انواع ایمپلنت دندان

درباره انواع ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم

ایمپلنت دندان مدت‌های طولانی است که وجود دارد. از آنجا که ایمپلنت‌های دندانی دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی شما به نظر می‌رسند، می‌توانند اعتماد به نفس و عزت نفس شما را بهبود بخشند. بسیاری از افرادی که به دلیل از دست دادن دندان، فاصله‌هایی بین دندان‌هایشان ایجاد شده است، پس از انجام کاشت دندان می‌توانند با افتخار لبخند بزنند.

جدا از زیبایی ایمپلنت، آن‌ها صحبت کردن و غذا خوردن را برای شما راحت‌تر می‌کنند زیرا دندانپزشک آن‌ها را با پست‌های تیتانیوم در فک شما محکم می‌کند. لازم نیست مانند پروتزهای دندانی نگران شل شدن ایمپلنت خود در زمان نامناسب باشید

کاشت دندان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، بسته به اینکه چه تعداد دندان را جایگزین می‌کیند. شما می‌توانید یک دندان، چندین دندان کنارهم را ترمیم کنید یا یک سری کامل از دندان مصنوعی داشته باشید.

هنگامی که دندانی در اثر پوسیدگی یا حادثه از بین می رود، متخصص ایمپلنت پیچی را در جای خالی دندان از دست رفته قرار می دهد که نقش ریشه دندان را ایفا می کند. جایگذاری این بیچ در دهان و سپس قرار گرفتن روکشی مشابه تاج دندان که به رنگ طبیعی دندان است در یک یا دو مرحله انجام می شود. زمان جوش خوردن انواع ایمپلنت دندان متفاوت است و بین سه تا پنج ماه متغیر است.

ایمپلنت ها در سایزها و ابعاد مختلفی وجود دارند. متخصص دندانپزشک توسط دستگاه هایی مانند اسکن وضعیت دهان، دندان و فک را بررسی می کنند و تصمیم می گیرند که کدام یک از انواع ایمپلنت برای کاشت دندان بیمار مناسب می باشد. اگر به طوری کلی به روش درمان ایمپلنت نگاه کنید، به نظر سخت می آید اما در بعضی مواقع متخصص کاشت ایمپلنت فوری را پیشنهاد می کند که در یک جلسه قابل انجام است.

ویدئویی در رابطه با ایمپلنت دندان در سایت اپارات منتشر شده که در صورت تمایل به مشاهده آن روی لینک زیر کلیک کنید :

https://www.aparat.com/v/AKng7

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع دسته بندی تفاوت دارد. به طور کلی هنگامی که سخن از انواع ایمپلنت دندان به میان می آید، اولیه ترین تقسیم بندی انواع ایمپلنت مطرح می شود که به صورت زیر است:

انواع ایمپلنت بر اساس جایگاه آن نسبت به استخوان فک

  • اندواستیل یا داخل استخوانی

این انواع ایمپلنت در حال حاضر رایجترین و مطمئن ترین نوع محسوب می شوند. ایمپلنتهای اندو استیل یا داخل استخوانی، برای بیشتر افراد مناسبند. رایجترین نوع آن، ایمپلنت پیچی شکل است که امروزه به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک دریل دندانپزشکی، در داخل استخوان فک فرو می رود. سپس استخوان به تدریج رشد کرده و به سطح ایمپلنت جوش می خورد و با آن یکپارچه می شود.

  • ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریو استیل

این نوع ایمپلنت به جای این که داخل استخوان فرو برود، بر روی استخوان (در زیر لثه) می نشیند. در ایمپلنت ساب پریواستیل، یک اسکلت فلزی در زیر لثه قرار داده می شود که حاوی یک یا چند میله می باشد. پس از جوش خوردن لثه، این پروتز در جای خود ثابت می ماند. دندانهای مصنوعی روی پایه هایی که از لثه بیرون زده اند، متصل می شوند.

تنها در صورتی از ایمپلنت ساب پریوستیل استفاده می شود که استخوان فک بیمار برای نگه داشتن ایمپلنت معمولی مناسب نیست یا فرد نمیخواهد پیوند استخوان دندان پیش از عمل جراحی جایگذاری ایمپلنت در فک را انجام بدهد.

  • ایمپلنت زیگوماتیک

این نوع ایمپلنت کمترین کاربرد را دارد و عمل آن پیچیده است. تنها در مواردی از این نوع ایمپلنت استفاده می شود که استخوان فک کافی برای ایمپلنت داخل استخوانی وجود ندارد. ایمپلنت زیگوماتیک در استخوان گونه، کار گذاشته می شود نه استخوان فک. کلینیک بابکان

سه نوع ایمپلنت بر اساس روش کاشت:

  1. ایمپلنت برسازی درون کاشتی: در این نوع ایمپلنت از یک نوع قالب فلزی استفاده می‌شود که در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد و به استخوان فک متصل می‌شود تا دندان بتواند روی آن قرار بگیرد. این روش بیشتر برای کسانی که مشکل حداقل ارتفاع استخوان فکی دارند و یا کسانی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی معمول استفاده کنند، به کار می‌رود.
  2. ایمپلنت فرورونده: این روش معمول‌ترین نوع ایمپلنت است. این نوع کاشت به شکل پیچ در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و دارای طول و عرض متفاوتی هستند که با توجه به شرایط بیمار انتخاب می‌شود. روی هر کدام از این کاشت‌ها می‌توان یک یا چند دندان قرار داد.
  3. ایمپلنت دارای چهارچوب راموس: این نوع ایمپلنت برای بیمارانی به کار می‌رود که دارای استخوان فکی ضعیف در فک پایین هستند و قابلیت انجام ایمپلنت ریشه‌ای را ندارند. ایمپلنت دارای چهارچوب راموس در انتها و گوشه عقب استخوان فک در دهان قرار می‌گیرد. پس از ترمیم بافت لثه، یک میله فلزی در اطراف بالای لثه مشاهده می‌شود که دندان‌های مصنوعی متناسب با آن ساخته شده و روی آن قرار می‌گیرند. این روش استخوان فک را تقویت و تثبیت کرده و از بروز شکستگی در آن جلوگیری می‌کند. کلینیک سیب سفید

جنس ایمپلنت های دندان

بیشتر ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند که به آنها اجازه می دهد بدون اینکه به عنوان یک جسم خارجی در بدن ما شناخته شوند با استخوان ادغام شوند. با گذشت زمان، فناوری و علم پیشرفت کرده اند تا نتایج کاشت ایمپلنت دندان را تا حد زیادی بهبود بخشند. امروزه میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی نزدیک به ۹۸ درصد است.

ایمپلنت های دندانی از سال ۱۹۵۲ در صنعت دندنپزشکی مورد استفاده قرار گرفته و تجهیزات استاندارد برای مراقبت از پروتز بشمار می روند و به طور خلاصه، به عنوان یک جایگزین عالی برای دندان های از دست رفته عمل می کند.

ایمپلنت دندان یک فرآیند جراحی است که نیاز به ترکیب آن با استخوان فک مشابه دندان طبیعی دارد. بهترین بخش در مورد ایمپلنت های دندانی این است که بدون تأثیر بر روی دندان های دیگر، پایداری زیادی را به دندان ها ارائه می دهند.

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

زمانی که نیاز به تعویض یک دندان یا کل مجموعه فک بالا و پایین باشد، شما می توانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید. ایده کاشت ایمپلنت دندان این است که زیبایی دندان های فرد را حفظ کند و در عین حال عملکرد یک دندان کامل را برای بیماران فراهم کند.

انواع ایمپلنت دندانی

اساساً دو نوع ایمپلنت دندان وجود دارد که دندانپزشک شما توصیه می کند:

  • اندوستال: یکی از انواع رایج موجود، این ایمپلنت های دندانی معمولاً در خط فک یا استخوان فک قرار می گیرند. آنها از تیتانیوم ساخته شده اند و به صورت پیچ های کوچک، قالب گیری می شوند.
  • ساب پریوستال: این ایمپلنت های دندانی بر خلاف ایمپلنت اندوستال در استخوان فک قرار نمی گیرند. آنها زیر لثه یا روی/بالای استخوان فک قرار می گیرند و معمولاً برای بیمارانی که استخوان فک ضعیفی دارند یا کسانی که تمایلی به انجام عمل پیوند استخوان روی فک خود ندارند، استفاده می شود.

بهترین نوع ایمپلنت دندان در ایران

قطعا اگر شماهم نیازمند کاشت دندان باشید بفکر این هستید که بهترین نوع ایمپلنت دندان کدام است؟ ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد که هرکدام بر اساس کیفیت ساخت و کشور سازنده قیمت های متفاوتی دارند و جنس ایمپلنت دندان ها با یکدیگر متفاوت است.

بصورت کلی انتخاب بهترین ایمپلنت دندان ثابت نیست و برای هرشخص متفاوت است. میزان هزینه ایمپلنت دندان – تعداد ایمپلنت دندان و شرایط دهان و دندان شما در انتخاب بهترین نوع ایمپلنت دندان بسیار موثر هستند.

اینکه کدام ایمپلنت دندان برای شما بهترین انتخاب است توسط پزشک متخصص ایمپلنت دندان و بعد از معاینه مشخص می شود. ایمپلنت دندان در مطب دندانپزشکی دکتر علی سجودی پیشنهاد ما به شما کاربران محترم است تا بهترین ایمپلنت دندان را تجربه کنید.

 

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر پرک فوری ارگانیک

چرا جو دوسر پرک مصرف کنیم؟

از دیرباز، جو دوسر به عنوان یک صبحانه مغذی و دلچسب در سفره‌های اروپایی جایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner