سوله آکام فلز

خواص چای ماسالا: ۱۰ خاصیت علمی اثبات شده

چای ماسالا از ترکیب چند ادویه و مواد خوراکی تهیه می‌شود و که از بدن دربرابر انواع بیماری ها محافظت می کند و به سلامت و تناسب اندام کمک می کند. چای ماسالا حاوی چند مادۀ مغذی، شامل چای سیاه، زنجبیل، هل، گل میخک، دارچین و غیره، است. این چای در سراسر دنیا محبوب است و مخصوصاً در جنوب آسیا به خاطر خواص و عطر و طعم فوق العاده مورد استفاده قرار می گیرد.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

Toggle

در این مقاله از دپارتمان تغذیه مجله سلامت دکتر بهشتیان، به بررسی خواص چای ماسالا و تاثیر آن بر سلامتی و مقابله با بیماریها می پردازیم.

خواص چای ماسالا

در ادامه، به ده مورد از خواص چای ماسالا اشاره می کنیم:

۱- تقویت سلامت قلب

چای ماسالا سالم ترین نوشیدنی برای بیماران قلبی به شمار می رود.

یکی از ترکیبات چای ماسالا، دارچین است که به عنوان یکی از ادویه های دارویی برای کاهش کلسترول مضر در بدن به کار می رود. اگر می خواهید از خواص و تأثیر دارچین روی سلامت قلب برخوردار شوید، کافی است روزی ۱۲۰ میلی گرم دارچین مصرف کنید.

در ضمن، چای ماسالا به درمان مشکلات فشار خون کمک می کند و باعث تنظیم نوسانات فشار خون می شود.

دارچین خون را رقیق می کند و در درمان مشکلات ناشی از فشار خون موثر است.

۲- تقویت سیستم گوارش

تقویت عملکرد دستگاه گوارش و سلامت روده یکی دیگر از خواص چای ماسالاست.

چای ماسالا هل، میخک و دارچین دارد که همگی حاوی ترکیبات ضد باکتری هستند و مانع از اختلالات گوارشی ناشی از عفونت های میکروبی می شوند.

در همین راستا، زنجبیل و فلفل سیاه به تولید آنزیم های گوارشی کمک می کنند و مثل کاتالیزور، باعث تجزیۀ چربی و پروتئین می شوند که بدن را خنک و سرزنده می سازد.

اگر مشکل گوارشی دارید، چای ماسالا را با هل بنوشید تا بزاق دهان بیشتر شود.

۳- آنتی اکسیدان

چای ماسالا سرشار از چند آنتی اکسیدان است که به کاهش رادیکال های آزاد در بدن، رشد سلولی و حتی جلوگیری از اختلالات زوال عصبی کمک می کنند.

از طرفی، چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. میخک، هل و دارچین هم آنتی اکسیدان دارند.

چای ماسالا حاوی چند ادویه است. به همین دلیل، به مقابله با ناخوشی مثل سرماخوردگی، سرفه، سرطان و کلسترول و کنترل فشار خون و ضربان قلب کمک می کند.

خواص چای ماسالا و ترکیبات آن

۴- از خواص چای ماسالا: تقویت سیستم ایمنی

چای ماسالا، به خاطر دارچین و برگ ریحون، بهترین داروی طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی به شمار می رود.

این چای به جلوگیری از برخی بیماری ها کمک می کند و خواص دارویی دارد. قرن هاست که از دارچین و ریحون برای جلوگیری از حملۀ قلبی، تشکیل لخته خون و سایر مشکلات استفاده می شود.

گل میخک هم به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این خواص، چای ماسالا را به یکی از محبوب ترین نوشیدنی های موجود تبدیل کرده است.

۵- افزایش انرژی و هشیاری

چای سیاه اصلی ترین مادۀ تشکیل دهندۀ چای ماسالاست و به میزان متوسط کافئین دارد که به بدن انرژی می دهد.

زیاده روی در مصرف کافئین برای بدن مضر است اما سایر مواد تشکیل دهندۀ چای ماسالا جلوی این ضرر را می گیرند.

ترکیبات چای ماسالا سطح انرژی را متعادل می کنند. پس چای ماسالا دقیقاً همان مادۀ محرک طبیعی و سالمی است که با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.

کافئین موجود در چای سیاه میزان دقت و توجه را بالا می برد.

۶- کمک به کاهش وزن

ترکیب چای سیاه و ادویه جات به کاهش وزن کمک می کند. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد دارچین با کاهش کلسترول مضر، قند خون و چربی به درمان سندرم متابولیک کمک می کند.

از طرف دیگر، چای سیاه با کاهش مصرف کالری و افزایش چربی سوزی در کاهش وزن موثر است.

البته اگر برای کاهش وزن از چای ماسالا استفاده می کنید، زیاد به آن شکر اضافه نکنید چون تأثیر معکوس دارد و تمام زحمات را به باد می دهد.

۷- از خواص چای ماسالا: مقابله با سرماخوردگی

اگر احساس می کنید ناخوش احوالید، یک فنجان چای ماسالا بنوشید چون علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد یا حتی ممکن است از سرماخوردگی جلوگیری کند.

چای سیاه ضد ویروس است و به درمان بیماری های مسری، مثل سرماخوردگی و آنفلونزا، کمک می کند. زنجبیل ضد باکتری است و به درمان عفونت، مثل گلودرد میکروبی، کمک می کند.

در ضمن، دارچین، هل و میخک هم ضد باکتری و میکروب هستند. پس ، چای ماسالا بهترین گزینه برای سرماخوردگی است.

۸- جلوگیری از سرطان

تحقیقات مختلف نشان می دهد چای ماسالا می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند و این ویژگی، تاحدودی به وجود آنتی اکسیدان مربوط است. برگ ریحون، میخک و دارچین برای مبارزه با سلول های سرطانی به بدن انرژی می دهند.

سلول های سرطانی از تکثیر سلول های سرکش و آسیب دیدن دی ان ای و بافت سالم به وجود می آیند. مصرف منظم چای ماسالا به کنترل این وضعیت کمک می کند.

۹- کاهش التهاب

هل، دارچین، زنجبیل و چای سیاه ضد التهاب هستند. چای سیاه با دارچین به کاهش التهاب در بدن و تسکین گرفتگی عضلات و درد مزمن کمک می کند.

گاهی التهاب در اثر بروز آسیب به صورت موقتی ظاهر می شود اما در اختلال مزمن، مثل آرتروز، مشکل التهاب دائمی است. در هر صورت، به نظر می رسد یک فنجان چای ماسالا به تسکین التهاب کمک می کند.

زنجبیل و هل خاصیت ضد التهاب دارند و به همین دلیل، در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

مجموع این عوامل نشان می دهد که چای ماسالا یک نوشیدنی عالی برای تسکین التهاب است.

خواص چای ماسالا برای سلامتی

۱۰- از خواص چای ماسالا: جلوگیری از دیابت

امروزه دیابت به یکی از شایع ترین بیماری ها تبدیل شده که اگر درمان نشود، جان بیمار را به خطر می اندازد.

مصرف چای ماسالا بدون شیر و شکر خطر دیابت را کاهش می دهد، باعث تقویت سوخت و ساز می شود و به کنترل قند خون کمک می کند چون واکنش و حساسیت بدن به انسولین را بالا می برد. همچنین قند خون را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

چای ماسالا یک نوشیدنی خوشمزه است که درست کردن آن پرزحمت نیست. شما می توانید این چای را در خانه درست کنید یا از فروشگاه بخرید. این نوشیدنی خواص زیادی دارد.

مصرف روزانۀ چای ماسالا باعث تقویت سلامت گوارش، قند خون، اشتها و سلامت عمومی می شود.

این نوشیدنی هم به جلوگیری از سرطان و دیابت کمک می کند و هم باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و سرماخوردگی و عفونت را از شما دور می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هشدار به حجاج ایرانی در مکه؛ دمای هوا در ایام تشریق به ۵۰ درجه می‌رسد-پیام امروز

اطلاعیه شماره ۵ ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ به شرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *