دامن مرکز آمار را به سیاست آلوده نمی‌کنیم


رییس سازمان برنامه و بودجه:

دامن مرکز آمار را به سیاست آلوده نمی‌کنیم





رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه قصد نداریم اثر غیرحرفه‌ای بر عملکردها داشته باشیم و مرکز آمار باید آزادانه اطلاعات جمع آوری و آمار درست را تهیه کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید حمید پورمحمدی مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به اهمیت استفاده از آمار اظهار داشت: تاریخ کشورهای به سه دوره تقسیم می‌‌شود، دوره اول تحت تاثیر افکار حکمای یونان بودند و دوره دوم قرون وسطا بود اما دوره بعدی دوره رسانس شکل گرفت که چراغ عقل را روشن کردند تا از تاریکی قرون وسطا خارج شوند . یکی از نمادهای رسانش و زاییش نو این بود که روح اندازه‌گیری بر همه موضوعات حکمفرما شد. 

وی ادامه داد: ما از جایی که غرب بر دیتا و آمار مسلط شد و در کنار دانش به داده ها و اندازه گیری و کمیت دست پیدا کرد از آنها عقب افتادیم. اگر در دوران طلایی اسلامی قرن ۴ تا ٨ و ٩ را دوره موفق می‌دانیم علت این است که دانشمندان این دوره کمی‌گرا بودند. 

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر امروز به آمار به روز نیاز داریم به این دلیل است که آمار ستون فقرات است و اگر شسکته باشد نمی‌توان کمر راست کرد و باید از آمار و اطلاعات درست حمایت کرد تا بتوانیم به تحلیل درستی دست پیدا کنیم و به صورت تخمینی آینده را پیش بینی کنیم وگرنه باید کورانه عصا بزنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه اگر کورانه حرکت می کنیم به دلیل نبود دیتا است، ادامه داد: نقش آمار مانند چشم است و انسانی می‌تواند گستاخانت تصمیم بگیرد که بتواند ببیند و در تاریکی نمی توان حرکت کرد. 

وی با تاکید بر اینکه دامن آمار را به گرد وغبار سیاست آلوده نمی‌کنیم، گفت: در سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه قصد نداریم اثر غیرحرفه‌ای بر عملکردها داشته باشیم و مرکز آمار باید آزادانه اطلاعات جمع آوری و آمار درست را تهیه کند. بنده رییس مرکز آمار راذاز هر گونه حمایت مطمن کرده‌ام و آمادگی هر گونه پشتیبانی از برنامه های مرکز آمار را داریم . 

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرشماری کشاورزی اظهار داشت: ۴ میلیون کشاورز داریم که باید از سوی حکومت مورد حمایت قرار بگیرند و موضوع امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد. از این رو باید سرشماری کشاورزی با دقت به اجرا برسد ممکن است و همه دستگاه‌ها باید در سرشماری کشاورزی به کمک بیایند و همچنین در سال ١۴٠۵ هم سرشماری نفوس و مسکن با روش ثبتی مبنا انجام خواهد شد.

همچنین غلامرضا گودرزی ادامه این مراسم با بیان اینکه ١٢ آبان ماه سرشماری کشاورزی آغاز می شود و تا ۴۵ روز ادامه دارد، اظهار داشت: در سرشماری کشاورزی از مهمترین اقداماتی به اجرا می‌رسد، راه‌اندازی پایگاه ثبتی مبنا است که همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

وی ادامه داد: تصمیم گیری‌ بدون آمار درست و دقیق تصمیم گیری با چشمان بسته است و وجود اطلاعات صحیح برای برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار حایز اهمیت است. 

رییس مرکز آمار افزود: ساماندهی حساب های اقماری و ملی و گردشگری سلامت، احسان و وقف در دستور کار داریم و تغییر ساختار در حال انجام است و در پایان مراسم امروز از رتبه بندی فعالیت های اقتصادی رونمایی می‌شود.



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

«دومین گردهمایی شبکه تسهیلگران جهادی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان»

«دومین گردهمایی شبکه تسهیلگران جهادی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان» با حضور دکتر حسین دهقان رئیس بنیاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner