا داروهای قلب وعروق مصرف می‌کنند، باید برای مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنند.

طرز تهیه چای خشک گلابی را هم ببینید.

فواید چای سبز با خوردن چه مقدار در روز بروز می‌کند؟

فواید خوردن چای سبز

اینکه روزی چقدر چای سبز بخورید تا اثرات سلامتی آن بروز کند، بستگی به موارد متعددی دارد. اینکه کیفیت چای سبزی که میل می‌کنید چگونه است؟ آیا ماچا میل می‌کنید، چای سبز با کیفیت را خودتان دم می‌کنید یا از دمنوش‌های کیسه‌ای استفاده می‌کنید؟ مورد دیگری هم که باید به آن توجه کنید، این است که برای ایجاد تاثیرات مثبتی که چای سبز دارد، نباید فقط بر روی خوردن یک نوشیدنی خاص تمرکز کنیم. مثلا مطالعه‌ای نوشیدن ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز در روز را با کمتر شدن احتمال سرطان پروستات مرتبط یافته است. اما این دلیل نمی‌شود که برای درمان یا پیشگیری از سرطان پروستات، روزانه ۵ فنجان چای سبز بنوشید. می‌توانید چای سبز را جایگزین یکی دو تا از نوشیدنی‌های روزانه خود کنید و در کنار آن از آبمیوه‌های طیبیعی مفید برای پروستات نظیر آب انار و مرکبات استفاده کنید، شربت‌هایی با عرقیاتی مثل عرق گزنه میل کنید و سبک زندگی خود را به سمت سبک زندگی سالم ببرید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

خواص عرق گزنه را در این مطلب ببینید.

کلام آخر

مصرف هر کدام از گیاهان دارویی، به اندازه، می‌تواند سطح سلامتی ما را ارتقا دهد. پس بهتر است به جای اینکه هر روز خود را در چای سیاه و قهوه غرق کنیم، از دمنوش‌ها یا نوشیدنی‌هایی با چای سبز هم استفاده کنیم تا انرژی پایدار و سلامت‌تر باشیم. همین طور با ایجاد تنوع، از مضرات چای و قهوه هم در امان بمانیم. شما از نوشیدن فنجانی چای سبز به جای چای سیاه لذت می‌برید؟ اصلا چای سبز می‌نوشید؟ تاثیر آن را در کاهش وزن و افزایش انرژی تجربه کرده‌اید؟

سوالات متداول

چای سبز با چه داروهایی تداخل دارد؟

مهم‌ترین داروهایی که با چای سبز تداخل دارد، وارفارین و داروهای قلب و عروق، داروهای ضدافسردگی، داروهای آسم و… است. اگر به هر یک از این بیماری‌ها دچار هستید، برای نوشیدن چای سبز با پزشک خود مشورت کنید.

خواص چای سبز برای اسپرم چیست؟

در واقع، هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود که بتواند درباره فواید یا مضرات چای سبز برای اسپرم نظری قاطع اعلام کند. در بیشتر تحقیقات ثابت شده است که چای سبز بسیار زیاد، باعث کاهش سطح اسپرم می‌شود اما تعدادی تحقیق دیگر از افزایش سطح اسپرم با مصرف چای سبز می‌گویند. اما همه این تاثیرات با مصرف بسیار زیاد چای سبز اتفاق می‌افتد. پس چای سبز بنوشید تا از خواص چای سبز برای مردان استفاده کنید اما به اندازه و در کنار خوراکی‌هایی که به افزایش توانایی جنسی و افزایش تعداد و بهبود کیفیت اسپرم کمک می‌کند. غذاهایی مثل تخم مرغ، گوشت قرمز، غذاهای دریایی، پنیر و ماست و… برای اسپرم مفید است. دمنوش جینسینگ، عرق اسفناج، عرق کرفس و… هم از داروهای گیاهی افزایش اسپرم به شمار می‌رود.

خواص چای سبز با هل و دارچین چیست؟

شاید دمنوش‌های گیاهی چای سبز با هل و داچین را دیده باشید. مطمئنا خوردن دمنوش چای سبز با گیاهان خوش‌عطری مثل هل و دارچین دلچسب‌تر از مصرف آن به صورت تنها است. اما هل و دارچین با خاصیت گرمابخشی خود، می‌توانند طبع سرد و خشک چای سبز را معتدل کنند و از عوارض چای سبز برای مردان بکاهند.

طرز تهیه دمنوش هل را از دست ندهید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

استقرار صندوق اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در برج میلاد-پیام امروز

صندوق اخذ رأی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری فردا جمعه در لابی برج میلاد تهران مستقر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *